• Suck och suck

Hur får ni jorden platt utan gallervält?

Jag försöker få jorden platt, för att anlägga gräsmatta.

• Svar på tråden Hur får ni jorden platt utan gallervält?
  • mimmi 1
    mlsa skrev 2008-07-28 10:12:35 följande:
    Svar på #8Jorden behöver inte vara hårt packad (det är snarare en nackdel när du ska så gräset sedan - man vill ju att rötterna ska kunna leta sig ner lätt och ta sig fort). Man använder ju gallervält och inte en stenvält just för att den är lätt. Det räcker med att jorden ligger väl fördelad och helst så platt som möjligt (därför tycker jag inte det fungerar så bra med att trampa till med fötterna - då blir det en ganska gropig och knölig gräsmatta sedan.)Lycka till!/Monica
    Ja, naturligtvis, det var inte så jag menade...men jag fattade det som att dom ville packa jorden lite först.. man brukar ju lägga en stenplatta eller en annan tyngd på gallervälten... har man jorden för lös, eler porös, så tar det ju så länge innan man kan gå på gräsmattan när den väl kommer upp...man kan mycket väl trampa till den lite, och sedan kratta upp en yta innan man sår...
  • VIXIE

Du binder ett rep i en stege(inte aluminium då utan gärna en gammal i trä med lite tyngd) drar den över ytan ett par gånger.Brukar funka jättebra,du använder baksidan av en kratta att raka ut med sen kör du pingvin-gången(går med fötterna som Charly Chaplin) över hela ytan,sen sår du och till sist myllar du ner fröna försiktigt med krattan "rättvänd" den här gången, sen vattna.Du måste hålla det fuktigt tills de har grott och fått fäste ordentligt,torkar de är de kört.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Suck och suck

Tack vixie också.
    Jag tror det börjar bli fint nu. Det är inte fråga om många kvadratmeter, och sedan är det också sneda Gotlandsstenar som ligger lite snett och vint, som "gångplattor" mitt i gräsmattan på olika ställen.
    Med andra ord så blir det att följa i en liten sluttning här och än där, för att rama in stenen. (Inte snyggt om en sten lutar ovanför om ni förstår hur jag menar.)

Det där med att vattna. GUD, Det verkar vara något folk inte fattat med sina gräsmattor! VILKA trista gräsmattor man åker förbi nu.
    Och så folk som lägger ut en sån där "färdig matta" som sen ser helt för djävlig ut för de underhåller den inte.
    Vet inte folk att man måste vattna mycket, för att hålla sina gräsmattor i liv??
    Okej de är väl på semester då,
    men ändå. Vissa verkar liksom inte haja.

Här är det en tomt, där jag tar gräsytorna stegvis.
    Det är en liten bohemisk variant av tomt, men det blir vackert då det blir klart med gräsmattsytorna.
    Det är inte läge att köra en stor gallervält, iallafall.

Jag har förresten lagt brädor och trampat med egen tygnd för att packa ihop jorden lite. Jag tror jag har gjort ett bra koncept, och det var snyggt att rätta till det med krattning idag.
    Man har lättare att följa de olika små gubben det blir kring stenare.
    Det är rätt vackert med en gräsmatta som plattas till men ändå är följssam till det som välver den kring trädgårdsplattgångutigräsmattan stenarna.

Tror det blir bra, snart ska fröna myllas ner.

• mimmi 1

glöm inte gödningen... en stor orsak till gula gräsmattor, förutom vattningen...passa på att strö ut konstgödning nån dag då det regnar. eller vattna ner det ordentligt...

När man ska så ny gräsmatta, så är det bäst att krafsa ner gödningen några dagar innan man sår, vattna ordentligt, då är jorden i bra skick, och gräsfröna får en bra start...

• Smultron ett

jorden är inte platt den är rund..

• Suck och suck

Här är det gödslat! Och nu vattnas det ordentligt, Men försiktigt med dimmer.

• mimmi 1

Härligt!! då är ju saken biff! bara att vänta på att det ska börja lysa grönt nu då!!

• Suck och suck

Hm, vad nedsjunket det blev! det är ett elände det här med gångstenarna i gräsmattan. Kan man lägga på ytterligare jord fast man sått gräsfröna? Vattnade dessutom på dem ordentligt igår.
    Kan man förresten lägga på krukväxtjord om inget annat finns att tillgå.
    Vill gärna ha lite fräsch jord. Orkar inte kånka hem 50 liters säckar planteringsjord från plantagen. Krukväxtjordssäckarna är lättare att hantera.

• VIXIE

Det bästa är ju sandblandad kompostjord så har du nån kompost så gräv  i den. Annars så visst funkar det med krukväxtjord men det känns som om det  blir ganska dyrt.
    Körde du inte "pingvin-tricket"Skrattande? Då brukar det bli tillräckligt tillplattat. Ivärsta fallet så får du lägga på mer jord trycka till och så igen.Kan du inte ta upp stenarna och lägga in sand under dem så de kommer i höjd med gräset?

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Suck och suck

Jorå. Platt blev det VIXIE. Jag har gått som en pingvin också !
    men gräsmattan blev liksom för nedsjunken. Men då hade jag plattat ut den jäms med stenarna. Tänkte att det blev snyggast.
    Men den blev nedsjunken utifrån själva gången, stenplattorna, (den stora gången alltså där vi har plattbeläggning).
    Sen anpassade jag jorden/gräsmattan efter de där små enstaka plattorna som ligger mitt i gräsmattan.
    Om du hajar vad jag menar?

• mimmi 1

Men.. såg du inte att det verkade lågt, innan du sådde?? ska du fylla på nu, och så igen? med krukväxtjord?? alltså, hur stor yta pratar vi om? *ler* är det bara några kvadratmeter, så spelar det väl ingen roll, då är det väl lika bra att du gör bort det med en gång, innan det börjar grönska...

Svar på tråden Hur får ni jorden platt utan gallervält?