• Pallas

Sjala större barn (3-4 år)

Är det någon mer här som sjalar större barn då och då? Vi är skogstöntar och då är det jättepraktiskt att kunna bära barnen skönt längre sträckor i oländig terräng.

Jag funderar på att köpa en eller två begagnade vävda långsjalar (gav bort min Baby Bundler för ett år sen ungefär, den var ändå för vek för mina barn då) och tar gärna emot tips!

Barnen är 96 och 102 cm och väger ungefär 14-15 kilo styck.

I dag bar jag dem i skogen på svampletning i ett ituklippt påslakan i ett par timmar, men det avlastar inte så bra då det är för stumt. Dessutom är det för kort för att göra en vettig knytning med på ryggen. Det funkade, men jag vill ha nåt riktigt bekvämt om jag skall bära dem längre sträckor.

• Svar på tråden Sjala större barn (3-4 år)
  • jenn79

Nu är visserligen min skrutt bara 2,5 och 90 cm,  men väger 14 kg Och vi bär henne i vävd långsjal. Funkar super

Dotter 051211 och Son 080428
  • ChinChin

Jag bär fortfarande ibland min pojke, drygt tre år och 15,5 kg. Det är fortfarande så gosigt, men det blir kortare sträckor nu. Men vi ska på ryggsäcks-luff till Tanzania på lördag, så nu blir det mycket bärande några veckor framåt! Jag brukar ha en lång vävd sjal, eller en Patapum bärsele. Många lager sjal blir nog för varmt i Afrika, och Patapumen har blivit för kort i ryggen (ungen är 100cm), så innan avresan tänker jag sy en MeiTai. Vi får se om jag gillar den! Du har rätt om lakanen, det är inte bra. Har du prövat en diagonalvävd långsjal? De är fasta men ej stumma.

• Marlene

Jag har aldrig kommit överens med sjal på ryggen. Här har vi använt ERGOn både jag och sambon. Fast nu är det länge sen, förra sommaren närmare bestämt och den är på utlån till en bebis nu

• Pallas

jenn: Vad kul med fler som bär större barn! Vad har du för märke och längd?

ChinChin: Vad tufft med Afrikaresa! Ja, det kan bli varmt med långsjal i varma länder. Mina är födda i södra Kalifornien och jag varvade min trikåsjal (Baby Bundler) med en hemsydd ringsjal och en hemsydd, vändbar meitai och Ergo-sele. Nä, har inte provat en diagonalvävd, men det är en sån jag vill köpa. Har sett en fin till salu på sjalbarn, men jag är inte insatt på märken och kvalitet nu för tiden...

Marlene: Har lånat ut min Ergo-sele till en kompis och vill inte ta tillbaka den nu. Hon har hund, häst och en överaktiv tvååring och behöver kunna röra sig lite fritt. Hon älskar Ergon! Jag gillar också den, men upplever att barnen är lite långa nu och att även ett kasst lakan avlastar bättre. Vill så gärna ha en lång sjal igen...

• Pallas

En Amazonas Antigua är det jag har på G, 4,5 m lång. Kanske jag behöver en längre? Det gör inget om det hänger långa tåtar, man kan alltid dra ett extra varv, men jag vill inte riskera att den blir för kort. Jag är 167 cm och har normalt stl 36-38.

• Marlene

Den är inte diagonal vävd utan är vävd som ett lakan, dvs avlastar inte så jätte bra.

Pallas skrev 2008-07-22 22:16:50 följande:
    En Amazonas Antigua är det jag har på G, 4,5 m lång. Kanske jag behöver en längre? Det gör inget om det hänger långa tåtar, man kan alltid dra ett extra varv, men jag vill inte riskera att den blir för kort. Jag är 167 cm och har normalt stl 36-38.
  • Marlene

Du behöver nog inte en längre, en 4,5 kan nog även jag knyta på ryggen med och jag är rätt mycket större (typ storlek 48)

Pallas skrev 2008-07-22 22:16:50 följande:
  • Pallas
    Marlene skrev 2008-07-22 22:19:24 följande:
    Den är inte diagonal vävd utan är vävd som ett lakan, dvs avlastar inte så jätte bra.
    Aha, vad synd, då skall jag leta vidare! Vill absolut ha en diagonalvävd. Vilka märken ska jag kolla på? Hoppedizen, är den diagonalvävd?
  • jenn79
    Pallas skrev 2008-07-22 22:05:53 följande:
    jenn: Vad kul med fler som bär större barn! Vad har du för märke och längd?
    Tja, dessvärre har jag INGEN aning om vad det är för märke Längden ka njag mäta imorgon Men inhandlade den tokbilligt på tradera som min första sjal till Emma :D

Men så här ser den ut
    trötter
    Dotter 051211 och Son 080428
  • Marlene

ja hoppediz (ska finnas i olika varianter), bebina, didymos, stork, amazonas carrysling, easycare, bb-slen är väl dom vanligaste.

Pallas skrev 2008-07-22 22:23:31 följande:
    Aha, vad synd, då skall jag leta vidare! Vill absolut ha en diagonalvävd. Vilka märken ska jag kolla på? Hoppedizen, är den diagonalvävd?
  • LyNxQ

Jag har ingen tidigare erfarenhet av bärsjalar men i onsdags fick jag min "Hoppediz supertunn" Den är jätteskön!
    Jag har en väldigt bestämd 17 kilos 3-åring men hon säger att jag får prova bära henne imorgong, så vi får väl se..
    Men lillebror som väger typ 7kg funkar alldeles utmärkt! Och vad mycket bekvämare det är jämfört med Babybjörn active! (fast jag gillade den med)

Svar på tråden Sjala större barn (3-4 år)