Sola magen när man är gravid?
Hur är de här med solning och graviditet?
Kan man sola som vanligt, eller ska man täcka magen? är de nått speciellt som man bör tänka på?
Jag har hört många olika versioner..
Hur är de här med solning och graviditet?
Kan man sola som vanligt, eller ska man täcka magen? är de nått speciellt som man bör tänka på?
Jag har hört många olika versioner..
sola på du. fostret skadas inte av det! i värsta fall så kanske h*n störs lite av ljuset och vänder sig inåt istället.
däremot kan du få solfläckar, vissa gravida får det. andra får det inte. det går inte att veta innan.
jag provade vara utan "täcke" över magen idag, det var INTE uppskattat innifrån kan jag ju meddela, tror inte bebisen har bökat runt så mycket någonsin! (och det var bara 10 minuter)
frågan är dock varför. om det blir för ljust i magen, eller om det blir för varmt, eller vad det kan bero på.
sen när det gäller solbrännan så ser ju en solbränd stor mage fin ut ända till det är dags för huden att dra ihop sig igen, då blir den mycket mörkare än övrig hud för att det blir mer melanin på mindre yta. så det är en avvägningsfråga. sen ska man ju vara försiktig överhuvudtaget i solen då hormonerna kan ställa till med fula fläckar.
Min bm sa att så länge du mår bra i solen så gör bebisen det med... Sola med måtta så går det bra tyckte hon!
nån som vet de här med UVA och UVB strålar? dom kan inte skada?
alla uv-strålar skadar huden på något sätt, men de tar sig inte ner till barnet och är ofarliga på det sättet.
Min mage var så brun och fin när jag var höggravid sommaren 06...men jösses som den såg ut efter förlossningen. Det såg helt galet ut och det var jag inte beredd på...hahaha
Fast jag vet inte många som går o visar upp sin mage för andra direkt efter förlossningen...
Haha, nä inte jag heller
man kan smärja inmed riiiktigt hög solskyddsfaktor på magen och kanske inte steka i 4 timmar :P mår du bra mår barnet bra
jag solade som en galning när jag var gravid.... älskade att ha en fin brun stor mage under vinterhalvåret =) blev kejsarsnitt så nu solar man så gott man kan utan att skämma ut sig för mycket. har ett stort vertikallt ärr från troskanten upp till naveln (inget man direkt går å stoltserar med, men lite fräckt är det dock)
Jag har hört; håll dig borta från solen,,,så jag kör på brun utan sol den här sommaren :)
Orkar ändå inte med denna extrema värme just nu haha, kan tänka mig att sola när det blivit lite svalare...