Inlägg från: anarkokapitalist |Visa alla inlägg
  • anarkokapitalist

Störande böneutrop!

idiblon yes skrev 2008-07-28 17:59:28 följande:

Inte ett skit. Hade tyckt det var riktigt trevligt. Förutsatt att det inte var störande högt, då. Kultur kan inte vara fel.
    Då ska jag börja spela noise flera gånger om dagen i 10 minuter.
    Kultur är bra.
  • anarkokapitalist
    Haraaz skrev 2008-07-28 19:32:10 följande:
    Han ropar faktiskt.."Allahu akbar Ashadu an la ilaha illa Allah, ashadu anna mohammadur rasool AllahHay ala salah hay ala salahHay ala falah, hay ala falahAllahu akbarLa ilaha il Allah"och det tar inte 10 minuter direkt
    Spelar väl ingen roll, då kan jag komma hem till dig och spela 30 sekunder Merzbow för dig varje morgon.
    Sen känns det inte direkt fräscht att få religion kastad i ansiktet sådär.
  • anarkokapitalist
    guaruska1 skrev 2008-07-28 19:32:57 följande:
    Om man skulle bli irriterad av böneutrop varför inte klaga på kyrkorna som ringer i klockorna?
    Det borde dom fan också sluta med!
    Jag vill inte ta del av deras jävla religion!
  • anarkokapitalist
    Motojja skrev 2008-07-28 20:15:57 följande:
    De kan stå flera stycken och se på en misshandel där någon ropar på hjälp,de sker dagligen kanske fler än fem ggr om dagen,samtidigt ringer kyrkklockorna där någon vandrat vidare på grund av att vi sköter oss själva och är för fega att inse att vi kan ingripa.Va fan har de med böneutropare att göra?Sensmoralen måste väl vara att vi åker till Turkiet och retar oss på deras kultur och aldrig skall åka dit igen,eller att de byggs en moské som stör oss så fruktansvärt så att vi blir störda.Lätt att välja vad vi vill bli störda av?Tänk till,Noise retar säkert gallfebern på många grannar,men dom är bra,de är dock lättare att bli vräkt från sitt boende om man spelar Noise och grannarna gaddar sig samman än att svenska kyrkan med sin klockringning eller att böneutroparen upphöjer sin stämma,men hur stor är procenten att bli störd av en böneutropare?Frågan var är du för eller inte: får väl säga för och känner inte att jag skulle bli störd!
    Om endast en person blir störd av böneutrop eller klockringning så har man ju en person som lider, varför ska denna behöva lida för att andra ska få vara glada?
  • anarkokapitalist
    fajga skrev 2008-07-28 21:14:27 följande:
    Självklart skall vi i ett land med religionsfrihet kunnat ha moskeer med minareter och böneutropare. Och ja, jag skulle kunna bo granne i så fall
    Fast frågan är om alla verkligen vill ha religion upptryckt i ansiket varje dag...
  • anarkokapitalist
    MsBeauty skrev 2008-07-29 20:22:16 följande:
    bebbe made in italy skrev 2008-07-29 20:18:19 följande:det är ju inte bara jag som störs. Det bor massor av folk i muslimska länder som inte störs av dem, man vänjer sig.När min mamma flyttade brevid en kyrka stördes hon av klockorna, men nu är hon van och "kopplar bort" ljudet.
    Men kan du inte förstå att många inte vill ha religion i vardagen sådär? Oavsett om det är böneutrop eller kyrkklockor.
  • anarkokapitalist
    MsBeauty skrev 2008-07-29 20:25:09 följande:
    Jo det kan jag förstå. Men ska det inte vara tillåtet med böneutrop, ska det inte heller vara tillåtet med kyrkklockor. För de stör lika mycket om man inte är van vid det.
    Nej det håller jag med dig om, religion ska inte tryckas upp i ansiktet på folk. Jag skulle bli oerhört glad om alla kyrkklockor plockades ner.
  • anarkokapitalist
    MsBeauty skrev 2008-07-29 20:27:17 följande:
    bebbe made in italy skrev 2008-07-29 20:23:42 följande:Precis som kyrkklockor...Jag stör mig på när mina grannar festar med balkongdörren öppen på helgerna, eftersom det stör oss som vill sova. Men eftersom det är lagligt får jag snällt stå ut. Mot min vilja...
    Varför tar du för givet att alla som inte vill ha böneutrop gillar kyrkklockor? Sverige är ett modernt land, väldigt få är intresserade av religion.
  • anarkokapitalist

bebbe made in italy skrev 2008-07-29 20:29:20 följande:

