• Lantismamman75an

Hur dyrt är det med mat m.m i Danmark egentligen??

Vi skall snart åka till legoland i Danmark. Alla säger dock att det är så fruktansvärt dyrt att handla mat m.m i Danmark! Är det verkligen så mkt dyrare än Sverige?? Jag förstår att det är dyrt att äta inne på Legoland, men det är ju dyrt på Liseberg med...Mvh Carro

• Svar på tråden Hur dyrt är det med mat m.m i Danmark egentligen??
  • MinaStjärnor

Jag va i Skagen för 2 år sedan..helt sjukt dyrt om man jämför med Sverige. Ett tips är att ta med dig typ basvaror om du ska bo i stuga eller så.

• 08 i Skåne

Det generelle prisläget i Danmark är högre än i Sverige - lönerna är högre och maten är dyrare, men om det är fruktansvärt dyrt vet jag inte riktigt. Men jag kanske är lite skadad av att ha bott och jobbat i Köpenhamn i många år.

Tex. är godis och läsk väldigt mycket dyrare, på grund av att man i Danmark har skatt på socker medans ölen är billigare Mina danska kollegor är helt lyriska när de kommer till Sverige och får se att man kan köpa Marabou choklad så billigt i Sverige. Här i DK, kostar en 200g c.a 20 DKK och det är nästan 25 SEK, och det är ju inte vad de kostar på ICA eller Konsum i Sverige

Jag har aldrig varit i Legoland så jag kan inte svara för hur dyrt det är precis där, men det brukar ju generellt sett vara ännu lite dyrare på platser dit mycket turister kommer, Legoland, Tivoli, Liseberg osv.

• SVejsan

Om man säger som så:
    Om man tittar på deras prislappar och inte tänker att de har en egen valuta så ser det ut som om det är bara är lite dyrare än i sverige, sedan tänker man på kursen... OooHo, då blir det genast ännu mindre kul... du betalar ungefär 12,5 svenska kr för 10 danska kronor...(www.forex.se)

• isisisis
    SVejsan skrev 2008-07-24 09:53:14 följande:
    Om man säger som så:Om man tittar på deras prislappar och inte tänker att de har en egen valuta så ser det ut som om det är bara är lite dyrare än i sverige, sedan tänker man på kursen... OooHo, då blir det genast ännu mindre kul... du betalar ungefär 12,5 svenska kr för 10 danska kronor...(www.forex.se)
    exakt.
  • hotten

var till köpenhamn för nån vecka sen å jo svindyrt är det..
    en ½ liters coca-cola på 7eleven över 30,-!

enda pizza vi hittade inne på tivoli dock men 200,- (utan dryck) inte ens liseberg har de matpriser ju..

• SVejsan
    hotten skrev 2008-07-24 22:54:22 följande:
    var till köpenhamn för nån vecka sen å jo svindyrt är det.. en ½ liters coca-cola på 7eleven över 30,-!enda pizza vi hittade inne på tivoli dock men 200,- (utan dryck) inte ens liseberg har de matpriser ju..
    Vi var också till köpenhamn för en vecka sedan och gjorde vår konstateranden. Iofs är Seven Eleven aldrig ett budget ställe Och "tivoli"- maten är ju en riktig turistfälla...
    Vi hittade dock några kvarter från tivoli och järnvägsstationen riktigt bra smörreböd, man måste ju prova på det när man är i danmark, för 12 danska kroner biten, och på 3-4 blev ,man mätt, det var helt ok (dock var den inte vid värsta turistsmeten)

TS,Appropå Legoland... Hur när bor ni? Bor ni på hotel eller på billunds camping eller har ni tänkt att åka från en annan ort ?

