• Haraaz

    -Muslimernas tråd-

    För allas info så att ingen missuppfattar:
    Det heter Schizofreni (utan "t"), och Schizofreni är inte (notera: INTE) samma sak som multipla personligheter.

    Lite info:
    "Trots dess etymologi är schizofreni inte synonymt med dissociativ identitetsstörning, även känt som multipla personligheter, något som ofta blandas ihop i populärkultur."

  • Haraaz

    Men för i helvete sluta skriva sån SKIT... jag bad er som har nåt otalt med varandra att starta en egen tråd, så gör det istället för o förstöra denna, tack!

  • Haraaz

    Det är olika i olika familjer hur man firar Eid, avslutningen på Ramadan. Själva Ramadan firas inte men man gör samma saker i den månaden, läser mycket Koran, ber, svär inte, fastar, har inte samlag eller kysses från soluppgången till sodnegången och försöker vara en så god människa som möjligt och koncentrerar sig helt på religionen.
    Vissa tillbringar hela dagarna i tillbedjan i moskén medan andra bara sover, det beror på hur praktiserande man är.


    Newbride2008 skrev 2008-08-11 17:04:22 följande:
    Jag undrar om det är någon skillnad på hur praktiserande muslimer och icke praktiserande muslimer firar ramadan?
  • Haraaz

    Det varar i ca en månad.
    Här är lite fakta om Ramadan:

    Det finns olika sätt att fasta på under Ramadan. Man kan bara följa fastans regler som alla känner till. Man äter inte, man dricker inte och man undviker ha sexuellt umgänge med sin fru/man på dagtid. Enligt de lärda kan alla fasta så och det behövs inte stor kraft, men frågan är: Kan en sådan fasta hjälpa en muslim att komma närmare Allah((swt) och ha taqwa (Gudsfruktan) som är fastans frukt. Svaret är nej!!! Man måste fasta på det sätt som profeten (saw), hans följeslagare och de stora imamerna gjorde. De fastade med extra regler som vi nedan ska gå igenom.

    1. Ögonens fasta: Meningen med fastan är att hela kroppen ska sluta att följa sina lustar. Ordet saum - fastan betyder på arabiska att sluta. Vi måste därför sluta att titta på dåliga saker. Profeten (saw) sade: Blicken är en av satans giftiga pilar, Allah förbannar honom. Den som slutar att titta på dåliga saker i fruktan för Allah kommer Allah (swt) att ge honom trons sötma i hjärtat. (Al hakim)

    2. Tungans fasta: Innebär att man undviker att ljuga, skvallra, att prata bakom ryggen och att säga fula ord. Det är bättre att vara tyst, göra mer dhikir (åkallelse), att läsa koranen för att undvika säga dåliga saker och för att hålla tungans fasta. Allah den högste säger i Koranen:

    "Troende! Undvik i möjligaste mån att göra lösa antaganden och [förmoda det ena och det andra om varandra]; det kan ligga synd i sådana antaganden. Och spionera inte på varandra och tala inte illa om andra bakom deras rygg. [Eller] skulle någon av er vilja äta sin döde broders kött? Nej, den [tanken] skulle ni finna vämjelig (avskyvärd)."

    (Koranen 11:49)

    Abu Hurraira hörde profeten (saw) säga: Om en människa säger ett ord utan att tänka kan det leda honom till helvetet längre ner än mellan öst och väst. (Bukhari och Muslim). Ibn Omar sa att profeten (saw) sa - Prata inte mycket förutom dhikir (åkallelse) till Allah (swt) för om man pratar mycket så får man ett hårt hjärta, och den som har ett hårt hjärta är längst bort från Allah (swt) .( Tirmidi)
    Imam Sufian sa att om man pratar bakom ryggen så förstörs fastan. Imam Mujahid sade: Två egenskaper förstör saum - fastan, att prata bakom ryggen och att ljuga.

    3. Öronens fasta. Regler i sharia säger att allt som är haram att säga är också haram att höra. Detta innebär att den som sitter och lyssnar på en person som baktalar andra, han får samma synder som den som baktalar.

    4. Övriga kroppens fasta: Innebär att hela kroppen avstår från haram tex magen, händerna. Vad är det för mening om man fastar hela dagen och sedan äter haram på kvällen. Abu Hurraira (raa) sa att profeten (saw) sa; Åh vad många fastare som bara får hunger och törst genom sin fasta. Vissa Ulama förklarar hadithen med den som bryter sin fasta med haram och vissa säger att det gäller de som inte skyddar sin övriga kropp från haram. Slutligen om man följer de här punkterna och tar hänsyn till den djupa meningen som finns i fastan, i stället för att se fastan som ett sätt att banta eller att fira ramadan med mycket mat varje kväll, som många muslimer tyvärr gör, så kommer man att förstå vad riktig fasta är. Man kommer närmare till Allah (swt) och man får ett mjukt och ödmjukt hjärta, insh Allah.

