• Mammatilltretroll

Problem med skräpkänsla, irritation, ömhet och gegg i ögat - ett problem som kommer och går...vad kan det vara?

Jag har i ett par år haft problem med mina ögon.
    Det känns som att det harkommit in en liten glasbit som ligger och skaver och irriterar dels om jag blinkar men också när ögat är helt öppet eller stängt.
    Ofta så tittar jag i spegeln och ser inget alls...

Men ibland så är det som att det under ögonlocket ligger långa slemmiga trådar som är lite gulaktiga.. ser ut som någon sorts var kanske? som man har vid ögoninfektioner.. och ibland kan det vara stora klumpar med sådant gegg innanför ögonlocket.
    Jag får känslan av att det är de som irriterar och pillar försiktigt bort det, vilket ofta resulterar i mer irritation..
    Sen blir det som en ond cirkel - gegg, pill och skav och ömhet..
    Ibland blir ögat rött och irriterat också och jag ser väldigt suddigt i ett par timmar.

Det lustiga är att skräpkänslan och allt det här kan komma och gå från dag till dag och timmar till timmar. Men ofta är det perioder då ögonen är helt bra och andra perioder då det är jättejobbigt.

Jag har testat med ögondroppar för torra ögon men det hälper knappt någonting..
    Eftersom det kan bli bra på en timme kan det inte vara en ögoninfektion heller.

Jag börjar undra vad det kan bero på de här besvären och undrar om någon känner igen symptomen?

Mamma till MEJA född 050314 och JUNI född 061126
  • Svar på tråden Problem med skräpkänsla, irritation, ömhet och gegg i ögat - ett problem som kommer och går...vad kan det vara?
  • DCLXVI

Ögoninflammation?? Låter som nåt sånt. Kanske läge att söka läkarhjälp.

• Freiya

kan det inte va lite allergi då?
    jag har likadant. ser knappt ibland pga jag gnidig mej i ögonen.
    känns likadant som du beskriver.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • TBS

Min första tanke var också ögoninflammation. Men flera år??
    Kanske allergi?

• kaaarin

gå till en optiker eller ögonläkare så de kan kolla i ögat på dig.

• Googels

Det låter som allergi eller en ögonsjukdom av något slag (i min ovetenskapliga mening )

Boka tid med en läkare för att kolla upp vad det kan vara.

• Mammatilltretroll

ja ögoninflammation tror jag inte på eftersom det ibland om jag har tur går över på en timme..

jag är ju allergisk mot lite av varje men trodde inte att allergi visade sig som just skräpkänsla och varklumpar utan mer som rinnande klar vätska?
    Men man kan alltså få suddig syn och allt det av allergi.. intressant! Ska kolla upp några bra allergidroppar då, har ni några bra att rekommendera?

• månälva

Ja,eftersom jag har linser (en utsökt kombination med skav i ögat )har jag ögondroppar iform av engångspipetter. Ska gå och se vad dom heter...Lecrolyn. Men jag måste kombinera med allergitabletter varje dag. Du får helt enkelt söka för det och få med på recept. Kommer bli mkt billigare dessutom!

• Mammatilltretroll

Men allergisk låter så konstigt för jag kan få så här när jag ligger och sover i min sängeller i sängen på landet, eller mitt på dagen på tunnelbanan eller i parken.. Vad skulle jag reagera mot då?

• månälva

Allt! Nu när det är så mkt "skit" i luften (pollen av olika slag) räcker det med att jag tex sitter bakom ngn som kanske har hund eller häst. Ibland har jag ingen aning om varför det kommer.

Svar på tråden Problem med skräpkänsla, irritation, ömhet och gegg i ögat - ett problem som kommer och går...vad kan det vara?