• Suck och suck

Fixa en sänggavel med spånplatta, hur sätter ni fast den i själva sängen?

Jag googlade på nätet om sänggavlar, och då kom jag faktiskt in på en tråd på fl www.familjeliv.se/Forum-5-87/m32804672.html (lite lustigt ! )
    där de pratade om att göra sänggavlar av spånplatta.
    PRECIS som jag skulle vilja lösa det, med lillans säng.

Men HUR fixar man fast en spånplatta bäst i en säng som står på fyra ben?
    (Vi har sängben och inga medar.)

Ska man hitta någon skruvanordning där man kan länka fast spånplattan med benen? Vad? Hur ska man göra?

Någon händig person som har ett tips???

• Svar på tråden Fixa en sänggavel med spånplatta, hur sätter ni fast den i själva sängen?
  • Jennie Brunflo

Alltså....dom jag sett har man inte satt fast alls. Man gör spånplattan oftast med stoppning och tyg och sedan ställer man den bara bakom sängen.

• TildaoEmmasMamma

Hej! jag gjorde en sån för bara nån månad sen, min kära make var då en väldigt händig man o skruvade upp den bakifrån på väggen. den sitter altså inte fast i benen....

ungefär som när man skruvar upp en tavla du vet...förborrade hål i skivan o skruvar lagomt långt in i väggen....

• sarahl

jag har gjort en sådan till min son och jag borrade bara hål i skican och tog de befintliga hålen som finns i madreassen för att fästa gavel i!

• Who knows

JAg har gjort en sådan, jag har bara ställt den mellan vägg och säng och tryckt fast den

• Suck och suck

Okej TildaoEmmasMamma, det är väl något sånt vi tänkt på också,
    skruva fast plattan i väggen tex, fast egentligen vill jag nog MYCKET hellre hitta en anordning så den sitter fast i själva sängen (Din make VAR händig förresten "min kära make var då en väldigt händig man" ? Vad hände? )

• Suck och suck

sarahl. Befintliga hål i madrassen? Hm, sådana har vi nog inte på sängen? Men helst att den sitter fast i sängen,
    tänkte jag.
    Ni som har den löst, RAMLAR den inte om den inte står mot en vägg?
    Tänkte just att den skulle fungera att stå SJÄLV, som en vägg (istället för en vägg) då den inte står vid själva väggen,
    om ni förstår vad jag menar?

• Suck och suck

(Hej Jennie Brunflo förresten ! )

• Suck och suck

Var har ni hittat spånplattorna?

• Hera78

Det är väl bara att skruva in i madrassen? Många madrasser har förborrade hål för just en sänggavel, men finns inte det är det ju bara att dra igenom träskruv, från baksidan av spånskivan och in i madrassens trästomme.

• Hera78
    Hera78 skrev 2008-07-21 18:14:19 följande:
    Det är väl bara att skruva in i madrassen? Många madrasser har förborrade hål för just en sänggavel, men finns inte det är det ju bara att dra igenom träskruv, från baksidan av spånskivan och in i madrassens trästomme.
    Eller tvärtom om man hellre vill det, från madrassen och in i spånskivan, då får man bara vara nog att se så att skruven inte är för lång så att den går igenom skivan.
Svar på tråden Fixa en sänggavel med spånplatta, hur sätter ni fast den i själva sängen?