  • Haraaz

    Någon gång under de 10 sista dagarna i Ramadan infaller laylat-ul-qadr ("ödets natt"). Under denna natt bestäms alla människors öden inför det kommande året, och den som är uppe den natten och ber så räknas den bönen lika mycket som 1000 vanliga böner. Det är alltså lika belöning som om man bett i 1000 år. Och den vars fasta och bön är accepterad så blir man förlåten alla sina föregående synder som man gjort.

  • Haraaz
    Svar på #1163
    Nä, men faktumet kvarstår att de finns. Precis som att fråga om det är skillnad mellan praktiserande som ber och ickepraktiserande som inte ber... ja, det är klart det finns skillnader.
  • Haraaz

    Klaga: Jo, skillnaden är ju att de ickepraktiserande kallas munafiq eller kafir, de som inte föjer Gud och alltså därmed inte är praktiserande...

  • Haraaz

    Ickepraktiserande betyder att man inte praktiserar tron. Jag bryr mig faktiskt inte nämnvärt vad som citeras hit och dit, och det är inte jag som "frekvent hänvisar till denna källa", därför vet jag inte mycket om den sidan och deras åsikter heller.

    För att kortfatta: Praktiserande = följer religionen. Ickepraktiseande = följer inte religionen. Båda två är inte mu'min, den första är det, eftersom det ordet hänvisar till de som tror och praktiserar religionen. De som säger sig tro, men ändå inte praktiserar förutom för att skryta inför andra och göra sig sedda, är munafiq.
    De som förnekar allting i religionen är kafir.
    Om du nu måste hålla på att hävda att ickepraktiserande också är mumin, vad är då Iblis? Han vet ju att Gud finns, men han tillber Honom inte. Kallar du då honom mumin?

  • Haraaz

    Nej, han är en jinn.
    Men även jinner delas upp i troende, icketroende och hycklare.

  • Haraaz

    NewBride:
    Här är en länk som har ett kapitel från en bok som ehter "Abu Taymeeyah's Essay on the Jinn (demons)"
    islamicweb.com/beliefs/creed/jin.htm
    Den boken är riktigt bra, men jag vet inte vart man kan läsa hela online.
    Annars så kan du bara ta och söka på Jinns på google så kommer det upp mycket länkar.

  • Haraaz

    Praktiserande: Uppfyller de 5 pelarna, följer Profetens (fvmh) sunnah och as-sahabas råd i frågor som rör religionen.
    Icke-praktiserande: Struntar i de 5 pelarna och följer ej Profetens (fvmh) och as-sahabas sunnah och vägledning.

  • Haraaz

    Det står klart och tydligt i Koranen vad som skiljer mu'min, munafiq och kafir åt.


    JojjeSkrutt skrev 2008-08-11 23:26:35 följande:
    För mig finns ingen praktiserande eller icke-praktiserande muslim. Antingen är man muslim, eller så är man inte det. Det handlar om tro, inte en nationalitet! Som tur är så är ingen människa stor nog att bedöma vilka muslimer som är kafir eller munafiqon, på egna löst baserade grunder, och gör man det så begår man, enligt mig, den största synden, man försöker ta Guds plats!
  • Haraaz

    Det finns ickepraktiserande muslimer precis som det finns ickepraktiserande kristna. Bara för man är född i ett land där kristendomen styr betyder inte det att man följer religionen även om man vid namn kallas kristen.

  • Haraaz

    Precis, men vissa vill ändå tänka att dom "tillhör" den kategorin även om dom inte följer något...


    sarangheyo skrev 2008-08-12 07:55:52 följande:
    så är det. en del titulerar sig något men handlar inte som titeln säger. kanske människor har behov att tillhöra en viss grupp och det känns tryggt att kalla sig vid en titel? men vad jag inte fattar är varför Gud lagt ner möda på att berätta för folk vad dom ska göra och inte gör och sen struntar folk i det? låter trotsigt tycker jag. då är det väl bättre att strunta i det hela och inte titulera sig alls?
  • Haraaz

    Läs några sidor bakåt där många förklarat detta.


    martinasilver skrev 2008-09-08 19:48:59 följande:
    Jag har läst i Koranen att män får slå sina fruar, om de visar sig upproriska. Det står dock inte att kvinnan får slå mannen. Jag tolkar detta som om mannen är familjens överhuvud, och tar besluten. Kvinnan har bara att finna sig.Hur känns denna uppenbara orättvisa för er muslimska kvinnor?
  • Haraaz

    Man får vad man vill, och det gäller kvinnor med... eftersom haram ting inte existerar i nästa värld

Svar på tråden -Muslimernas tråd-