• BeautifulPink

Häftiga och udda namn!!

Jag skulle vilja ha massor av förslag på snygga och gulliga namn utan för krånglig stavning och uttal från:

Vikinga-tiden.
    Grekisk mytologi.
    Romersk mytologi.
    Asagudarna.
    Och liknande...

Jag och min sambo är mycket intresserade av såna namn. Men söker på dessa grupper får man så mycket andra namn som man inte ens vet hur de uttalas och stavningen är helt omöjlig.

• Svar på tråden Häftiga och udda namn!!
  • Suskiv

Mina tre har fornnordiska namn nämligen Tova, Torkel och Vidar. Av dem är ju Torkel väldigt ovanligt bland småpojkar.

• spöke

Några namn med nordiskt ursprung som jag gillar...

Frode Alvar Sven Rune Ivar Tor Sture Erik Folke Sixten Hjalmar Helge Torkel Enar Eskil Ture Vidar Halvar Einar Stig Egil Sune Arvid Astor Reidar Elof Joar Leif Olof Viggo Frej Björn Truls Svante Tore

Aina Tora Nanna Sigyn Tyra Viva Ylva Signe Saga Jorun Liv Alva Sigrid Disa Freja Hilda Eira Hedda Arla Fröja Siri Astrid Frida Saima Blenda Ellen Lia Idun Hilja Eivor Stina Svea Britta Hedvig Helga Silja

• smuttan

Alla ni som kommer på dessa lite annorlunda namn.
    Skulle ni ha velat ha dom när ni har växt upp?

Hmm. nääh. jag vill inte heta arla (som kossamjölken) eller sigyn som jag knappt kan uttala..

• ludenben

Min son heter Frodo, inte för att det är nåt mytologiskt men det är i allafall lite udda...

• smuttan

förlåt. Jag vill inte vara otrevlig.. Det måste bero på hormonerna.. :/

• spöke

Namn ur grekiska mytologin som skulle kunna funka på svenska...

Flicknamn:
    Theia Iris Daphne Medea Doris Thalia Eirene(Irene) Nike Maia

Pojknamn:
    Orion Pan Aleus Arion Hector Midas Minos

Fast det är nog klokt att kolla upp vad guden bakom namnet stod för... så att det är nåt som känns bra.

• spöke
    smuttan skrev 2008-07-28 23:07:44 följande:
    Alla ni som kommer på dessa lite annorlunda namn.Skulle ni ha velat ha dom när ni har växt upp?Hmm. nääh. jag vill inte heta arla (som kossamjölken) eller sigyn som jag knappt kan uttala..
    Jag bara skrev ner namn som jag kom på. Jag tycker fornnordiska namn är fina. Sigyn uttalas precis som det stavas [si:gynn]. Arla är ju ett ord från början (tidigt på morgonen)... som mejeriföretaget har lagt beslag på.
Svar på tråden Häftiga och udda namn!!