det är skilnad på att ha grannar och bli påprackad massa böner som man absolut inte vill höra....
    Egentligen inte, störande objekt som störande objekt.
  • anarkokapitalist
    MsBeauty skrev 2008-07-29 20:34:51 följande:
    för att det inte finns någon tråd om störande kyrkklockor...
    Bygger du hela din världsbild efter trådstarter?
    Bara för att det inte finns någon om tråd om så är alla här kyrkklockälskande kristna?
    För en vecka sen fanns det ingen tråd om böneutrop, älskade alla böneutrop då menar du?
  • anarkokapitalist
    MsBeauty skrev 2008-07-29 20:36:02 följande:
    bebbe made in italy skrev 2008-07-29 20:29:20 följande:på vilket sätt? Jag tvingas att lyssna på något (timmar i sträck) som jag inte vill...
    Jag håller med dig än en gång, men bara för att äganderätten och den personliga friheten har dåligt stöd i lagen så betyder det inte att vi ska göra det ännu sämre för att göra det mer "rättvist".
    Du som religiös borde förstå att man får fler sympatier om man inte trycker ner saker i folks ansikte hela tiden utan drar sig undan med sin religion och låter dom nya anhängarna söka upp en.
  • anarkokapitalist

Sen undrar jag lite hur utsatta grupper som t ex homosexuella skulle känna av att behöva höra böneutrop flera gånger om dagen.
    Flera muslimer här på fl har ju uttryck sig starkt negativt om just homosexuella.
    Kan inte vara kul för människor att höra propaganda för en ideologi som vill ha ihjäl dom flera gånger varje dag.

• anarkokapitalist

bara lilla jag skrev 2008-07-29 20:53:55 följande:

i uppsala tror jag inte ens att dom får ha böneutropare... Finns en moskee här men har aldrig hört nåt från den.. Visst ska alla få utöva sin religion men jag tycker ändå att man kan vara lite flexibel, som här.. Muslimerna i uppsala tycker inte att det är världens grej att dom inte får ha böneutropare.. Huvudsaken är ju att de ber 5 ggr om dagen vända mot mecka.. Sen kan man ju ta diskussionen lite längre och säga att i ett muslimskt land skulle man inte ens få bygga en kyrka och man skulle inte få ha en kyrkklocka.. Vi har religionsfrihet i sverige och alla har rätt att utöva sin religion... Jag tror inte att muslimerna tycker att det är superviktigt om utroparen står i minareten eller inne i moskeen.. Det är nog en ganska trivial grej för dom så varför ska det ens disskuteras?
    Vi har religionsfrihet i Sverige men vad betyder det egentligen?
    Att man som religiös har rättigheter, men innebär inte rättigheter att man även har skyldigheter?
    Som t ex att inte trycka upp sin tro i ansiktet på icketroende.
  • anarkokapitalist

bara lilla jag skrev 2008-07-29 20:58:43 följande:

Svar på #298så du menar att kyrklockorna inte trycker upp tron i ansiktet på icke kristna?? Nej just det det är ju helt okej för vi är ju i Sverige och här är man kristen.. Ja så var det ja....
    Jo det tycker jag!
    Min personliga åsikt är ingen religion hör hemma i det moderna samhället. Därför bör man börja motarbeta dom kristna, inte uppmuntra muslimerna.
  • anarkokapitalist

bara lilla jag skrev 2008-07-29 21:01:39 följande:

Svar på #293 SÅ det finns ingen i svenska kyrkan som är starkt negativa mot homosexuella.. Får man slänga ur sig ett åke green kanske?? Som starkt propagerade emot homosexuella och i prioncip önskade livet ur alla och tyckte att dom skulle dö allihopa och brinna i helvetet?? Livets ords kristna kyrka som vill "hela" alla homosexuella för dom är ju trots allt inte friska från sin "sjukdom" förren LO har helat dom.. Jehovas vittnen och andra frikyrkor? Samma sak.. Även många protestantiska kristna är tvärt emot homosexuella.. Vad är det för dolt hat emot muslimer här egentligen?
    Som tidigare sagt, varför har du fått för dig att jag gillar kristendom?
    Två fel kan aldrig bli ett rätt.
  • anarkokapitalist

bara lilla jag skrev 2008-07-29 21:01:39 följande:

Vad är det för dolt hat emot muslimer här egentligen?
    Dolt hat emot muslimer?
    Vad snackar du om?
    Jag hatar alla religioner och det tycker jag att jag uttrycker rätt bra.
  • anarkokapitalist

bara lilla jag skrev 2008-07-29 21:03:28 följande:

Svar på #302 Fast hon jag svarade på på inlägget menade på att det är fel med böneutrop för då trycker man upp tron i ansiktet på folk.. Gör inte en kyrkklocka det då? Är det jag menar med det..bebbe made in italy skrev 2008-07-29 20:59:52 följande:
    Jo det gör dom som in i helvete också.
  • anarkokapitalist

bara lilla jag skrev 2008-07-29 21:05:09 följande:

nej det har jag inte fått för mig alls.. Då har du missförstått mig
    Varför snacar du då om Åke Green?
Svar på tråden Störande böneutrop!