Blodtrycksfall
Fasiken vad otäckt det är! Jag hade det när jag väntade Clara också, ibörjan. Någon annan som haft det?? Vad kan man göra för att förhindra det??
Fasiken vad otäckt det är! Jag hade det när jag väntade Clara också, ibörjan. Någon annan som haft det?? Vad kan man göra för att förhindra det??
Önskar jag visste, har med det problemet. Men det jag gör då är att snabbt sätta mig ner igen med huvudet mellan benen. Då kommer iallafall synen tillbaka
Ja det känns som man ska svimma vilken sekund som hellst när man får det! Har du haft det många ggr?? Jag har bara haft det en gång hittils och det på morgonen. Hade det flera ggr med min första. Antar att man får dra ner på tempot rejält och jag har så svårt för det...tills kroppen säger ifrån rejält, vilket den gör när man får så här.
Jo, visst är det läskigt. Jag känner det mest när jag vaknar på natten och ska springa upp på toa - blodtrycket blir kvar i sängen! Det snurrar rejält och susar i öronen och svartnar för ögonen. Jag har kommit på att det underlättar att se till att dricka ordentligt hela dagen (inget problem när man är törstig jämt!) och att resa sig upp förskiktigt och försöka att inte springa iväg för snabbt... (vet... det låter som om jag är en mycket gammal tant som ger råd till mina väninnor på hemmet... ;) )
Hur känns det att få blodtrycksfall? kan man känna sig yr och nästan svimfärdig när man resre sig ur sängen typ? är i 10:e veckan och har kännt detta kanske tre gånger nu
vid blodtrycksfall så blir man väldigt yr man kan svimma och man mår fruktansvärt illa
mår man inte illa så kan det vara något annat
jag är lång och smal och har rätt lågt blodtryck och får ofta blodtrycksfall
när man har suttit eller luggit så är det viktigt att man tar det lugnt när man reser på sig annars så är risken att man svimmar och man kan slå sig rätt rejält
ofta får jag hålla i något en stund när jag reser på mig för blodtrycket hänger inte med
dock är detta helt ofarligt som tur är :)
Jag hade det under min graviditet blev bättre efter vecka 20-25. Skit jobbigt när jag jobbade i butik. Höll på att svimma minst 3 gånger varje arbetsdag. Fick sätta mig på golvet om jag inte hann in till personalrummet innan det svartnade och hörseln försvann. Snacka om att kunderna trodde att jag var knäpp
Det enda man skulle göra enligt min BM var att ta det lugnt, rör mycket på tårna så fort man känner att det är på g och sätt sig ner så att man inte svimmar.
Jag får också blodtrycksfall. Kollade mitt blodtryck på inskrivningen och jag hade 100/60. Har aldrig haft så lågt. Det är lite otäckt men jag försöker att tänka på att resa mig långsamt.
förhindra: sitt eller stå aldrig riktigt stilla, trampa med benen och rör på tårna för att hålla blodet igång. alltid resa sej långsamt och stå stilla en liten stund precis efter för att få med sej blodet. se till att inte bli för hungrig och ha aldrig tom mage länge på morgonen (jo det kan påverka). ät lakrits! det är blodtryckshöjande bl a. ha alltid med lakrits i väskan för nödfall. sätt dej ner så fort du känner att det "lättar" i huvudet eller du blir yr, gärna med fötterna högt och huvudet lågt. stressa inte, för trots att det brukar höja blodtrycket i vanliga fall kan det faktiskt ha motsatt effekt också.
jag har normalt lågt blodtryck i mej själv och det blev inte bättre som gravid. jag har nog aldrig ätit så mkt lakrits nån gång... men det funkar faktiskt! det finns inga mediciner att ta för detta utan det man kan göra är att följa råden ovan.
den här gången hade jag 110/70 i bltr på inskrivningen och det kändes helt ok. jag har inte känt mej sådär svimmig som med junior, å andra sidan kom det senare med honom (värst mellan veckorna 18-28) så man vet ju inte. lägstanotering med honom i magen var 90/60 och då gjorde jag inte många knop kan jag säga, för det gick inte. en del dagar kunde jag inte stå upp utan att det susade i öronen hela tiden.