• castillo

hur många av er muslimer ber era 5 böner om dagen?

salam aleykum.

undrar hur många som ber 5 gånger om dagen. många muslimer jag känner gör det inte är väldigt slarviga med det.

och ni som ``konverterat`` hur lång tid tog det för er att lära er bönen utantill utan fusklapp.?

och håller ni tiden eller missar ni be i tid ofta.?

själv ber jag 5 gånger om dagen,och försäker hålla tiden så gott det går.

ma3 salama

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-22 00:59
    roligt att veta också även hur många kristna ber och går i i kyrkan på sön?
    eller andra religioner.

tycker det sjäv att det är väldigt svårt att be och konsentrera mig på bönen när min son leker och jollrar, är så orolig att han ska göra illa sig under tiden jag ber.
    måste skärpa mig.

• Svar på tråden hur många av er muslimer ber era 5 böner om dagen?
  • castillo

värkar inte vara någon populär tråd men faktist vldigt nyfien. s dem flesta muslimer jag känner slarvar med bönerna eller itne ber alls. känner mig ganska ensam att be.

• MsBeauty

Vill påminna alla systrar om att det inte är bra att ställa ut sina synder!

Att be 5 gånger om dagen är en av de viktigaste sakerna för en muslim, eftersom det är en av grundpelarna. Muslim betyder den som underkastar sig Allah, och det gör vi bl.a genom att be våra böner.

Det tog ganska lång tid innan jag lärde mig bönen eftersom jag inte kände någon annan som bad. Rörelserna lärde jag mig först och sedan vad jag skulle säga.

Jag har en bönekalender på datorn som "ropar till bön" när tiden faller in här. Den underlättar för att jag inte ska missa det.

Medan jag ber så sover min son eller så ligger han i sitt babygym.

• castillo
    MsBeauty skrev 2008-07-22 11:17:27 följande:
    Vill påminna alla systrar om att det inte är bra att ställa ut sina synder! Att be 5 gånger om dagen är en av de viktigaste sakerna för en muslim, eftersom det är en av grundpelarna. Muslim betyder den som underkastar sig Allah, och det gör vi bl.a genom att be våra böner.Det tog ganska lång tid innan jag lärde mig bönen eftersom jag inte kände någon annan som bad. Rörelserna lärde jag mig först och sedan vad jag skulle säga.Jag har en bönekalender på datorn som "ropar till bön" när tiden faller in här. Den underlättar för att jag inte ska missa det.Medan jag ber så sover min son eller så ligger han i sitt babygym.
    eftersom jag är hemma hela dagen brukar jag kuna hålla tiden. jag tycker det är jätte svårt att läramig bönen kan fortfarande inte den utan till tycker det är svårt att utala men jag gör mitt bästa.
    det brukar gå bra när sonen sover men är jag sak be asr så brukar min son oftas vara vaken och i babysittern går det inte ha han då han bara gråtter och skriker och då får jag svårt att konsentrera mig.

varför jag undra är för att känner inte alls många musimer som ber. tyckte det va konstigt att dem inte gjorde det.
  • aprilsill
    MsBeauty skrev 2008-07-22 11:17:27 följande:
    Vill påminna alla systrar om att det inte är bra att ställa ut sina synder! Att be 5 gånger om dagen är en av de viktigaste sakerna för en muslim, eftersom det är en av grundpelarna. Muslim betyder den som underkastar sig Allah, och det gör vi bl.a genom att be våra böner.
    En del muslimer håller väl helt enkelt inte med, som du skrev var bönerna ett sätt att underkasta sig Allah. Kom ihåg det
  • MsBeauty
    aprilsill skrev 2008-07-22 13:25:10 följande:
    En del muslimer håller väl helt enkelt inte med, som du skrev var bönerna ett sätt att underkasta sig Allah. Kom ihåg det
    vad håller de inte med om?
  • MsBeauty
    castillo skrev 2008-07-22 13:03:36 följande:
    eftersom jag är hemma hela dagen brukar jag kuna hålla tiden. jag tycker det är jätte svårt att läramig bönen kan fortfarande inte den utan till tycker det är svårt att utala men jag gör mitt bästa. det brukar gå bra när sonen sover men är jag sak be asr så brukar min son oftas vara vaken och i babysittern går det inte ha han då han bara gråtter och skriker och då får jag svårt att konsentrera mig. varför jag undra är för att känner inte alls många musimer som ber. tyckte det va konstigt att dem inte gjorde det.
    Ja, om man är hemma finns det inte riktigt någon anledning att inte be. Om man jobbar och inte har mojlighet att be på sin arbetsplats, så kan man ju be när man kommer hem.
    Det är inte jobbigt att be, så vet inte varför vissa slarvar. Alla muslimer som kan be (dvs. vet hur man gör) som jag känner, ber också. Enligt vad jag har sett i alla fall.
    Kan inte din man lära dig att be? Huvudsaken är att man gör sitt bästa.
  • castillo
    MsBeauty skrev 2008-07-22 14:02:31 följande:
    Ja, om man är hemma finns det inte riktigt någon anledning att inte be. Om man jobbar och inte har mojlighet att be på sin arbetsplats, så kan man ju be när man kommer hem.Det är inte jobbigt att be, så vet inte varför vissa slarvar. Alla muslimer som kan be (dvs. vet hur man gör) som jag känner, ber också. Enligt vad jag har sett i alla fall.Kan inte din man lära dig att be? Huvudsaken är att man gör sitt bästa.
    jo min man försöker lära mig att be. men han e för det mesta på jobbet . jobbar 5 dagar i veckan ena v åker han hemmifrån kl 13 och kommer hem ca 2 på natten andra v åker han hemifrån kl halv 6 och kommer hem ca kl 19.00 .jobbar skift och det tar en och en halv tim för han att komma till och från jobbet.altså 3 tim sammanlagt.

men han har spelat in på min tel alla böner så att det ska bli lättare för mig att komma ihåg dem. brukar sätta på den när jag sak be och repeterar efter, men svårt iallafall då ljudet itne e så bra och om min son jollrar eller gråtter hör jag inget alls och får göra om bnen från början,går jätte bra när vi ber tillsammans när han e ledig.
    men jag gör mitt bästa för att lära mig dem . kan några stycken/delar av bönen utantill. men när jag sak be utan tel så glömer jag jämt vad som kommer i nästa mening och sen tycker jag att det e svårt att utala. men jag lär mig iallafall. sakta men säkert.
    huvudsaken att man gör sitt bästa.
  • Haraaz

Mommii, du kan ju börja med att lära dig dom obligatoriska delarna först, sedan sunnah delarna. Vet duvilka det är? Alltså de du reciterar.

• Haraaz

DU vet att du kan ha med din son när du ber också, sätt fast honom i en sjal runt dig och sätt ner honom på golvet när du sitter ner i bönen.

Svar på tråden hur många av er muslimer ber era 5 böner om dagen?