• LykkeLee

Vad gör era tonåringar hemma?

Jag har en tjej på tretton och en kille på fjorton. Vad är rimligt att kräva av dom här hemma ? Har ni förslag på hur jag ska gå tillväga ? Dom har rätt mycket aktiviteter som sport och sånt och så är det ju skolan och kompisar, svårt att få någon tid över till att hjälpa till hemma känns det som.. men hur gör ni?

• Svar på tråden Vad gör era tonåringar hemma?
  • Majsan70
    LykkeLee skrev 2008-07-26 00:34:52 följande:
    Dottern gör det efter mkt tjat (lägger tvätt i tvättkorgen alltså) men sonen går hellre omkring i skitiga kläder och stinker.. det är ju fasiken inte roligt!
    Tja då är det ju hans val att stinka o det lär de ganska snabbt komma fram till att det inte funkar i längden.

Min son kom nyss ut med en stor hög tvätt som han ionte orkade bära ut i förra tvätten. Resultatet av det blev att vi fick massor av tvätt och som en direkt följd av det får han ta o tvätta själv i dag istället för att hitta på nåt roligt ikväll.
    Det lär alltså dröja innan han gör om samma sak igen eftersom detta resulterade i än mer jobb.
  • BigAuntie

Det där med tvätten brukar mamma säga till mig att jag ska plocka bort från golvet, och då lägger jag helt enkelt ner all tvätt i tvättstugan som är smutsig. När jag har gjort det så har jag ju alltid tvätt kvar som är varken smutsig eller ren, den brukar jag tvätta den också!

• 1972

Mina killar (snart 15 och 17) har fritidsintressen varje dag men de får ändå hjälpa till att tömma/fylla diskmaskinen när de är hemma. De skall sortera sina kläder så att jag kan tvätta det som är smutsigt, jag går inte in till dem och rotar i deras kläder. Då får dom skylla sig själva om det är smutsigt.
    Deras rum skall inte se ut som en svinstia, tvingar dom dessutom att dammsuga/dammtorka en gång i veckan.

• 1972

"Jag får tjata och tjata och tjata.. men det blir inte mkt gjort ändå.. dom har egen tvättkorg i sina rum, men det är ändå alltid skitig tvätt på golvet.. jag har dragit in månadspeng och datatid, men det hjälper inte.. vad göra??"

Visst är det jobbigt. Visa dom var skåpet skall stå! Hur länge har det varit såhär?

• mirre2

son 13år

diska 2 gånger i veckan
    städa rummet på fredagar
    hjälpa till med små syskonen  om jag tex ska duscha gå till macken lagar mat osv
     Ibland funkar det bra idag e de massor med tjat

och ibland damsuger han över hela nedervåningen

• Waldo

En trettonårig dotter som ska sköta sitt rum och diska efter middagen varje dag.

Utöver det kan jag be henna att hjälpa till med att slänga skräp/sortera tvätt/gå och handla/ta ut hunden osv.
    Brukar bli ett sådant uppdag om dagen utöver disken

Hon gör det utan att knorra, det finns liksom inga alternativ än att hjälpa till

• LykkeLee
    1972 skrev 2008-08-01 13:14:56 följande:
    "Jag får tjata och tjata och tjata.. men det blir inte mkt gjort ändå.. dom har egen tvättkorg i sina rum, men det är ändå alltid skitig tvätt på golvet.. jag har dragit in månadspeng och datatid, men det hjälper inte.. vad göra??"Visst är det jobbigt. Visa dom var skåpet skall stå! Hur länge har det varit såhär?
    Det gick bra när dom var små konstigt nog.. det började när dom blev tonåeringar.. jobbigt som fan!
  • LykkeLee

Ja.. jag får väl inse att jag brustit någonstans i min uppfostran helt enkelt..

• Waldo
    LykkeLee skrev 2008-08-21 12:06:02 följande:
    Låter så hårt.
    Det finns ju ingen manual till dom små monsterna...

Det är bara konstatera att "mamma har nya regler för hemmet"
  • Bevabus

Nej men jösses, det du beskriver är helt naturliga tonåringar. Inte har du gjort nåt fel i uppfostran heller!!

LykkeLee skrev 2008-08-21 12:06:02 följande:
Svar på tråden Vad gör era tonåringar hemma?