• Sockerpinglan

Renoveringsträsket tar aldrig slut...

Man blir ju aldrig helt färdig med renoveringar hemma, eller hur! Här fortsätter vi prata och alla är självklart välkommna med åsikter och tips till varandra!!!

mammamammamammamammamammamammamamma....
  • Svar på tråden Renoveringsträsket tar aldrig slut...
  • maria204

Idag bör det av till Byggmax för att ta med lite golvprover hem. Vi har bestämt oss (nu i alla fall) för att lägga laminatgolv över vår otroligt fula plastmatta. Det ligger över halva iundervåningen och ner för trappan till entre och källare. Något tips på vad man kan göra med ett trapphus förresten? Vi har pillat bort lite av plastmattan och heltäckningsmattan och det är inga fina träplankor där under att måla . Lägger in en bild i mitt galleri.

• Fille Fjonkan
    maria204 skrev 2008-10-11 09:52:36 följande:
    Idag bör det av till Byggmax för att ta med lite golvprover hem. Vi har bestämt oss (nu i alla fall) för att lägga laminatgolv över vår otroligt fula plastmatta. Det ligger över halva iundervåningen och ner för trappan till entre och källare. Något tips på vad man kan göra med ett trapphus förresten? Vi har pillat bort lite av plastmattan och heltäckningsmattan och det är inga fina träplankor där under att måla . Lägger in en bild i mitt galleri.
    Vi lade ny heltäckningsmatta i trappan. Den hade en annan sunkig matta förut och trappstegen hade ett tjock lager gammalt lim och en liten kant i framkant som vi inte kände för att försöka få bort för att kunna måla. Vi tycker det blev fint med en ny fräschare heltäckningsmatta. Och det är halksäkert

Man skulle kunna lägga sisalmatta i trappan också.

Trappan i övrigt målade vi vit. Jag avskyr gulnad furu. Och vi tov bort vårt fula trappräcke. Men vi har bara en vinklad trappa. Jag hade inte vågat ta bort räcket om vi hade en "flerdelad" trappa som er. Men man kan ju också byta räcke om man skulle vilja det.

Urläcker plastmatta ni har... not
    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • SilverEmma

Vad kostar det att sätta in en kamin om där är förberett för en?

Undrar öven vad det kostar att byta ut el-element mot vattenburna(Heter det så?)?? Där är redan en luft/värmepump insatt...

På väg att köpa hus!

• maria204

Fille Fjonkan skrev 2008-10-11 11:17:09 följande:

Vi lade ny heltäckningsmatta i trappan. Den hade en annan sunkig matta förut och trappstegen hade ett tjock lager gammalt lim och en liten kant i framkant som vi inte kände för att försöka få bort för att kunna måla. Vi tycker det blev fint med en ny fräschare heltäckningsmatta. Och det är halksäkert Man skulle kunna lägga sisalmatta i trappan också.Trappan i övrigt målade vi vit. Jag avskyr gulnad furu. Och vi tov bort vårt fula trappräcke. Men vi har bara en vinklad trappa. Jag hade inte vågat ta bort räcket om vi hade en "flerdelad" trappa som er. Men man kan ju också byta räcke om man skulle vilja det.Urläcker plastmatta ni har... not
    Visst är det ful!!! Kan tillägga att möblerna är förre ägarens också. Jag ogillar också furu, och det finns det gott om här. Jag köpte kvistlack häromdagen, för att börja med taken, men det känns som om hela taket är en enda stor kvist... Suck! Har så svårt att sätta fart.

Det fanns inga bra golv på Bygg-Max, men vi hittar nog något snart. Heltäckningsmatta är jag inne på, det gäller bara att övertala sambon...

Iaf. Tack för hjälpen. Vi letar vidare...
  • Fille Fjonkan
    maria204 skrev 2008-10-11 19:36:11 följande:
    Fille Fjonkan skrev 2008-10-11 11:17:09 följande:Visst är det ful!!! Kan tillägga att möblerna är förre ägarens också. Jag ogillar också furu, och det finns det gott om här. Jag köpte kvistlack häromdagen, för att börja med taken, men det känns som om hela taket är en enda stor kvist... Suck! Har så svårt att sätta fart. Det fanns inga bra golv på Bygg-Max, men vi hittar nog något snart. Heltäckningsmatta är jag inne på, det gäller bara att övertala sambon... Iaf. Tack för hjälpen. Vi letar vidare...
    Vi skippade kvistlack och penslade istället 2 lager utspätt trälim över hela taket innan vi laserade det. Jag läste att innehållet i kvistlack och trälim är i princip detsamma och att man i England vanligtvis använder trälim istället. Jag kan dock inte grantera att det är sant. Det verkar fungera bra i alla fall. Men jag antar att man inte kan vara säker förrän om 5-10 år...
  • Fille Fjonkan
    SilverEmma skrev 2008-10-11 11:27:22 följande:
    Vad kostar det att sätta in en kamin om där är förberett för en? Undrar öven vad det kostar att byta ut el-element mot vattenburna(Heter det så?)?? Där är redan en luft/värmepump insatt...På väg att köpa hus!
    Spännande med husköp!

Jag vet tyvärr inte vad det kostar att installera kamin. Inte heller vad det kostar att byta el-element mot vattenburna. Men jag gissar att det som bli dyrast är att byta elementen. Alla nya element som ska inhandlas och monteras av rörmokare och alla dessa rör som ska dras...

Men det är ju utmärkt när det vattenburna systemet väl är på plats.

Härligt med förberett för kamin! Vårt hus har ingen skorsten, så det känns som om det måste bli en dyr histora att sätta in en eldstad av något slag Jag funderar på att kanske installera en mot en yttervägg, så att vi i alla fall inte behöver dra skorstenen upp genom hela huset.
  • Odella
    maria204 skrev 2008-10-11 19:36:11 följande:
    Det fanns inga bra golv på Bygg-Max, men vi hittar nog något snart.
    Ni kanske redan har kollat på dem, men vi har laminatgolv från IKEA, tror det kostade 69 kr/kvm eller något. Vi är jättenöjda. Lätt att lägga och det blev verkligen superfint.

Förresten, nu har jag bestämt mig! Jag drar upp renoveringsväv i resten av lägenheten.... men det känns som om jag fuskar. Men de som bodde här innan har verkligen inte gjort det lätt för oss med dessa strukturtapeter! Har ett par rullar jag köpte på bauhaus, kan man sätta upp dem över strukturtapeter också? Det är ej spaltbar "sågspånstapet" och jag har för mig att det står på dem att man kan använda dem på nästan alla underlag.

Nu blir det lite olika yta på väggarna jag slipat och spacklat och de jag kommer sätta väv på men det gör inget då de ska vara i olika nyans.

Det har tagit nästan 3 månader att göra 2 rum pga dessa j-vla strukturtapeter och jag vill bli färdig!
  • Odella

Mitt inlägg var nog lite flummigt:

Vi ska sätta upp renoveringsväv från bauhaus i resten av lägenheten. Den jobbiga tapeten som jag håller på att dra ner är alltså den här ej spaltbara sågspånstapeten. Jag undrar om man kan sätta renoveringsväv över dess sågspånstapeter eller om det syns igenom?

• AnnaOliver031016

hej alla!!
    tänkte kolla om det är någon som har luftvärmepump?
    har nyss köpt en och är intresserad om eran elräkning har sjunkit sen ni skaffade pumpen..?

Installerade ni den själva eller gjorde en elektriker det?

Svar på tråden Renoveringsträsket tar aldrig slut...