• Liselotte B

Gynhjälp i Sverige när man gör ÄD utomlands

Jag fick en riktig kalldusch igår när jag talade med min gynekolog. Hon sa att det beslutats att ingen hjälp med t ex ultraljud ska ges hädanefter till äldre kvinnor som gör ÄD i andra länder. Jag tror åldersgränsen var 42. Intresset för ÄD utomlands var väldigt stort, sade hon också.

Då blev jag både förskräckt och jätteledsen! Hon har ju tidigare sagt att jag var välkommen till henne med UL och annat i ankntyning till ÄD.
    Hur gör ni andra? Har ni "snällare" läkare eller får ni betala hela kostnaden för alla besöken? Kanske ett alternativ är att ge fara till t ex Riga (i mitt fall) för varje läkarbesök? (dyyyyrt!)

Snälla ni berätta, jag blev så orolig av hennes besked!

• Svar på tråden Gynhjälp i Sverige när man gör ÄD utomlands
  • isisisis

Det är lite godtyckligt detta hur de ställer sig.Tyvärr.

Jag har också fått kämpa.Men tabletter och Vul får jag än så länge.

Annars får man prova att hitta en privat gyn med ultraljud,vilket inte alltid är lätt.

Citykliniken kan gå på vissa orter.

Det är för jäkligt!

Lycka till iaf!

• isisisis

Man kan undra VARFÖR de ska vara så ovilliga!?

Ett barn blir till och blir en inkomst för Sverige.

Ett barn som är efterlängtat och som kommer att få kärlek och omtanke.

Jag tycker det är småaktigt och typiskt "svenskt" bara för att vi inte har samma regler och rutiner i sverige så ska vi minnsann inte vara delaktiga eller bidra på något sätt...

Precis som forskningen.

Det som inte är godtaget i sverige "gills inte" och förkastas....

• Fiddelina1

Vet ju inte var du bor men oxbackskliniken i södertälje ställer upp...

• Liselotte B

Tack snälla isisisis och Fiddelina1!

Jag bor i Stockholm så resan till Södertälje är ju möjlig.
    Har någon Stockholmstips?

isisisis, du säger att du får tabletter, är det de receptbelagda som annars beräknas kosta 5-10 000 kr? För det är ju också ett krux att få medicinen på bästa sätt.

• isisisis

Liselotte B skrev 2008-07-22 12:01:31 följande:

Tack snälla isisisis och Fiddelina1!Jag bor i Stockholm så resan till Södertälje är ju möjlig. Har någon Stockholmstips?isisisis, du säger att du får tabletter, är det de receptbelagda som annars beräknas kosta 5-10 000 kr? För det är ju också ett krux att få medicinen på bästa sätt.
    Jag har fått progynon,suprecur,prednisolonoch progesteron och Trombyl.
    Det enda som kostar mycket är progesteronet.
    Men det kostar en tusenlapp ungefär.
    Det andra på några hundra.
    Inte så farligt tycker jag.

Ett par gånger har jag fått progesteronen och den andra medicinen på högkostnadsskyddet,och under något år så hade jag medicin gratis.

Så är det inte nu,hon har blivit vrång efter alla provtagningar jag velat ta.

Jag konstaterade ju högt TNF alfa värde,efter ha lyckats dfixa till mig ett prov till sist.

har spolat äggledare och kollat hormonvärden och tagit prov på livmodeslemhinnan också.

Allt detta var inte populärt,så numer är hon vrång som ett surkart

men jag får fortfarande medicin och vul än så länge.

Börjar hon trilskas så får jag prova Citykliniken istället.
    Skulle få ta blodprov och vul där sist i strejken,men det ordnade sit till slut iaf.
    Då skulle VUL kosta 600.
    Blodprov likaså.
  • Igor

Hej
    Mitt råd till dig är att googla på gynläkare, gynekologer osv och sedan ringa runt och fråga vad ultraljud inför ÄD utomlands kostar och om de gör det. Själv har jag fått till svar allt ifrån vanlig landstingstaxa till 2000 kr per besök.
    Bemötandet är nog också lite olika själv fick jag mediciner och ultraljud till landstingstaxa och på högkostnadskortet men däremot kan jag väl inte säga att han lyssnade på en. Skrev ut den medicin man ville han och inget mer. Var överlägsen och dryg men det får man ta tyvärr. Ville ha hjälp med levaxin också men det fick jag inte.
    Lycka till.

• leine1

Va, är detta verkligen sant!
    Jag blir helt förskräckt av den attityden som svenska myndigheter i många fall har.
    Ja, inte orkar jag leta bland arroganta, sura gyn efter en som till slut förbarmar sig över en. Nä, jag tar nog kostnaden och gör testerna utomlands. (om ingen av er har något Stockholms-tips förstås).
    SUCK!

• Igor

Dessvärre är det inte bara en kostnad utan det handlar om ledighet också. Tar längre tid om man ska åka iväg långt och göra testerna. Annars kan man bara ta ledigt en timme eller så men ska man utomlands måste man ta minst 1 dags ledighet. I alla fall jag har inte så lätt att få ledigt utan att bra förklaring. Vill inte gärna berätta att jag ska göra en ÄD. Får bli först om jag blir gravid och kommit till v. 20 eller något. :)

• Sleepingbeuty

Gå in på www.doktorsguiden.se. Där får man upp de flesta listade läkare i hela sverige.

Varje privat läkare tar ju ett eget beslut om han vill hjälpa till eller inte.
    Vissa är anslutna till försäkringssytemet och andra inte.

I göteborg har vi AKUTLÄKARNA och det kanske finns i Sthlm också.Men de tar 800 kr.

Men beställ bara tid och säg att du vill ha en vanlig gynundersökning när du ringer.
    Börjar man babbla om ÄD o.s.v så kan sköterskan som bokar en redan där, säga nej.
    Det tar du försiktigt med läkaren när du redan är i gynstolen.

Nedregleringssprutan( Procren Zoladex ) är ju ganska dyr.

Jag har ju en massa mediciner över. ,men de måste ju kasseras och lämnas in på apoteket.

• Sleepingbeuty

Försökte skicka ett meddelande till din inbox, men det gick inte.
    Kanske du kan skicka ett till mig.

• Liselotte B

Tack snälla ni för alla råd och idéer!

Känner någon av er till Strandkliniken i Stockholm?

Sleepingbeauty, jag vet inte hur man mailar här? Berätta så skiver jag dig en rad.

• hymafr

Min gyn vill inte gärna att jag ska nämna till någon att jag går hos honom så mitt tips är att inte tala om att ni blivit tipsade om en speciell klinik. Då kanske de drar öronen åt sig och inte vill hjälpa till.
    Jag tänkte bara om det verkligen är så att det gått ut direktiv att inte hjälpa "gamla" kvinnor.

Svar på tråden Gynhjälp i Sverige när man gör ÄD utomlands