• BeautifulPink

Häftiga och udda namn!!

Jag skulle vilja ha massor av förslag på snygga och gulliga namn utan för krånglig stavning och uttal från:

Vikinga-tiden.
    Grekisk mytologi.
    Romersk mytologi.
    Asagudarna.
    Och liknande...

Jag och min sambo är mycket intresserade av såna namn. Men söker på dessa grupper får man så mycket andra namn som man inte ens vet hur de uttalas och stavningen är helt omöjlig.

• Svar på tråden Häftiga och udda namn!!
  • spöke

Och så några namn ur den romerska mytologin...

Flicknamn:
    Luna Flora Juno Aurora Diana Naenia

Pojknamn:
    Janus

• Suskiv
    smuttan skrev 2008-07-28 23:07:44 följande:
    Alla ni som kommer på dessa lite annorlunda namn.Skulle ni ha velat ha dom när ni har växt upp?Hmm. nääh. jag vill inte heta arla (som kossamjölken) eller sigyn som jag knappt kan uttala..
    Vi döper ju våra barn till namn vi tycker är fina. Vad sen nån annan tycker är ju irrelevant. jag hoppas att våra barn kommer att tycka om de namn vi ger dem.
  • smuttan

men, min fråga var juh ifall du själv skulle vilja heta det egentligen?!
    Det är juh ändå någon som ska leva med det i förhoppningsvis 80 år..

• ludenben

nej, det skulle jag inte. Jag har döpt min son till Frodo och aldrig i livet att jag vill heta det...

smuttan skrev 2008-07-28 23:07:44 följande:
    Alla ni som kommer på dessa lite annorlunda namn.Skulle ni ha velat ha dom när ni har växt upp?Hmm. nääh. jag vill inte heta arla (som kossamjölken) eller sigyn som jag knappt kan uttala..
  • Discodivan

vår yngste som heter MORFEUS i andranamn och den näst yngst BUDDHA

• spöke
    smuttan skrev 2008-07-29 08:04:29 följande:
    men, min fråga var juh ifall du själv skulle vilja heta det egentligen?!Det är juh ändå någon som ska leva med det i förhoppningsvis 80 år..
    Jag skulle tusen gånger hellre heta Sigyn än Cazzandra eller nåt i den stilen. Jag tycker det är viktigt att vi bevarar vår nordiska namnskatt.
  • ashera

Smuttan, fast så kan man ju inte tänka. Bara för att man väljer ett namn man skulle vilja heta själv till sina barn så finns det ju ingenting som säger att barnet skulle vara nöjt med sitt namn när det växer upp. Och tvärt om. Jag är jag och mina barn är egna individer, det jag vill kanske inte de vill.

Men som svar på din fråga, hade jag varit pojke hade jag gärna hetat min sons namn (från den grekiska mytologin) och jag hade gärna hetat min dotters namn om jag fått det som liten.

• BeautifulPink

Jag tycker att många namn inom de grupper jag skrev är jättefina. Sen kan man ju lätt ta reda på vad de personerna gjorde förr och vad de stod för. Det tycker jag är mycket intressant. Sen vill jag ha namn på mina barn som ingen annan direkt har, eller som inte är så vanligt iaf. Tyvärr är ju dessa namn inte så jättevanliga även fast det börjar komma mer och mer nu på sista tiden.

Jag har just nu fastnat för namnen Theia och Tor. Min sambo gillar Tor också men är tveksam till Theia.

• Suskiv
    smuttan skrev 2008-07-29 08:04:29 följande:
    men, min fråga var juh ifall du själv skulle vilja heta det egentligen?! Det är juh ändå någon som ska leva med det i förhoppningsvis 80 år..
    jag vet inte, mitt namn är ju en del av min identitet. SÅ det är svårt att tänka sig själv med ett annat namn, men ja jag hdae gärna haft ett sånt namn.
Svar på tråden Häftiga och udda namn!!