Inlägg från: truelovemelie |Visa alla inlägg
  • truelovemelie

    Frågor om Papillon

    Hej!
    Jag har en papillon. Du kan läsa mer här om hur mitt liv ser ut tillsammans med henne och hennes "syster" som är chihuahua på www.emeliiepettersson.blogg.se

    Ska försöka svara på dina frågor också:
    1)Vad kostar det att ha en liten hund så som Papillon i månaden? Mat, försäkring osv.

    Svar: Maten kostar ca 20 kr (vanlig mat på ICA för hundar). En sådan räcker säkert 6 omgångar. Min papillon äter 2ggr om dagen alltså räcker en burk i 3 dagar. ca 60:- i mat i veckan alltså.
    Föräkringen är dyrare. Har du en renrasig papillon ligger försäkringen på 1500:- nånting om du halverar så du får räkningarna en gång i halvåret. Att försäkra blandras är dyrare.

    2)Hur ofta och hur länge brukar ni rasta eran hund? Och vad brukar ni göra för aktiviteter med den?

    Svar: Jag brukar rasta så länge som vi båda tycker är bra och det hon behöver. Det är jätteolika från hund till hund. Hundar älskar att få tänka, och därför har jag lärt min hund massa trix såsom; ligg, sitt, vinka, snurra runt, pussas, söka, smyga på leksaker och allt såntdär skoj. Papillon lär sig jättefort!!

    3)Hur löser ni hundtillsynen om dagarna om båda jobbar?
    Svar: Vi har turen att ha släktingar som ÄÄÄLSKAR våra hundar och tar mer än gärna hand om dem. Det har hänt att de fått vara själva 6 timmar, EN dag på ett år:) Vi är ganska glada över att vi lyckats lösa allt så bra. Jag studerar och min fästman arbetar så jag får ta hundarna ganska mycket om dagarna, men det är ju bara skoj! Försök hitta någon person som ni litar på som kan gå ut med hunden på någon matrast eller så. Det gör min mamma ibland för hon arbetar nära där vi bor.

    4)Brukar ni ha med hunden på semestern? Hur funkar det?
    Svar: Hitills har vi inte åkt utomlands, men skulle vi göra det så skulle jag ALDRIG ta med hunden dit. Jobbig miljö för hunden (mkt varmt) och miljöomställningarna kan jag tänka mig är tuffa för en sådan liten hund. Annars så har vi åkt till vår stuga och de älskar livet där, vår papillon badar varje dag och hon älskar det!

    5) Har Papillon några vanliga ärftliga sjukdomar?
    Svar: Som många hundar har så är höftproblem en vanlig sjukdom. Men vår hund har varit frisk hela tiden under sitt första år, och hon är tålig mot det mesta. Värre är det för vår chihuahua som har ärvt typiska chihuahuaproblem såsom tandproblem, "vattenskalle" osv..

    Fråga gärna om du vill veta mer :)

Svar på tråden Frågor om Papillon