• svampbob71

Hur länge ska man sterilisera nappar och flaskor?

Hej!

Hur länge bör man sterilisera, koka napparna och flaskorna?
    min bebbe är 3 månader nu.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-27 21:16
    Jag menar nu napparna som hör till nappflaskan, och själva flaskan.Bör man koka dem efter vaeje mål?
  • Svar på tråden Hur länge ska man sterilisera nappar och flaskor?
  • Melike

jag har gjort det 1 gång min bebis e 2 månader nu. hon dricker inte ur flaska så många ggr, men när hon gör det är det inte helt steriliserat. Jag är nog en av de som inte har bakterie fobi, hennes kropp måste bli utsatt för att kunna försvara sig! O jag har ta i trä otroligt friska barn!

• jeikei

Frågan e lite luddig så jag vet inte riktigt vad jag ska svara på *s*.. men första gången ska du koka dem i 5 minuter för sterilisering och sen brukar JAG göra det med nån veckas mellanrum ungefär... fast bara med napparna inte nappflask-napparna för dem diskar jag ju efter varje användning.

• ElinOlsson

Jag ammade mitt barn, men napparna, tuttarna, kokade jag en gång i veckan tills hon var 4-5 månader kanske. Nu blir det när jag kommer ihåg och om de ser lortiga ut. Nappflaskorna har jag aldrig kokat, började vid 6 mån med välling. Kör i maskinen.

• fante

Efter att bebisen börjat med fast föda behöver man inte koka dem längre (om det var det du undrade )

• Joana o Neo
    ElinOlsson skrev 2008-07-27 20:14:47 följande:
    Jag ammade mitt barn, men napparna, tuttarna, kokade jag en gång i veckan tills hon var 4-5 månader kanske. Nu blir det när jag kommer ihåg och om de ser lortiga ut. Nappflaskorna har jag aldrig kokat, började vid 6 mån med välling. Kör i maskinen.
    kokade du tuttarna
    *¤*nEo O TeSs*¤*
  • ElinOlsson

Jepp, gör inte du .
    Kanske är dialektalt, men här säger vi tutte om nappen. Försökte skilja på nappen de har som tröst och den som sitter på flaskan. Lite otydligt kanske, men jag bjuder på den metala bilden av mina tuttar i grytan

• ElinOlsson

Förresten tuttarna kallar jag puppar

• missteddy

min son är 2,5 kokar flaskan och tittarna till en gång i veckan har gjort det hela hans liv. där i mellan diskar jag den noga

• mittenavapril

Kokar efter varje mål (får ersättning 4-5 ggr om dagen) Tuva är 3 månader. Kokar i bara några sekunder

• Miltons Mamma

Kokade alla flaskor och nappar tillbehör m.m från första början..ammade inte.
    sen nån eler några ggr till..sen slutade jag med det och diskade dom bara som vanligt..sonen är frisk som en nötkärna:)

• Winterfresh

Min son är 6 måander imorron. Är ett "flaskbarn" och jag har enbart kokat flaskor och napparna till flaskorna när jag köpt dem. Har precis bytt ut napparna till en storlek större. Aldrig stereliserat dem efteråt utan diskat dem med diskmedel och flaskborste.
    Min son är frisk som en nötkärna. Anser att lite baciller härdar bara kroppen mot dumma sjukdomar..Men det är ju vad jag själv anser :)

• Miltons Mamma
    Winterfresh skrev 2008-07-27 22:23:26 följande:
    Min son är 6 måander imorron. Är ett "flaskbarn" och jag har enbart kokat flaskor och napparna till flaskorna när jag köpt dem. Har precis bytt ut napparna till en storlek större. Aldrig stereliserat dem efteråt utan diskat dem med diskmedel och flaskborste.Min son är frisk som en nötkärna. Anser att lite baciller härdar bara kroppen mot dumma sjukdomar..Men det är ju vad jag själv anser :)
    Håller med:)
  • Miha

Aldrig och mitt barn har aldrig blivit sjuk. Kör allt i diskmaskinen förutom de vanliga napparna (alltså inte de till flaskan) som jag kanske kokar en gång i månaden när de är för äckliga, handdiskar dom dock ca varannan dag och då samlar jag ihop alla.

Svar på tråden Hur länge ska man sterilisera nappar och flaskor?