• anjeli

alkohol + antibiotika=?

Äter en antibiotika-kur och ikväll ska jag på en liten tillställning. På kartongen/bipacksedeln står ingentingom alkoholförbud men jag har för mig att antibiotika & alkohol inte går så bra ihop. Eller? Behöver hjälp. Tack :)

• Svar på tråden alkohol + antibiotika=?
  • Whippet Monday

Nej, man ska nog inte blanda antibiotika med alkohol. Men konstigt om det inte står något på förpackningen....

• giz

noppe alkoholen kan göra så att antibotikan inte värkar. alltså tar bort effekten.

• Feya

Som jag förstått det så avbryter man antibiotikakuren om man dricker alkohol innan kuren är avslutad, så nej, jag skulle nog avråda dig från att dricka alkohol.

• anjeli

hmm, okej...men man börjar inte må dåligt eller så? Det handlar om typ två glas vin? Det är inget livshotande jag äter antibiotika mot, utan bara en liten hårsäcksinflammation.

• JsN

Måttlig alkoholkonsumtion påverkar inte antibiotikan. Stor konsumtion sänker kroppens motståndskraft och minskar effekten av antibiotikan.

Det går alldeles utmärkt att dricka rimliga mängder alkohol trots medicineringen. HAde något annat gällt så hade det stått på bipacksedeln!

• anjeli

JsN-- ok, då borde jag ju kunna ta lite vin granskade bipacksedeln en gång till och hittade inget.

• Nygge

Om man absolut inte ska kombinera preparatet med alkohol brukar det stå. Vid en infektion fick jag antibiotika som skulle ge antabuseffekt om jag drack (vilket jag höll på att glömma när jag var på konsert, men lyckades minnas precis innan jag skulle köpa förfriskning ).

Annars är det nog bra med sunt förnuft och att låta bli att utsätta kroppen för påfrestningar när man har en infektion och äter antibiotika.

• Nattsaga

När jag åt antibiotika skulle jag till hultsfred precis, och läkaren sa att jag kunde dricka liten mängd alkohol utan att de var någon fara, tog bara tabletterna på morgonen och drack ju endp inte förräns på kvällen och då hade de redan hunit verka. Men man kanske inte ska dricka en timma efter man tagit tabletterna eller så jag blev inte sjuk igen iallafall.

• Jossebell

jag har pratat med flera läkare som säger följande.

måttliga mängder alkohol spelar ingen roll men dricker man för att bli full så tappar tabl sin verkan.

Svar på tråden alkohol + antibiotika=?