• Anonym

misshandel.

kan man ta tillbaka en misshandelsanmälan efter ett dygn? tacksam för svar.

• Svar på tråden misshandel.
  • Anonym (polisanst)
    Zemcia skrev 2008-07-26 20:47:56 följande:
    ja man kan ta tillbaka anmälan, men händer det igen när barnet väl är fött så kommer soc bli inkopplat och de blir man inte av med med en indragen anmälan.Och skulle det hända igen och då kommer dessvärre polisen och åklagaren inte ta dig på lika stort allvar. Så tänk länge på vad du gör och vad du sätter dig in i.
    Åter igen. Man kan inte ta tillbaka en anmälan. Brott som lyder under allmänt åtal, såsom misshandel, kan man inte ta tillbaka.
  • LadyB

Anonym (polisanst) skrev 2008-07-26 23:06:00 följande:

Åter igen. Man kan inte ta tillbaka en anmälan. Brott som lyder under allmänt åtal, såsom misshandel, kan man inte ta tillbaka.
    jag vet en som har tagit tillbaka sin anmälan...
  • Anonym

Hej alla ni som svarat.

Jag har pratat med polisen och jag kunde inteta tillbaka anmälan, men jag har talat om att jag inte tänker medverka vid ett förhör eller till anmälan i huvudtaget. Vilket betyder att dom driver det under allmänt åtal.

Jag och min sambo är idag inte under samma bostad, jag letar ny och hoppas jag får de nästa vecka. Jag kommer alltid att älska honom, och jag hoppas att det en dag när han har jobbat på sitt som gör att han mår så pass dåligt som han gör, att det då kan bli vi igen.

Dett aär inte lätt,skit jobbigt, kan knappt äta eller sova eller något. Har en dotter på 15 månader som gör att jag orkar kliva upp ur sängen.

Tack alla.

• LadyB
    Anonym skrev 2008-07-27 16:15:30 följande:
    Hej alla ni som svarat.Jag har pratat med polisen och jag kunde inteta tillbaka anmälan, men jag har talat om att jag inte tänker medverka vid ett förhör eller till anmälan i huvudtaget. Vilket betyder att dom driver det under allmänt åtal.Jag och min sambo är idag inte under samma bostad, jag letar ny och hoppas jag får de nästa vecka. Jag kommer alltid att älska honom, och jag hoppas att det en dag när han har jobbat på sitt som gör att han mår så pass dåligt som han gör, att det då kan bli vi igen. Dett aär inte lätt,skit jobbigt, kan knappt äta eller sova eller något. Har en dotter på 15 månader som gör att jag orkar kliva upp ur sängen. Tack alla.
    lycka till...skickar styrke kramar till dig
  • Anonym (polisanst)
    LadyB skrev 2008-07-27 12:33:34 följande:
    Anonym (polisanst) skrev 2008-07-26 23:06:00 följande:
    jag vet en som har tagit tillbaka sin anmälan...
    Man säger att man tar tillbaka en anmälan, men den finns alltid kvar. En anmälan upprättad i polisens anmälningssystem finns alltid kvar och kan ej raderas. Har en person blivit inskriven som skäligen misstänkt i anmälan går dessa uppgifter direkt till misstankeregistret och där ligger det kvar, även om målsägaren inte vill medverka i anmälan. (eller som det i folkmun heter, ta tillbaka en anmälan)

Och åter igen då. En misshandel lyder under allmänt åtal och kan drivas vidare av polis och åklagare utan medverkan från målsägare.

Men jag vet förstås ingenting som jobbar med detta.
  • Anonym (undrar)

(polisanst),
    när jag polisanmälde mitt ex för misshandel frågade jag en polisman över telefon i fall han kunde se om det var första gången exet blev anmäld.
    Polismannen var väldigt snäll och förstående men förklarade att han inte fick avslöja det. Sen dröjde han en stund och fortsatte: "Jag kan säga så här; det här är ett typiskt upprepningsbrott."
    Tror du att han faktiskt såg tidigare anmälningar och hintade det till mig? Det kan du förstås inte veta men han kanske t.o.m. hade infon framför sig i datorn?
    Dessutom hade han rätt. Exet träffade en kvinna efter mig som råkade mycket värre ut än jag.
    Förlåt att jag tar tråd, TS. Det är starkt av dig att gå och tro mig, allt ordnar sig, även om du blir ensam med barnen.
    Om grannarna förmådde dig att anmäla så låter det allvarligt i min öron. Det gör man inte om det är ett vanligt 'längenhetsbråk' tänker jag. Det finns inget du kan ha gjort som förklarar din sambos beteende.
    Hoppas att allt ordnar sig för dig och barnen.

• Anonym (polisanst)

Anonym (undrar) skrev 2008-07-27 19:55:36 följande:

(polisanst),när jag polisanmälde mitt ex för misshandel frågade jag en polisman över telefon i fall han kunde se om det var första gången exet blev anmäld.Polismannen var väldigt snäll och förstående men förklarade att han inte fick avslöja det. Sen dröjde han en stund och fortsatte: "Jag kan säga så här; det här är ett typiskt upprepningsbrott."Tror du att han faktiskt såg tidigare anmälningar och hintade det till mig? Det kan du förstås inte veta men han kanske t.o.m. hade infon framför sig i datorn?Dessutom hade han rätt. Exet träffade en kvinna efter mig som råkade mycket värre ut än jag.Förlåt att jag tar tråd, TS. Det är starkt av dig att gå och tro mig, allt ordnar sig, även om du blir ensam med barnen.Om grannarna förmådde dig att anmäla så låter det allvarligt i min öron. Det gör man inte om det är ett vanligt 'längenhetsbråk' tänker jag. Det finns inget du kan ha gjort som förklarar din sambos beteende. Hoppas att allt ordnar sig för dig och barnen.
    Vi har tillgång till alla register och man kan söka i både belastningsregistret och anmälningssystemet. Så visst kunde polismannen se det.

Anmälningssystemen är länsbegränsade så man ser bara om en person är anmäld (inskriven som skäligen misstänkt) i det län man jobbar i. Belastningsregistret visar dock hela Sverige.
  • Anonym (polisanst)
    LadyB skrev 2008-07-28 10:30:58 följande:
    och det får bara poliser se??
    Alla polisanställda får gå in i alla register om det har med arbetet man håller på med att göra.
  • LadyB

Anonym (polisanst) skrev 2008-07-28 18:30:54 följande:

Alla polisanställda får gå in i alla register om det har med arbetet man håller på med att göra.
    annars inte??
  • Anonym (polisanst)
    LadyB skrev 2008-07-28 18:50:26 följande:
    Anonym (polisanst) skrev 2008-07-28 18:30:54 följande:
    annars inte??
    Nä, vi får inte snoka. Bara slå i registren om tjänsten tillåter.
  • LadyB

Anonym (polisanst) skrev 2008-07-28 19:22:16 följande:

Nä, vi får inte snoka. Bara slå i registren om tjänsten tillåter.
    okej...tänkte det
Svar på tråden misshandel.