• Vitvå

Rådjur? Desperat!

Är det någon vet något om hur man får rådjuren att låta bli min mammas blommor? Och persiljan med dessutom..
    De jäklarna äter allt...

Vad ska hon göra?
    Alla huskurer välkomna!
    Hjälp!!!!

• Svar på tråden Rådjur? Desperat!
  • Eliva

Finns ju sådant där "RåddjursStopp" som man kan köpa i affärerna. Står bland typ medel mot löss och ogräs. Jag vet inte hur bra det funkar, men kan kanske vara värt ett försök?

• Anglatuss

OFF, nått medel, har hört att de ska va bra för både få bort rådjur å katter

• Kixen

Rådjurssadel är ju utsökt annars.... (vet att man inte får jaga nu)

• Vitvå

superkarin:
    Rådjurs-stopp har det redan provat...funkar inte...tyvärr...tack för tipset...

• Vitvå

Anglatuss:
    Off, är det samma som man kan köpa på djuraffären tro? Grönt klet i en flaska?
    Måste prova!

• Vitvå

Kixen:
    *S* rådjurssadel är gott...*slickar mig om munnen*....

• smulis

kaffesump i rabatterna har jag hört men vet ej om det funkar...

• giz

äääää gå ut å gosa lite med dom, dom kanse gör så för att få uppmärksamhet...... alla behöver ju lite gos då å då

med andra ord har inte en anning mer än att jag gilla dom stenhårt då jag slapp ta reda på fallfrukten

• MuminMy
    Människohår verkar avskräckande så spara innehållet från hårborsten och sätt upp vid deras "stråk".
    /my
  • JsN

Vitlök har jag hört, om inte annat så smakar det ju gott till rådjurssadeln *ler*

• L77

Gå in och kolla på t ex www.alltomtradgard.se www.odla.nu och även www.byggahus.se (på forumet under trädgård har jag att jag sätt en tråd om "rådjursbekämpning").

Själv har jag satt ut grillpinnar med spetsen uppåt så att de små liven sticker sig i nosen om de försöker äta av mina växter. Har även hört att tvål på pinne ska funka.Det verkar dock som om rådjuren är lite olika i olika delar av Sverige, både i fråga om vad de gillar och inte gillar, så man får väl prova sig fram till vad ens egna trädgårdsvandaler inte gillar.

Lycka till!

• onka

Gå till en frisör och få människohår, lägg det sedan i en nylonstrumpa som ni hänger där ni inte vill ha rådjur. Håret ska bytas ut med jämna mellanrum. Antar att det är doften av människa som håller dem borta.....

Vet inte om det fungerar men en chef som jag hade förut gjorde så och sa att det fungerade.

Lycka till!

• frulan

En granne här har satt upp en massa CD-skivor i trådar över hela tomten (han har alla blommor kvar), ser hellustigt ut

En annan granne har satt upp en jättestor (människostorlek) uppblåsbar, grön alienfigur i sin gamla midsommarstång. Den fladdrar ju till o skrämmer lite
    Din mor kanske kan ha några färgglada ballonger i rabatten?

Själv så tycker jag rådjuren är sååå fina och de får gärna gå o beta här (älskar naturupplevelser, hehe).
    Kommer kanske tycka annorlunda när vi börjar pyssla om vår enorma tomt, nu käkar de ju sånt som inte vi har planterat
    Men äh, det växer ju nytt!
    Kruxet är väl vovven som gärna jagar dem och vill gärna fortsätta jaga trots stängsel... tur att han inte kan hoppa över
    Däremot har jag märkt att det minskar lite rådjursaktivitet här när vovven pinkar in sina revir (han gör det inte varje dag).
    Nu menar jag inte att du ska fixa en vovve som ska pinka på persiljan

• mamma2004

Har hört som många andra att människohår funkar! Dessutom så kan man ju sätta ut vita plastpåsar, vit färg är ju en varningssignal för rådjur.

• giz

folie remsor ska oxå hjälpa........

• frulan

Hahaha, såg framför mig hur trädgården skulle se ut om man skulle prova allt!
    Aliengubbar, ballonger, människohår, vita plastpåsar, folie, grillpinnar, kaffesump, vitlök mm mm...

Kommer man överhuvudtaget se blommorna

Hoppas ni hittar ett sätt att få ha trädgården i fred

Svar på tråden Rådjur? Desperat!