• essamino

HJÄLP!! Han är räppt i näsan och kan inte äta.

Ja min son på 6 månader har blivit jätte täppt i näsan och kan inte äta. Han bara skriker och skriker och vägrar somna. Jag har ingen aning om vad jag ska göra. Jag har prövat droppa någon lösning i näsan påhonom, vet inte om det var koksalt eller sterilt vatten eller något sådant. Men det hjälper inte, han vägrar ju dra in det i näsan utan det rinner bara ut igen. Jag amamr inte så jag kan inte ge mjölk. Vad ska jag göra nu??? Hur ska jag få honom att äta och sova??..

• Svar på tråden HJÄLP!! Han är räppt i näsan och kan inte äta.
  • skorpiona

Köp Nezeril på apoteket! Tror det är son droppar för den åldern, men samma styrka finns även som spray, men det står högre ålder på den... Vi köpte dock sprayen ändå för det var ok enligt BVC, mycket lättare att få in i näsan! Dropparna var svåra på det viset tyckte vi iaf...

Vilket du än väljer så funkar ju Nezeril på samma sätt som på vuxna, det har alltså en avsvällande effekt, vilket kan behövas om de är riktigt täppta!

• Multignutten

Får man ge Nezeril till så små barn? När vår son var dunderförkyld vid 8 månaders ålder, fick vi rådet från bvc att ge Renäsanns nässpray (koksaltlösning). Var på barnmottagningen och träffade läkare när sonen varit sjuk i över en vecka och han hostade som en tok, hon sa också att vi skulle fortsätta med Renässans. Denna spray kan man använda hur ofta man vill eftersom det bara är koksalt. Använder den fortfarande när sonen är förkyld.

• skorpiona

Den svagaste Nezerilen finns son droppar eller spray. Dropparna kan ges redan från 1 månad, och rekommenderad ålder på sprayen är från 7 månader...

Man ska givetvis inte ge Nezeril om det funkar med tex Renässanns! Men ibland funkar inte det, och då finns ju Nezerilen! Styrkan är ju anpassad till små barn, och man ska ju inte ger mer än 10 dagar åt gången... Framför allt till natten tycker jag Nezeril är ett bra alternativ efterson Renässansen bara verkar för stunden...

Anledningen att sprayen som Nezeril har ska användas först senare är att det är så tjock grej som ska in i näsan, att den inte passar på de små, så sa de på apoteket iaf... Men man kan sätta den vid näsöppningen och spruta, funkar jättebra!

• Multignutten

För oss har det fungerat jättebra med Renässans även nattetid men det kan ju vara bra att veta att Nezeril finns och att man kan ge det så tidigt, den infon fick ju inta jag.... Konstigt att de inte sa nått om det på bvc eller på barnmottagningen... Nåväl, nu är vår son stor så nu får jag ju ge Nezeril ändå men om vi får fler barn så vet jag vad jag kan ge och inte :)

• Mamsis

Om inte Nezeril fungerar så köp äkta japansk pepparmyntsolja på hälsokosten. Det är för starkt för honom att lukta direkt på skulle jag tro, men mitt ex använde det och bara han öppnade flaskan så rensadesluftvägarna på alla som stod inom 5 m håll..

Det kan även droppas i badet men ta inte så många droppar till sonen, det kan svida, tror det står på flaskan hur många man ska ha till en vuxen men jag minns inte faktiskt.

• tew

våran lilla fick sin första dunderförkylning i förra veckan vi använde renässans och näsfrida

• Happie

använd den gröna nezeril för spädbarn. Vi fick åka till akuten när lillan var två-tre månader för att hon inte kunde andas... Hade bara renässans hemma. Doktorn sa att jag skulle köpa nzeril och det funkade så bra, kunde äta och sova efter det.

• essamino

tack för alla svar:) fast jag undrade vad jag kunde göra just då, för stunden. Kunde inte precis springa och köpa nässpray 3 på natten hehe.

Det löste sig till slut iaf..och nu har jag köpt nässpray:)

Svar på tråden HJÄLP!! Han är räppt i näsan och kan inte äta.