• NenneN

Snälla, se hit och råd mig om ni kan.Är förtvivlad och vet inte vad jag ska göra härnäst?

Fick ett plus på stickan 2006, mf 2 dagar senare då det visade minus.Vi har nu gjort 4 insättningar med IVF, 2 färsk och 2 frys varav 2 resulterade i graviditeter.
    Den flrsta graviditeten slutade i MA och denna slutade i mf.

Prtade med kliniken som bara säger att det är sällan man hittar något fel och att det är bara otur, men nu räcker det inte för mig längre!
    Visst KAN det vara otur, men det KAN oxå vara att jag heöver Trombyl, Fragmin, det kan vara att min sambos sperma har kromosomfel?
    Jag vill ha en utredning innan jag fortsätter och det kan man väl få?

Vart vänder jag mig?Läkaren på KK som konstaterade missfallet ska ringa åter, kan hon remittera mig till utredning eller?
    Hur gjorde ni?
    Hjälpte det?
    Vad kollas?

• Svar på tråden Snälla, se hit och råd mig om ni kan.Är förtvivlad och vet inte vad jag ska göra härnäst?
  • timmy

hej, jag beklagar verkligen dina mf

här är en lista på prover, dessa fick jag göra
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

Du kan läsa mer på denna sida, se under fråga 7
    www.villhabarn.com/fragado6.html

sen har finesssan på fl en fantastisk blogg där hon räknar upp de prover hon har gjort. Det är mången fl-läsare som tagit med den listan på läkarbesöken, kanske får du vara beredd att söka dig vidare privat för att få göra samtliga prover

under "upprepade missfall" finns många trådar med liknande frågor, så jag råder dig att leta runt där.

stoort lycka till!

• majka79

först o främst vill jag beklaga din sorg. Har själv två mf och ett ma bakom mig. Vi fick också höra att vi antagligen haft "statistisk otur"..som om det skulle underlätta...

har du inte fått nån utredning alls? Vi fick en remiss till utredning i samband med tredje mf, vi behövde inte ens be om en. Man har väl rätt till en utredning efter 3:e gången så du kan nog kräva en utredning! Det finns ju privata kliniker..visst det kostar lite, men man kanske får bättre vård. Men jag tycker nog att de borde erbjuda dig en utredning, annars får du kräva en!

Lycka till

• timmy

ja, det glömde jag ju säga. läkaren som konstaterade mitt 3:e mf remitterade mig också till mf-utredningen! det har du absolut rätt att till!

• NenneN

Tack för svar och beklaganden, det värmer.
    Det gör så ont och jag börjar undra om jag någonsin kommer att få bil mamma.Jag hoppas.
    Tack igen.

• timmy

jag förstår det... det är nu 2 år sedan vi började försöka och 9 månader sen vårt sista missfall (det tredje i ordningen) jag förstår att du misströstar, men det kommer ordna sig ska du se! hoppas du får göra utredningen snabbt, säg till läkaren när hon ringer!

• Bling1975

Jag är i precis samma sits. Är också IVFare pga av manlig faktor. Har gjort 5 insättningar, 1 färsk och 4 frys vilket har resulterat i 2 mf och 1 ma. Nu senast självmedicinerade jag med barnalbyl och fick se hjärtat slå i v8 och v9 men i v10 så var liten död.

Jag kommer att slå mig blodig för en riktigt bra utredning innan jag vågar försöka igen.

Finns en jättebra samlingtråd här för alla med upprepade missfall, jag vet att titeln säger något om utredning som INTE leder till IVF, men vi är varmt välkomna där vi också.

Kram

Stitch längtar efter Lilo
  • NenneN

Tack snälla för svar.Var med om samma som du, såg hjärtat på kliniken för att se det två veckor senare ha avstannat.Vare sig du eller jag verkar ju ha jättesvårt för att det ska fästa, värre med att det ska stanna.Pratade med kliniken iförrgår, de ska ringa mig imorgon och då sa de att de tror det är otur och att sällan mf-utredningar leder någonstans.Men då tänker jag att det finns många som de har hittat något på och de har fått hjälp ju.Detta som vi ska göra nu är vårt sista landstingsförsök och då vill jag gjort utredningen innan, det är ju bara lite prover och analyser.Det borde de göra efter ett mf vid ivf av den anldeningen att det tickar pengar för patienten.

Hur går du tillväga, erbjuder kliniken er
    hjälp?

Bling1975 skrev 2008-07-23 23:03:59 följande:
    Jag är i precis samma sits. Är också IVFare pga av manlig faktor. Har gjort 5 insättningar, 1 färsk och 4 frys vilket har resulterat i 2 mf och 1 ma. Nu senast självmedicinerade jag med barnalbyl och fick se hjärtat slå i v8 och v9 men i v10 så var liten död.Jag kommer att slå mig blodig för en riktigt bra utredning innan jag vågar försöka igen.Finns en jättebra samlingtråd här för alla med upprepade missfall, jag vet att titeln säger något om utredning som INTE leder till IVF, men vi är varmt välkomna där vi också. Kram
  • NenneN

KK ville inte hjälpa mig, det var inte dera grej sa hon.Hon sa också att missfall vid ivf räkanar man inte som missfall utan som ett misslyckat ivf försök.
    Kärringen visste ju inte vad hon snackade om, virrig läkare.

