Blodtrycksfall
förhindra: sitt eller stå aldrig riktigt stilla, trampa med benen och rör på tårna för att hålla blodet igång. alltid resa sej långsamt och stå stilla en liten stund precis efter för att få med sej blodet. se till att inte bli för hungrig och ha aldrig tom mage länge på morgonen (jo det kan påverka). ät lakrits! det är blodtryckshöjande bl a. ha alltid med lakrits i väskan för nödfall. sätt dej ner så fort du känner att det "lättar" i huvudet eller du blir yr, gärna med fötterna högt och huvudet lågt. stressa inte, för trots att det brukar höja blodtrycket i vanliga fall kan det faktiskt ha motsatt effekt också.
jag har normalt lågt blodtryck i mej själv och det blev inte bättre som gravid. jag har nog aldrig ätit så mkt lakrits nån gång... men det funkar faktiskt! det finns inga mediciner att ta för detta utan det man kan göra är att följa råden ovan.
den här gången hade jag 110/70 i bltr på inskrivningen och det kändes helt ok. jag har inte känt mej sådär svimmig som med junior, å andra sidan kom det senare med honom (värst mellan veckorna 18-28) så man vet ju inte. lägstanotering med honom i magen var 90/60 och då gjorde jag inte många knop kan jag säga, för det gick inte. en del dagar kunde jag inte stå upp utan att det susade i öronen hela tiden.