• Anonym (???)

Lön som handläggare på inskrivningsmyndighet?

Hej!

Ja, som rubriken lyder: Är det någon som vet vad man tjänar som handläggare på en inskrivningsmyndighet?
    Funderar på att söka en sån tjänst men har ingen aning om vad löneläget är på ett sådant jobb.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Lön som handläggare på inskrivningsmyndighet?
  • Anonym

vad har du för utbildning? Är det en sekretartjänst eller juristtjänst?

• Anonym (???)

Som jag har förstått så ska man sköta handläggningen av lagfarter och inteckningar och liknande. Står att man kommer jobba en del med civilrätt (främst fastighetsrätt).
    Dock krävs ingen juridisk utbildning så jag skulle nog inte kalla det en juristtjänst (jag har dock juristutbildning). Det står endast att juridisk utbildning är meriterande.

• Anonym

Kontakta jusek och hör med dem. Är du medlem i Jusek så kan du också kika på deras medlemssidor.

Jusek rekommenderar en ingångslön på 23.000 kr som nyutbildad jurist inom statlig verksamhet. Plus/minus 1.000 kr beroende på var i landet myndigheten ligger. En tusenlapp högre i Stockholmsområdet och en tusenlapp lägre i småorter. Även arbetets art och din tidigare erfarenhet inverkar givetvis på lönenivån.

• Anonym (???)

Ok, tack för hjälpen! Det jag funderade på lite var dock om någon kanske hade ett sådant jobb som INTE har juristutbildning. Med tanke på att sådan utbildning ej krävs för jobbet så kanske lönen är lite lägre än annars.

Så finns det någon där ute som har ett sådant jobb som inte har juristutbildning och vad har ni i sådana fall för lön?

• Anonym

Anonym (???) skrev 2008-07-28 15:41:07 följande:

Ok, tack för hjälpen! Det jag funderade på lite var dock om någon kanske hade ett sådant jobb som INTE har juristutbildning. Med tanke på att sådan utbildning ej krävs för jobbet så kanske lönen är lite lägre än annars.Så finns det någon där ute som har ett sådant jobb som inte har juristutbildning och vad har ni i sådana fall för lön?
    Enligt jusek så ligger en tjänst på assistennivå inom staten ca 2.000 kr lägre än ingångslönen för jurister så ca 21.000 kr kan nog vara en rimlig gissning.
  • Anonym (???)

Ok, tack så jättemycket för hjälpen !

Svar på tråden Lön som handläggare på inskrivningsmyndighet?