• Poloc

Åt fläskfilet som var lite rosa i mitten...

Svar på #19
    acv skrev 2008-07-28 10:06:22 följande:
    Djur kan vara infekterade och det är så bakterien kommer in i köttet ... Kanske är det så att man inte varnar lika mycket för listeria i de berömda kostråden i vanligt kött som ska upphettas eftersom den dör redan vid 60 grader till skillnad från Toxoplasma-parasiten som inte dör förrän vid 70 grader.
    Är det verkligen så - dvs att listeriabakterier kan finnas i (färskt) kött från början ? Underligt att det inte står ett ljud om kött i slv:s info om listeria då, tycker jag.

Ang upphettning är det tvärtom: Toxoplasma dör vid 65 grader (eller tillräcklig frysning), Listeria vid 70.

Med tanke på att listeria inte försvinner genom frysning är det också konstigt att slv nu säger att "otillagade" köttprodukter (tex torkad skinka) kan ätas efter frysning. Jag menar, om ditt argument om listeria i kött stämmer så skulle man i detta fall utsätta sig för listeriarisk genom att följa detta råd.
  • Poloc
    Svar på #19
    Ja, jag har läst kostråden inklusive de delar du nämner.
    Det jag frågade om var den del av ditt inlägg som jag citerade ovan (och igen nedan, för att vara övertydlig). Detta påstående finner jag inget stöd för i slv:s info.
    acv skrev 2008-07-28 10:06:22 följande:
    Djur kan vara infekterade och det är så bakterien kommer in i köttet
    Det är ju viss skillnad om ev smitta finns inne i köttet från början, eller om den kommer dit genom hanteringen. I det senare fallet bör bakterier finnas ffa på utsidan av råvaran, så om tillagat kött är lite rosa i mitten finns det sannolikt ingen listeria i just den rosa biten iaf.
  • Poloc

Zoonos-info: finemang, men det framgår fortfarande inte huruvida listeriabakterier finns inne i muskelmassan/köttet hos värddjur.

Det här var en intressant fråga .. jag ska också försöka hitta relevant info för att få svar på min egen frågeställning.

Svar på tråden Åt fläskfilet som var lite rosa i mitten...