Gravid -Feta, Halloumi, philadelphia, brie.....
Hjälp, någon som vet vilka ostar jag inte kan äta när jag är gravid?
(vilka är pastöriserade?)
Feta, Halloumi, philadelphia, brie.....
Hjälp, någon som vet vilka ostar jag inte kan äta när jag är gravid?
(vilka är pastöriserade?)
Feta, Halloumi, philadelphia, brie.....
Jätteenkel ostguide:
www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
Man kan kika på innehållsförteckningen. Sen på www.livsmedelsverket.se så står det att ost som hettas upp till bubblande het är ok. Vilket innebär att man borde kunna grilla sig en härlig halloumi emellanåt :)
Mögelost blir dock svårt att vara utan...
Läs på förpackningen är väl enklast, det finns många ostar som både är pastöriserade och opastöriserade... Kan va olika från olika märken!!
Det har varit på restauranger och på middagsbjudningar som jag varit osäker och därför inte ätit någon ost alls (måste läsa på lite... )
feta i sallader,
brie på smörgåsar
och grillade halloumis tex.....
Tack för bra länkar förresten
Läser på förpackningarna i affären gör jag redan
Äter ni Mögelost som är upphettad? Jag har tolkat det som att man ska undvika det helt och hållet, varm som kall..
Samma sak med Brie..
Jag trodde ändå att jag tänjde på gräserna när jag åt mozzarella och Halloumi, men det var visst inte så farligt då..
Alltid lär man sig något nytt!! Tackar för det!
Värst vad ja va känslig då?? Jag älskar ju mögelost.. Fast egentligen bara rumstempererad så jag kanske undviker det till trots.. Men om behover blir för stort kanske det smyger sig i en och annan uppvärmd bit nu då! Tack för det!!!
Jo, upphettad mögelost - ja visst. En pastasås kan vara himmelsk t ex. Men vad slår väl en rumstempererad härlig bit blåmögelost :) Tur man har nåt att längta till sen efteråt... *drömmer*