• 02Smulan

Måste fisk vara genomstekt?

Kött kan man ju äta lite rosa medan kyckling o fläskkött bör vara genomstekt.
    Hur är det med fisk?
    Har just nu laxfiléer på spisen...

• Svar på tråden Måste fisk vara genomstekt?
  • Me o Mike

Ja lax bör vara genomstekt.

• Neko

Nej det behöver inte vara genomstekt ifall laxen är infryst när den är färsk och har legat i frysen minst 48 timmar. Då är det helt okej att äta den rå om man vill =)

• Me o Mike
    Neko skrev 2008-07-23 18:21:50 följande:
    Nej det behöver inte vara genomstekt ifall laxen är infryst när den är färsk och har legat i frysen minst 48 timmar. Då är det helt okej att äta den rå om man vill =)
    Ja det har du nog rätt i!
  • GrönaDruvan

Är man inte gravid behöver den inte det.
    Vi åt lax som en känd kock lagade för ett tag sedan och han gjorde den inte helt klar.. blir saftigare då.
    Själv föredrar jag genomstekt lax.

• 02Smulan

Ok så vanliga frysta laxfiléer från affärn är ingen fara om de är lite ostekta i mitten då?
    Det är ju så lätt att man steker dem för länge så de blir torra bara för att man är rädd att de inte är klara i mitten...

• GrönaDruvan

Jag är ingen expert på området, men kan inte tänka mig att det spelar någon roll om de är färska eller frysta..

• 02Smulan

Nä för fläskkött o kyckling är väl rekommenderade att vara genomstekta pga risken för salmonella o trikiner eller vad det heter....
    Tänkte bara om det var nåt sånt me fisk.
    Men är man gravid ska man ju undvika det såklart.

• GrönaDruvan

Nä, aldrig hört det med fisk.. man äter ju rå fisk när man äter sushi! det kan man ju också äta när man är gravid, bara att man måste veta att det är helt färskt!

• 02Smulan

Är det alltså rå lax man äter i sushi? Har bara ätit det en gång och trodde den iaf var gravad eller rökt o inte helt rå?

• Neko
    02Smulan skrev 2008-07-23 18:24:08 följande:
    Ok så vanliga frysta laxfiléer från affärn är ingen fara om de är lite ostekta i mitten då?Det är ju så lätt att man steker dem för länge så de blir torra bara för att man är rädd att de inte är klara i mitten...
    Det är ingen fara alls, oavsett om du är gravid eller inte =) Det går tom att ha sådan lax till sushi, fast den har oftast varit fryst så länge att den inte har så mycket smak kvar när man tinar upp den. Helt okej alltså =)
  • Neko
    02Smulan skrev 2008-07-23 18:34:39 följande:
    Är det alltså rå lax man äter i sushi? Har bara ätit det en gång och trodde den iaf var gravad eller rökt o inte helt rå?
    Det är rå lax i sushi. Fast vissa sushiställen har även sushi med rökt el gravad el lättgravad lax, så visst finns det. Men den 'typiska' sushilaxen är rå =)
  • PerG

OBS!.. Det är rå fisk i sushi, MEN, den måste ha varit fryst i minst 48 timmar (har jag för mig dt är) för att ta död på parasiter... tror tyvärr att många som gör "hemmasushi" inte tänker på det... hoppas att de använder fryst lax som råvara istället för färsk om man har missat det..

GrönaDruvan skrev 2008-07-23 18:30:59 följande:
    Nä, aldrig hört det med fisk.. man äter ju rå fisk när man äter sushi! det kan man ju också äta när man är gravid, bara att man måste veta att det är helt färskt!
  • Neko
    PerG skrev 2008-07-23 20:27:12 följande:
    OBS!.. Det är rå fisk i sushi, MEN, den måste ha varit fryst i minst 48 timmar (har jag för mig dt är) för att ta död på parasiter... tror tyvärr att många som gör "hemmasushi" inte tänker på det... hoppas att de använder fryst lax som råvara istället för färsk om man har missat det..
    Mm precis, jag skrev det ovan. Det är inte lika noga med odlad lax eftersom den väldigt sällan har parasiter, men för säkerhets skull bör man frysa in allt (som man köper ofryst).
Svar på tråden Måste fisk vara genomstekt?