• MissLaila

Kan man verkligen spå framtiden?

Finns det verkligen folk osm kan spå ens framtid?
    Har du blivit spådd? Slog det in?
    Jag skulle vilja ha ett svar om min framtid, något som skulle göra det lättare för mig att gå vidare.. Men jag vet inte om jag tror på sånt.. Vart ska man vända sig isf?

• Svar på tråden Kan man verkligen spå framtiden?
  • SkåneP
    MissLaila skrev 2008-07-28 13:23:56 följande:
    Finns det verkligen folk osm kan spå ens framtid?
    Nej.
  • Tyrell

Jo, men visst finns det folk som kan spå framtiden! Statistiker kallas de och deras förutsägelser kallas prognoser!

• Rabelais

Inte utan att bryta mot den allmänna relativitetsteorin i alla fall.

• Oneleg Jämtland
    Tyrell skrev 2008-08-03 22:54:54 följande:
    Jo, men visst finns det folk som kan spå framtiden! Statistiker kallas de och deras förutsägelser kallas prognoser!
    Eller meteorologer! Cool

Klart man kan spå... men om man kan spå TILLFÖRLITLIGT är ju en annan sak.
    När allt du har är en hammare, ser alla problem ut som en spik!
  • Tyrell

Oneleg Jämtland skrev 2008-08-06 09:42:52 följande:

Eller meteorologer! Klart man kan spå... men om man kan spå TILLFÖRLITLIGT är ju en annan sak.
    Tillförlitligheten minskar med detaljeringsgraden! Självklart kan man göra tillförlitliga prognoser, frågan är bara hur användbara de är!
  • fulbright

Prognoser kan man göra, ja. Vad det än gäller blir de sämre ju längre tiden går eller ju längre fram i tiden man prognosticerar. Meteorologer klarar bara några timmar riktigt bra, sedan är det kört - turbulenser kan inte förutses. Börsen kan inte tillförlitligt prognosticeras alls, i detalj, medan man kan klara aggregat av aktieslag om man har supermycket historiska data och mäter "rätt" saker. Vad gäller saker kring ens personliga utveckling t.ex. lär det inte alls gå - vad i hela friden skulle man gå efter??

• Tyrell
    Svar på #8
    Det finns massor av personliga saker man kan prognosticera eller försöka förutse. T.ex. så har teleoperatörer väldigt länge förutspått vilka kunder som planerar att säga upp sina abbonemang inom de närmaste månaderna. De är väldigt pricksäkra i de analyserna. Det finns ett begrepp som kallas CLV (Customer Lifetime Value) som framförallt banker använder sig av och även dessa analyser är väldigt tillförlitliga. Sen finns det mer eller mindre avancerade modeller och metoder för bl.a. effektivitet på mediciner och leveranssäkerhet.
  • SkåneP

R Franklin skrev 2008-08-06 23:25:57 följande:

www.boksidan.net/bok.asp ? Men det ärju så klart SF (Om än väldigt bra sådan).
    Blah. Hari Seldon är ju värsta fejken. Det var ju Daneel som gjorde allt.
  • Nisseblubb

Du kan endast spå framtiden om du känner till allting samtidigt. Med allting menar jag allting, everything, the whole shebang. Det är logiskt omöjligt att känna till allting samtidigt, alltså kan man inte spå framtiden.

Folk som spår andra gör kvalificerade gissningar och/eller säger vad de tror personen vill höra

• SkåneP
    Nisseblubb skrev 2008-08-07 13:07:36 följande:
    Du kan endast spå framtiden om du känner till allting samtidigt. Med allting menar jag allting, everything, the whole shebang. Det är logiskt omöjligt att känna till allting samtidigt, alltså kan man inte spå framtiden.

Folk som spår andra gör kvalificerade gissningar och/eller säger vad de tror personen vill höra
    Så du går omkring i konstant förvåning över oväntade saker som händer dig hela tiden? Du har ju inte kunnat förutspå något...
  • Rabelais
    Svar på #13
    Jag blir konstant förvånad när jag surfar FL men det har snarare att göra med något som farbror Einstein en gång uttalade sig om.
  • Tyrell
    SkåneP skrev 2008-08-07 13:18:44 följande:
    Så du går omkring i konstant förvåning över oväntade saker som händer dig hela tiden? Du har ju inte kunnat förutspå något...
    Orsak - verkan samband är svåra prylar!
  • MaijaO

Nej, men man kan göra antagenden om troliga framtidsenarier med lite olika metoder och tillförlitlighet. Typ att om A uppfylls så är det troligt att B blir följden. Och enligt lite olika teorier (t.ex. Thomasteoremet) så ökar troligheten för att framtiden blir som man förutspått om man själv tror att det kommer att bli så. Självuppfyllande profetsior så att säga.

MissLaila skrev 2008-07-28 13:23:56 följande:
    Finns det verkligen folk osm kan spå ens framtid?Har du blivit spådd? Slog det in?Jag skulle vilja ha ett svar om min framtid, något som skulle göra det lättare för mig att gå vidare.. Men jag vet inte om jag tror på sånt.. Vart ska man vända sig isf?
Svar på tråden Kan man verkligen spå framtiden?