• timmy

NenneN skrev 2008-07-23 23:22:20 följande:

KK ville inte hjälpa mig, det var inte dera grej sa hon.Hon sa också att missfall vid ivf räkanar man inte som missfall utan som ett misslyckat ivf försök.Kärringen visste ju inte vad hon snackade om, virrig läkare.
    det var det dummaste jag har hört!! jag känner till flera som gjort mf-utredning efter mf efter IVF. nädu, du får söka dig privat eller, tjata eller höra med ngn annan. Vart bor du ngnstans? Det finns en läkare i Borås som ska göra en studie och som jag vet flera på fl har kontaktat.

www.familjeliv.se/Forum-7-137/m29303287.html
    www.sr.se/cgi-bin/sjuharad/nyheter/artikel.asp

jag vet en tjej som kontaktade honom för bara ett par månader och fick en tid.
  • timmy

kontakta annars en välvilligt inställd gyn. min gyn skrev ut progesteron och Trombyl till mig, men jag tycker det verkar klokt att göra en utredning först oavsett.

• bubbla00

Var bor du? Jag har pratat med huddinge sjukhus om just vad som gäller då någon som undgår IVF-beh. får upprepade missfall. Enligt dem har IVF-patienter rätt till mf-utredning efter 3 konstaterade missfall. Att man sällan finner fel vid mf-utredningar tror jag har mycket att göra med att läkarna är så dåligt uppdaterade kring vad som föranleder till upprepade missfall. Träffar man en gynekolog som är speciellt intresserad av upprepade missfall tas ofta flera prover mm, så försök hitta en sådan läkare. kolla in detta forum lite mer för här finns många tipps om läkare som är bra på detta. Själv fick jag hjälp av Dr Björk på lucinakliniken i gustavsberg. Han tar dock inte emot nya patienter. Lycka till!

• NenneN

Bor i Malmö.Tack ska du ha för svar.

bubbla00 skrev 2008-07-24 19:57:29 följande:
    Var bor du? Jag har pratat med huddinge sjukhus om just vad som gäller då någon som undgår IVF-beh. får upprepade missfall. Enligt dem har IVF-patienter rätt till mf-utredning efter 3 konstaterade missfall. Att man sällan finner fel vid mf-utredningar tror jag har mycket att göra med att läkarna är så dåligt uppdaterade kring vad som föranleder till upprepade missfall. Träffar man en gynekolog som är speciellt intresserad av upprepade missfall tas ofta flera prover mm, så försök hitta en sådan läkare. kolla in detta forum lite mer för här finns många tipps om läkare som är bra på detta. Själv fick jag hjälp av Dr Björk på lucinakliniken i gustavsberg. Han tar dock inte emot nya patienter. Lycka till!
  • bubbla00

Jag vet inte hur det ligger till med läkarna i skåne, men det går nog att ta reda på. Lycka tlll!

• jesslinn

Hejdu.. känner verkligen med dig. Själv hade jag 9 MF innan jag äntligen fick en liten kille 2003. Efter det hade jag ytterliggare 3 MF. Jag har ett kromosomfel som visar sig i att mina ägg inte är friska, sonen fick exakt samma fel, men kommer ha lättare att bli pappa eftersom det är så många spermier jämförelsevis med ägg. Min fråga är? Har det alltså inte gjorts någon utredning alls innan ni fick börja med IVF, vi gjorde en utredning på både mig och min man innan. När vi sedan fick svaret om mitt kromosomfel fick vi flera försök med IVF och PGD betalade av Landstinget. Lyckligtvis hade vi turen att pricka rätt ägg den naturliga vägen och slapp IVF.

NenneN skrev 2008-07-23 15:02:59 följande:
    Visst KAN det vara otur, men det KAN oxå vara att jag heöver Trombyl, Fragmin, det kan vara att min sambos sperma har kromosomfel?
  • NenneN

Nu har du gjort mitt hopp!!!!!!!
    Jo, en utredning som är dåligt gjord.Tog bara lite prover, inte i någon exakt dag i cykeln heller.
    nu har jag en lista på prover jag vill de ska ta.
    Så nu gäller det en utredning, sen nytt ivf eller om det blir sponatnt.
    Tack!!!

jesslinn skrev 2008-07-29 15:53:22 följande:
    Hejdu.. känner verkligen med dig. Själv hade jag 9 MF innan jag äntligen fick en liten kille 2003. Efter det hade jag ytterliggare 3 MF. Jag har ett kromosomfel som visar sig i att mina ägg inte är friska, sonen fick exakt samma fel, men kommer ha lättare att bli pappa eftersom det är så många spermier jämförelsevis med ägg. Min fråga är? Har det alltså inte gjorts någon utredning alls innan ni fick börja med IVF, vi gjorde en utredning på både mig och min man innan. När vi sedan fick svaret om mitt kromosomfel fick vi flera försök med IVF och PGD betalade av Landstinget. Lyckligtvis hade vi turen att pricka rätt ägg den naturliga vägen och slapp IVF.
Svar på tråden Snälla, se hit och råd mig om ni kan.Är förtvivlad och vet inte vad jag ska göra härnäst?