• Liiza

Gravid -Feta, Halloumi, philadelphia, brie.....

Hjälp, någon som vet vilka ostar jag inte kan äta när jag är gravid?
    (vilka är pastöriserade?)

Feta, Halloumi, philadelphia, brie.....

• Svar på tråden Gravid -Feta, Halloumi, philadelphia, brie.....
  • mared6

Man kan kika på innehållsförteckningen. Sen på www.livsmedelsverket.se så står det att ost som hettas upp till bubblande het är ok. Vilket innebär att man borde kunna grilla sig en härlig halloumi emellanåt :)

Mögelost blir dock svårt att vara utan...

• La Lola
    mared6 skrev 2008-07-21 16:48:10 följande:
    Man kan kika på innehållsförteckningen. Sen på www.livsmedelsverket.se så står det att ost som hettas upp till bubblande het är ok. Vilket innebär att man borde kunna grilla sig en härlig halloumi emellanåt :)Mögelost blir dock svårt att vara utan...
    Fast då köper man mögelost på tub o frossar istället.

Eller gör pastasås tex på vanlig.
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • snappi81

Läs på förpackningen är väl enklast, det finns många ostar som både är pastöriserade och opastöriserade... Kan va olika från olika märken!!

*För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • Lena
    Liiza skrev 2008-07-21 16:46:57 följande:
    Hjälp, någon som vet vilka ostar jag inte kan äta när jag är gravid? (vilka är pastöriserade?) Feta, Halloumi, philadelphia, brie.....
    Om det är partöriserat eler ej står på förpackningen men brie och andra mögelostar ska du inte äta otillagad även om den är pastöriserad.
  • La Lola
    snappi81 skrev 2008-07-21 16:52:51 följande:
    Läs på förpackningen är väl enklast, det finns många ostar som både är pastöriserade och opastöriserade... Kan va olika från olika märken!!
    Fast vissa ska man ju undvika även om de är pastöriserade.......
  • snappi81
    La Lola skrev 2008-07-21 16:54:15 följande:
    Fast vissa ska man ju undvika även om de är pastöriserade.......
    Jo men den länken hade du ju redan gett henne! Jag behöver ju inte skriva samma sak igen, sen är det bara att läsa på förpacknigen UTÖVER det som inte står på slv:s sida.
    *För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • Liiza

Det har varit på restauranger och på middagsbjudningar som jag varit osäker och därför inte ätit någon ost alls (måste läsa på lite... )

feta i sallader,
    brie på smörgåsar
    och grillade halloumis tex.....

• Liiza

Tack för bra länkar förresten

Läser på förpackningarna i affären gör jag redan

• Lena
    Liiza skrev 2008-07-21 17:04:52 följande:
    Det har varit på restauranger och på middagsbjudningar som jag varit osäker och därför inte ätit någon ost alls (måste läsa på lite... )feta i sallader, brie på smörgåsaroch grillade halloumis tex.....
    Det är bara att fråga servitören eller värden om det är pastöriserad, de är förstående :)
  • La Lola
    snappi81 skrev 2008-07-21 17:03:54 följande:
    Jo men den länken hade du ju redan gett henne! Jag behöver ju inte skriva samma sak igen, sen är det bara att läsa på förpacknigen UTÖVER det som inte står på slv:s sida.
    Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag inte förstod hur du menade i ditt inlägg.
  • Lis 1982

Äter ni Mögelost som är upphettad? Jag har tolkat det som att man ska undvika det helt och hållet, varm som kall..
    Samma sak med Brie..
    Jag trodde ändå att jag tänjde på gräserna när jag åt mozzarella och Halloumi, men det var visst inte så farligt då..
    Alltid lär man sig något nytt!! Tackar för det!

• La Lola
    Lis 1982 skrev 2008-07-21 20:20:48 följande:
    Äter ni Mögelost som är upphettad? Jag har tolkat det som att man ska undvika det helt och hållet, varm som kall.. Samma sak med Brie.. Jag trodde ändå att jag tänjde på gräserna när jag åt mozzarella och Halloumi, men det var visst inte så farligt då.. Alltid lär man sig något nytt!! Tackar för det!
    Såklart äter jag upphettad mögelost.

Det står ju i kostråden vad som är ok o inte.
  • Lis 1982

Värst vad ja va känslig då?? Jag älskar ju mögelost.. Fast egentligen bara rumstempererad så jag kanske undviker det till trots.. Men om behover blir för stort kanske det smyger sig i en och annan uppvärmd bit nu då! Tack för det!!!

• Liiza
    Lena skrev 2008-07-21 17:08:01 följande:
    Det är bara att fråga servitören eller värden om det är pastöriserad, de är förstående :)
    Det har jag gjort (och givetvist kommer jag fortsätta att fråga ),
    men smörgåsen med brie jag skulle köpa viste inte ägarinnan av caféet om osten var pastöriserad eller ej...

samma vad gäller en privat middagsbjudning jag va på, de hade inte kvar förpackningen till halloumin..

MEN, jag MÅSTE inte äta dessa ostar, därför bättre att veta vilka jag ska undvika
  • mared6

Jo, upphettad mögelost - ja visst. En pastasås kan vara himmelsk t ex. Men vad slår väl en rumstempererad härlig bit blåmögelost :) Tur man har nåt att längta till sen efteråt... *drömmer*

• Lis 1982
    Svar på #16
    Finns det något mer underbart med ostbricka, salta kex och ett glas vin till det?
    Det är fantastiskt! Men, väntan tills man får det nästa gång är nästan mer fantastisk!!! Då kan man leva några månader utan! Eller hur??
Svar på tråden Gravid -Feta, Halloumi, philadelphia, brie.....