• Hamnbo

Tycker ni att man ska införa ett förbud mot att äga "kamphundsraser"?

Jag vet inte vad jag tycker...Jag gillar inte vissa hundraser. Jag har själv varit med om att det kom en lös sån där hund när jag var ute i skogen med hunden när hon var valp. Jag har aldrig blivit så rädd...dom skrämmer mig. Den var oerhört närgången och visade tänderna..tillslut kom ägarna och tog hand om den. Men det satte spår i mig. Hade aldrig innan dess reflekterat över detta. Och det var inte längesen för min tös är 7 mån nu.

Man säger att det är ägarens fel och i rätt händer blir det en bra hund.
    Men jag tror inte riktigt på det. Har nu hört om så många vanliga människor som äger såna där hundar och endå går det fel.

Jag har dock inte tillräckligt stor kunskap om det.
    Jag är inte emot ett förbud..Visst dom kan säkert bli bra hundar men jag tror endå att vissa hundraser är farligare än andra..eller iallafall har en tendens att bli det.

Varför är dessa raser annars ständigt överrepresenterade vad gäller dessa "hundattacker"

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Tycker ni att man ska införa ett förbud mot att äga "kamphundsraser"?
  • Hamnbo

Jo men visst finns det raser som har en större tendens än andra raser att bli farliga...Alla hundar kan väl bitas och bli aggressiva men tycker det här är något helt annat...Det är ju inte fel för det..

orkide skrev 2008-07-28 00:03:56 följande:
    Varför är dessa raser annars ständigt överrepresenterade vad gäller dessa "hundattacker" ?!=HELT FEL!!! Kolla statestiken innan du skriver nått sånt!! Om en "vanlig" hund anfaller blir det inget mediapådrag men om en sk kamphund hugger vill alla tidningar skriva om det!!! Tidningarna föder er okunskap och er okunskap är skrämmande!! Tänk att folk kan älska att hata ett djur så mycket. I fel händer kan vilken hund som helst bli aggresiv oberoende ras.
    Förbud? NEJ
    Och för den delen så skulle inget förbud i världen få mig att ge upp min hundar och varför skulle jag? Finns inga snällare hundar än dem!
  • La Lola

Vilken ras toppar bitligan (har tyvärr ingen statistik för tillfället)?

Golden.

Vilka har oftast den rasen?
    Familjer!!!!
    Så se upp för alla familjer hörni! Gå omvägar om ni möter dessa Familjer!

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Hamnbo

Om jag är ute med hunden o möter en "kamphund" så går jag omvägar kan jag säga...den hunden får inte hälsa på min hund för det vågar jag inte...Men är det nån annan icke kamphund så blir jag inte rädd alls även om hunden är stor. Det får man ju kalla okunskap om man vill men jag vågar inte riskera min hälsa eller min hunds liv...visst det behöver inte hända men man vet aldrig.
    Det måste finnas nån anledning till att pitbull inte är godkänd ras..det måste det finnas...o nån som kan få gärna berätta det för...på vissa annonssidor får man inte annonsera ut pitbullvalpar..varför??? jag vill gärna lära mig mer om det här...vill gärna släppa min rädsla för dessa raser men tror inte det kommer gå.

orkide skrev 2008-07-28 00:03:56 följande:
    Varför är dessa raser annars ständigt överrepresenterade vad gäller dessa "hundattacker" ?!=HELT FEL!!! Kolla statestiken innan du skriver nått sånt!! Om en "vanlig" hund anfaller blir det inget mediapådrag men om en sk kamphund hugger vill alla tidningar skriva om det!!! Tidningarna föder er okunskap och er okunskap är skrämmande!! Tänk att folk kan älska att hata ett djur så mycket. I fel händer kan vilken hund som helst bli aggresiv oberoende ras.
    Förbud? NEJ
    Och för den delen så skulle inget förbud i världen få mig att ge upp min hundar och varför skulle jag? Finns inga snällare hundar än dem!
  • Thezz mamma till två

Jag tycker man borde förbjuda och avliva hundar som är minsta lilla agressiva (oprovocerat) mot människor och djur.