Ett Legolandtips skall ni alla fall få: boka gratis quickpass om ni är intresserade av att åka några attraktioner (de flesta är perfekta för 4 till 8 åringar, men några passar både yngre och äldre också) och vill gå förbi den långa kön......
    Dels kan man boka online...
    www.legoland.dk/Visit/Helpful+Hints/quickpass.htm&wbc_purpose=Basic%2cBasic&WBCMODE=PresentationUnpublished%3fNRMODE%3dUnpublished%2cPresentationUnpublished
    Dels finns automater (långt inne) på området, de fungerar som så att du får boka tids -"slottar" inom vilka du kan gå förbi den långa kön... Biljetten funkar en gång... Automaterna på legoland bokar ganska snabbt upp tids-slottarna så det gäller att "älga" in dit så fort Legoland öppnar ...
    Annars är köerna ganska långa och kompakta under större delen av dagen under högsäsong....
  • Lantismamman75an
    SVejsan skrev 2008-07-25 07:08:27 följande:
    Vi var också till köpenhamn för en vecka sedan och gjorde vår konstateranden. Iofs är Seven Eleven aldrig ett budget ställe Och "tivoli"- maten är ju en riktig turistfälla... Vi hittade dock några kvarter från tivoli och järnvägsstationen riktigt bra smörreböd, man måste ju prova på det när man är i danmark, för 12 danska kroner biten, och på 3-4 blev ,man mätt, det var helt ok (dock var den inte vid värsta turistsmeten)TS,Appropå Legoland... Hur när bor ni? Bor ni på hotel eller på billunds camping eller har ni tänkt att åka från en annan ort ?Ett Legolandtips skall ni alla fall få: boka gratis quickpass om ni är intresserade av att åka några attraktioner (de flesta är perfekta för 4 till 8 åringar, men några passar både yngre och äldre också) och vill gå förbi den långa kön......Dels kan man boka online...www.legoland.dk/Visit/Helpful+Hints/quickpass...Dels finns automater (långt inne) på området, de fungerar som så att du får boka tids -"slottar" inom vilka du kan gå förbi den långa kön... Biljetten funkar en gång... Automaterna på legoland bokar ganska snabbt upp tids-slottarna så det gäller att "älga" in dit så fort Legoland öppnar ...Annars är köerna ganska långa och kompakta under större delen av dagen under högsäsong....
    Tack för svaret! Nej Seven Eleven är varken billigt här i Sverige! Vi skall bo på Golfhotellet i Viborg. Från sönd till tisdag. Vi är två vuxna och fyra barn och betalar 7.900 för allt!
  • miliasmamma

Kom hem från Danmark för ungefär en vecka sedan nu. Priserna för mat på Legoland var på vissa ställen hutlösa, men det brukar ju tyvärr vara så på många sådana ställen. Fanns några ställen med korv, kebab och dylikt som hade lite lägre priser, där det kostade ungefär 50dkk (ca 65kr). Vi räknade under hela resan på att 1dkk kostade 1,30 svenska, blev lättare att räkna ut i huvudet under tiden vi var där då. (kursen låg på 1,28 när vi var där)

Ett tips är att köpa biljetter till Legoland över internet så att ni slipper stå i de oerhört långa köerna som är utanför. Även quickpass som någon skrivit ovanför är att rekommendera, dessvärre missade vi detta och fick stå i köer till attraktionerna.

Matpriserna i danmark i övrigt är något högre än i Sverige, mycket kostade enligt prislappen ungefär lika mycket som här, men då får man inte glömma bort att räkna på kursen oxå.

• Lantismamman75an

Nu har vi kommit hem från Danmark och jag måste säga att jag blev glatt överraskad. Det var ju inte alls så dyrt som jag trodde. Vå var tex ute och åt hela familjen på ett jättehärligt ställe, där betalade vi 489:- för sex personer!! Nej, så dyrt var det inte där vi var iaf!

• MinaStjärnor

Det va en artikel i Sydsvenskan idag om att maten är 70% dyrare i Danmark än i Sverige. De hade köpt ungefärliga varor i 2 butiker, Willys i Malmö och en likande i Danmark. 70% är mkt. Att äta på restaurang är de samma priser som här ungefär.

Svar på tråden Hur dyrt är det med mat m.m i Danmark egentligen??