• LaFontaine

Vad göra med störande hundskall?

Mina föräldrar har grava problem med sin grannes hund som släpps ut vid fem varje morgon och sedan tokskäller tills hunden släpps in vid åtta igen. Är ägarna uppe sent är hunden med ute, och skäller till efter midnatt. Trots att mina föräldrar upprepeade gånger sagt till om hundens skällande händer ingenting från ägarnas sida.

Min mamma undrar nu hur hon går vidare. Jag vill minnas att det finns en instans inom kommunen, men minns inte vilken. Vet någon till vem man framför sådana klagomål? Min mor hotade nyss med att egenhändigt strypa den lilla vovven med sina gravt reumatiska händer, för att sedan strypa på ägarna. Det vill vi ju helst slippa

• Svar på tråden Vad göra med störande hundskall?
  • Nilats

I värsta fall får man väl förgifta otyget.

• LaFontaine
    Nilats skrev 2008-07-26 13:29:25 följande:
    I värsta fall får man väl förgifta otyget.
    Mamma har nog drömt om det också, men är liiite för snäll för den typen av aktiviteter
  • Fröken Rosenknopp

Ring kommunen, där kopplar de en vidare vad det än gäller. De har säkert koll på det i växeln.

• LaFontaine

Fröken Rosenknopp skrev 2008-07-26 13:42:34 följande:

Ring kommunen, där kopplar de en vidare vad det än gäller. De har säkert koll på det i växeln.
    Ja, det är nog det enklaste! Vi får hoppas att hon överlever de två veckorna som är kvar innan kommunens verksamhet börjar igen
  • Puma86

föreslå dom att köpa ett skall halsband, som har funkat på alla hundar jag känt!
    Den sprutar ut citronsyra upp mot nosen så fort hunden skäller och på så vis lär den sig att inte skälla sen, då syran är väldigt obehagligt för hunden!

• Puma86
    Puma86 skrev 2008-07-26 13:48:02 följande:
    föreslå dom att köpa ett skall halsband, som har funkat på alla hundar jag känt! Den sprutar ut citronsyra upp mot nosen så fort hunden skäller och på så vis lär den sig att inte skälla sen, då syran är väldigt obehagligt för hunden!
    det är bättre och skonsammare än halsband som ger stötar o liknande te x!
  • LaFontaine
    Puma86 skrev 2008-07-26 13:48:02 följande:
    föreslå dom att köpa ett skall halsband, som har funkat på alla hundar jag känt! Den sprutar ut citronsyra upp mot nosen så fort hunden skäller och på så vis lär den sig att inte skälla sen, då syran är väldigt obehagligt för hunden!
    Mina föräldrar har nog pratat med sina grannar i alla fall fem, sex gånger. Eftersom inga vänliga samtal har fungerat vill de nu vända sig till kommunen för att verkligen visa att de inte tolerarar att bli väckta kring 05.00 varje morgon. Vanliga samtal har ju uppenbart inte fungerat...
  • Puma86

va tråkigt att dom inte lyssnar.. respektlöst!!!
    Hoppas komunen kan göra nått åt d då.. d borde dom ju göra ialf tycker man ju!!!

• LaFontaine
    Puma86 skrev 2008-07-26 13:52:32 följande:
    va tråkigt att dom inte lyssnar.. respektlöst!!!Hoppas komunen kan göra nått åt d då.. d borde dom ju göra ialf tycker man ju!!!
    Ja, kommunen borde kunna göra något. Jag funderar på om det är miljöförvaltningen som har hand om den här typen av ärenden?
  • Puma86

kanske.. men d borde du ju få svar på om du ringer komunen! Dom borde ju kunna skicka dig vidare till rätt personer som kan hjälpa dig!

• LaFontaine
    Puma86 skrev 2008-07-26 13:55:27 följande:
    kanske.. men d borde du ju få svar på om du ringer komunen! Dom borde ju kunna skicka dig vidare till rätt personer som kan hjälpa dig!
    Jag ska be mamma ringa så fort kommunmedarbetarna kommit tillbaka från semestern!

Anledningen till att jag är nyfiken på vilken förvaltning det ligger hos är att jag själv är politiskt aktiv inom en annan förvaltning och därför har lite kontakter här och där. Jag vill gärna kunna vägleda mina föräldrar till rätt person.
  • Armine

Om jag inte minns helt fel så är det miljöförvaltningen som har hand om sådana frågor. De faller kanske inom ramen för buller och andra störande ljud. Om hundarna skäller över en viss nivå och tid så kan ägaren bli tvingar att åtgärda problemet.

• Fru N07

Där jag bor (Ljungby Småland) så ska man ta kontakt med Miljö & Byggkontoret.

(¯`°?.¸♥Hampus 060306 & Rasmus 070410♥¸.?°´¯)
  • Fru N07
    LaFontaine skrev 2008-07-26 17:58:08 följande:
    Tilda Viola och Chadow: Då var det så som jag misstänkte. Tack för hjälpen!
    Varsågod, hoppas de kan hjälpa er.
    (¯`°?.¸♥Hampus 060306 & Rasmus 070410♥¸.?°´¯)
Svar på tråden Vad göra med störande hundskall?