• Wisteria

Allergivänlig katt?

Tänkte höra om någon vet vilka kattraser som räknas som mer allergivänliga? Sibirisk katt vet jag om, men finns det någon mer ras?
    Hoppas någon kan hjälpa mig!

• Svar på tråden Allergivänlig katt?
  • Anglatuss

dom som är nakna

eller sieames.. men jag vet inte

de bästa är att inte ha katt alls om man är allergisk

• firhilwen

Rex-katterna lär ska vara mer allergivänliga. De är lockiga och har lite och kort päls.

• bustösen

Vissa tål rexar (cornish eller devon rex) andra tål långhåriga katter bättre, vissa tål bara nakenkatter, och en del får helt enkelt vara utan katt!
    allt beror på vad det är hos katten man inte tål och det kan vara svårt att veta! det bästa är att ringa till någon uppfödare och fråga om man får provgosa

i mitt galleri kan du se två st cornish rex, det är de som har kort vågig päls, devon rex har rak päls. cornishar har den mjukaste goaste päls man kan tänka sig! tro inte på ryktet bara att de inte fäller, för det gör dom, fast inte lika mkt som vanliga katter, har man svarta kläder så kan man se lite dammig ut pga pälsen, mindre trevligt ibland

cornishar är som en blandning mellan katt hund och apa, de är väldigt sociala och måste få vara med när man gör saker tex lagar mat eller städar, de vill gärna gosa och sova nästan hela dagen, resten av dagen är det rexrace då de är både högt och lågt och fram och tillbaka i flera timmar

• Veladis

Jag och mitt ex hade en cornish rex-katt som han, trots allergi mot det mesta med och utan päls

Vi var dock tvugna att ta bort henne pga henens ålder, och skaffade så småningom en annan cornish...som han inte alls tålde!
    Så det är tydligen olika...

• Mewz

hallå hallå!!

Det finns INGET som heter allergivänlig katt (eller hund). Huruvida du tål en katt eller inte är i väldigt hög grad individuellt. Oftast är man allergisk mot saliven! Detta eliminerar då samtliga katter utom möjligtvis den Sibiriska.
    Sphynx är INTE helt hårlös!

och apropå devon rex!!
    Dom har INTE rak päls! Deon Rex har kort vågig/lockig päls som består av alla 3 pälslager.
    Cornishen däremot har bara 2 pälslager.
    Och dom fäller VISST! Det är bara det att dom har kortare päls så det märks inte på samma sätt som hos en "vanlig" katt.

• Ung kvinna

cornish rex och siameser eller spfinx (framodlade nakenkatter)

• Hjortrongull

Mewz

Sphynxen ÄR helt hårlös OM den följer den standard rasen föreskriver!

Dock finns det många individer med små mjuka fjun bla på huvudet...

• Amelié77

Vill också ha katt men maken är allergisk. De katter ni diskuterat här tycker jag personligen inte är vackra. Skulle aldrig kunna gosa med en sån där hårlös katt. Förlåt mig om jag är okänslig, men jag kan knappt se på bilderna av dem utan att få lite obehangskänslor. Men det är ju bra om andra kan tänka sig att ha en...

• Hjortrongull

**S**

Måste ju erkänna att jag tänkte och sa precis samma sak som 2xA... och höll stenhårt fast vid den inställningen.. Tills den dagen jag fick en av de hårlösa (Sphynx) i famnen och vart totalt jättekär!
    Den kändes inte alls som jag tänkt mig och var såååå *glittrar med ögonen*... Finner inte ord...*S*...
    Helt klart en upplevelse!

Svar på tråden Allergivänlig katt?