ღ Matteus & Tilde - Ni är lyckan i mitt liv! ღ
  • Fleur
    Hamnbo skrev 2008-07-28 00:20:40 följande:
    Jo men visst finns det raser som har en större tendens än andra raser att bli farliga...Alla hundar kan väl bitas och bli aggressiva men tycker det här är något helt annat...Det är ju inte fel för det..
    Är så trött på denna kamphund hysterin!!! http://www.familjeliv.se/hem/orkide/galleri.php?cur_album=v%E5ra+hundar  Gå in och kolla, kom inte sen och påstå att dom ser farliga ut, det är två familjehundar inga jävla kamphundar trotts deras ras!
    °?°?°? ღ♥ Jonathan 951012 ♥ღ♥ Isabelle 080103 ♥ღ?°?°?°
  • Hamnbo

Jag har aldrig nämnt vilka hundraser jag syftar på.

Rottweiler, Dobberman och Schäfer är inga kamphundar, inte i mina ögon..det är vanliga trevliga hundraser.

Terppa skrev 2008-07-28 00:05:42 följande:
    jahaaa okeeej så mina föräldrar som hade tre barn och skaffade en rottweiler när jag var 1.5 år gammal är samma typ av "fel folk" som de som misshandlar sina hundar och hetsar dem till kamp? eftersom de ju bara är fel människor som skaffar "såna" hundar. läs på lite för fan om raserna istället för att spy ut fördomar!och åh shit min hund är schäfer/golden/labbe-korsning är jag oxå "fel" då som valt en hund med schäfer i? löjligt!
  • Hamnbo

Nej dom ser inte farliga ut. Men läste i nån veckotidning här om veckan, alltså inte kvällspressen att någon hade varit hemma hos sin granne och då hade hunden varit jättetrevlig o allt sånt..o så plötsligt utan nån förvarning hade den bara flugit på tjejen och börjat bita o slita i henne...grannen kunde inte stoppa sin hund och tjejen blev rejält skadad, senare så fick hunden avlivas..för en hund som gjort så där kan man inte ha kvar..det var en kamphund...

Har mycke svårt att tänka mig att min lilla dammvippa som sitter i mitt knä nu skulle kunna skada mig...hon skulle inte kunna skada nån.

orkide skrev 2008-07-28 00:27:25 följande:
    Är så trött på denna kamphund hysterin!!! www.familjeliv.se/hem/orkide/galleri.php...  Gå in och kolla, kom inte sen och påstå att dom ser farliga ut, det är två familjehundar inga jävla kamphundar trotts deras ras!
  • frecklefart90

Ska vi förbjuda tax också då de toppar bettlistan?
    *Pekar på länken i mitt inlägg ovanför*

• Fleur
    Hamnbo skrev 2008-07-28 00:36:48 följande:
    Nej dom ser inte farliga ut. Men läste i nån veckotidning här om veckan, alltså inte kvällspressen att någon hade varit hemma hos sin granne och då hade hunden varit jättetrevlig o allt sånt..o så plötsligt utan nån förvarning hade den bara flugit på tjejen och börjat bita o slita i henne...grannen kunde inte stoppa sin hund och tjejen blev rejält skadad, senare så fick hunden avlivas..för en hund som gjort så där kan man inte ha kvar..det var en kamphund...Har mycke svårt att tänka mig att min lilla dammvippa som sitter i mitt knä nu skulle kunna skada mig...hon skulle inte kunna skada nån.
    Ja chansen är garanterat större att din lilla vippa skulle göra det än att mina två skulle det iallafall!!
    °?°?°? ღ♥ Jonathan 951012 ♥ღ♥ Isabelle 080103 ♥ღ?°?°?°
Svar på tråden Tycker ni att man ska införa ett förbud mot att äga "kamphundsraser"?