• DenDär

Pingla i halsband på katt

Tycker ni det är taskigt mot katten att ha en pingla i halsbandet på katten?

Vi ska om några veckor få hem en kattunge och så småningom ska den få vara ute. Jag vill inte ha in haldöda eller döda möss och fåglar och vill motverka detta genom att ha pingla i halsbandet. Men tycker ni det är att frånta katten ett behov den har (dvs jaga)?

• Svar på tråden Pingla i halsband på katt
  • ekarny

SKa berätta att vi har pinglor på våra katter och den ena får tag på åkermöss ändå. Tycker inte det är dumt. Har katten ett behov och en instikt att jaga gör den det med eller utan pingla på halsbandet. (blir kanske lite mer jakt eftersom bytet får en varning och då klarar sig också)

¸.?°´¯) Älskade underbara Familj (¯`°?.¸
  • DenDär
    Svar på #1
    ok men lite mindre byten blir det kanske. och visst den kan ju jaga ändå.
    ekarny skrev 2008-07-22 17:28:47 följande:
    SKa berätta att vi har pinglor på våra katter och den ena får tag på åkermöss ändå. Tycker inte det är dumt. Har katten ett behov och en instikt att jaga gör den det med eller utan pingla på halsbandet. (blir kanske lite mer jakt eftersom bytet får en varning och då klarar sig också)
  • medea08

Jag tycker att det är riktigt dumt att ha pingla på halsbandet om jag ska vara ärlig. Inte för att det minskar deras jaktförmåga, utan för att alla eventuella rovdjur hör precis var katten är. Ska man prompt ha utekatt så tycker jag att man får stå ut med dess byten.

• medea08

Dessutom så har ju katter många gånger bättre hörsel än en människa, så det lär ju inte vara så kul för katten att ständigt höra det pinglande ljudet.

• Poloc

Jag är på inget sätt expert på djur/katter, men är det inte "fel" att ha halsband på en utekatt ? Jag tänker att halsbandet, om olyckan är framme, kan fastna då katten kryper i snår, klättrar i träd, osv.

• medea08
    Poloc skrev 2008-07-22 17:33:42 följande:
    Jag är på inget sätt expert på djur/katter, men är det inte "fel" att ha halsband på en utekatt ? Jag tänker att halsbandet, om olyckan är framme, kan fastna då katten kryper i snår, klättrar i träd, osv.
    Det finns halsband med säkerhetsknäppe som lossnar ifall katten fastnar i något. Dock så får man vara beredd på att det går åt en del halsband...
  • ekarny

Om jag inte minns fel så kan katter precis som hundar "stänga" av vissa sinnen. Vid jakt så är det kanske mer doft och syn som domminerar tex.
    Vår katt bekommer det inte att det finns en pingla på halsbandet. Hade det stört katter hade vi sett mer försök att de gör sig av med den.
    Det är en egen sak om hur man vill göra och jag dömmer inte. De finns dom som inte vill ha nått på katten och de finns de som klär katten i allt möjligt som säkert är jobbigare än en liten pingla. Jag tror man är väl medveten om att det inte bara är katten som är ett rovdjur när de är ute utan att den också är ett byte för en del djur. Det är den nackdelen man får ta med utekatt anser jag.

¸.?°´¯) Älskade underbara Familj (¯`°?.¸
  • DenDär
    Svar på #3
    Hej medea!!
    Så har jag inte sett på saken tidigare - att ev rovdjur kan höra den.
    Hmmm ja man får väga för- och nackdelar med allt.
    medea08 skrev 2008-07-22 17:32:24 följande:
    Jag tycker att det är riktigt dumt att ha pingla på halsbandet om jag ska vara ärlig. Inte för att det minskar deras jaktförmåga, utan för att alla eventuella rovdjur hör precis var katten är. Ska man prompt ha utekatt så tycker jag att man får stå ut med dess byten.
  • DenDär

Jag får se hur vi gör. Katten är bara 7 veckor än så länge. Vi har inte den hemma än och den ska ju inte få gå ut än på några månader. kanske den inte vill vara ute ens. Men det blir nog halsband med pingla som det ser ut nu.

Hör gärna fler åsikter dock

• medea08
    DenDär skrev 2008-07-22 21:21:20 följande:
    Svar på #3Hej medea!!Så har jag inte sett på saken tidigare - att ev rovdjur kan höra den. Hmmm ja man får väga för- och nackdelar med allt.
    Haha, såg inte ens att det var du som skrivit tråden, jag bara svarar jag!
Svar på tråden Pingla i halsband på katt