• Raka Pungen

Donera benmärg och stamceller?

Jag har nästan bestämt mig för att gå med i registret för benmärgs- och stamcellsdonation. har läst på lite om det, men undrar fortfarande lite.

Blir man nedsövd när de tar benmärg? Gör det väldigt ont?

Jag är inte speciellt rädd för smärtan, men ogillar tanken på att bli nedsövd. Om man inte blir nedsövd, hurdan bedövning ges man då? Jag ogillar också tanken på att vara vid fullt medvetande men tillflligt paralyserad tills bedövningen avtar.

Har någon annan gett benmärg eller tagit emot?

• Svar på tråden Donera benmärg och stamceller?
  • Snorkis

Vid benmärgsdonation blir du inte sövd, du få en "vanlig" bedövning..

• Raka Pungen

Blir det så stark bedövning ändå så att jag inte kan röra på benen?

• plutto

Hur mycket tar de då? Och var? Jag har tagit benmärgsprov och då "borrade" läkaren ur en benflis ut bäckenbenet. Jag fick lokalbedövning förstås.

• Raka Pungen
    plutto skrev 2008-07-22 13:08:16 följande:
    Hur mycket tar de då? Och var? Jag har tagit benmärgsprov och då "borrade" läkaren ur en benflis ut bäckenbenet. Jag fick lokalbedövning förstås.
    Jag tror mängden de tar beror på donatorns storlek. Stora män får donera mer än späda kvinnor iallafall.

Kunde du gå trots lokaslbedövningen? Var det väldigt smärtsamt?
  • plutto

Det ingrepp som jag gjorde var väldigt enkelt. Lokalbedövningen är ju "som vanligt" ett stick och en lite brännande känsla. Sen är man ju bedövad och känner inget alls. Läkaren skar ett snitt i huden för att komma ner till benet. Sedan borrade han med en handborr, typ, för att få upp en benflisa. Jag hade inga som helst problem att gå efteråt.

Men jag vet ju inte om det är samma typ av ingrepp när man ska donera.

Raka Pungen skrev 2008-07-22 13:29:37 följande:

Jag tror mängden de tar beror på donatorns storlek. Stora män får donera mer än späda kvinnor iallafall.Kunde du gå trots lokaslbedövningen? Var det väldigt smärtsamt?
  • Neko

Enligt House-TV serien så blir man inte nedsövd, fast det gör väldigt ont. Men det är det kanske värt för att rädda någons liv =)

• Raka Pungen
    Neko skrev 2008-07-22 13:38:33 följande:
    Enligt House-TV serien så blir man inte nedsövd, fast det gör väldigt ont. Men det är det kanske värt för att rädda någons liv =)
    Jo, om det räddar någon annans liv så är en tillfällig smärta för mig ett ganska litet pris att betala. Och jag hoppas ju själv att jag och mina nära och kära ska få benmärg om vi skulle behöva, så det finns egentligen ingen orsak för mig att inte gå med som donator.

Men jag är ändå rätt intresserad av att veta hur det går till och sådana grejer. Kanske iofs bättre att inte veta, ifall man sedan kommer gå och noja sig..
  • Raka Pungen
    plutto skrev 2008-07-22 13:36:46 följande:
    Det ingrepp som jag gjorde var väldigt enkelt. Lokalbedövningen är ju "som vanligt" ett stick och en lite brännande känsla. Sen är man ju bedövad och känner inget alls. Läkaren skar ett snitt i huden för att komma ner till benet. Sedan borrade han med en handborr, typ, för att få upp en benflisa. Jag hade inga som helst problem att gå efteråt. Men jag vet ju inte om det är samma typ av ingrepp när man ska donera.Raka Pungen skrev 2008-07-22 13:29:37 följande:
    Intressant! Den delen låter ju relativt lätt iallafall.
  • Raka Pungen

Tack för länken! Jag bor inte i Sverige så jag kände inte till vad registret hette i Sverige, inte läst där än men ska göra det nu.

• plutto

Varsågod!

Raka Pungen skrev 2008-07-22 13:45:39 följande:

Tack för länken! Jag bor inte i Sverige så jag kände inte till vad registret hette i Sverige, inte läst där än men ska göra det nu.
Svar på tråden Donera benmärg och stamceller?