Inlägg från: Velour |Visa alla inlägg
  • Velour

Störande böneutrop!

Vem har sagt att det inte finns kyrkor i "muslim-land"?

Inte nog med att det finns otaliga ståtliga kyrkor, man lägger fram julgranar, julpynt osv till alla kristna i många butiker och självaste imamerna önskar alla kristna en god jul. Offentligt. På både TV och radio.

Och allt detta i terrorstaten Iran !

Var ser man detta i ett så fritt land som Sverige?

mickii skrev 2008-07-28 20:23:00 följande:
    alltså blir det tillåtet att få böne uppropa i sverige,då måste man ju undra sig vart vi är påväg ??! bara att dom har moskeér i vårat land tycker jag är fel,vi skulle aldrig få ha kyrkor i deras landJAG ÄR KRAFTIGT EMOT BÖNEUTROP blir arg bara ja tänker på d
  • Velour

Men själv skulle jag inte vilja ha böneutrop. Detta enbart för att jag verkligen inte gillar att det sjungs så högt och speciellt inte så tidigt på morgonen.

• Velour

Ingen har tvingat dig att tycka nåt. Men hur fritt är då ett land om alla är fria utom vissa?

buffen skrev 2008-07-28 22:25:34 följande:
    aldrig!!! alla får tycka och tro som dom vill men tvinga INTE andra att tycka samma sak, det är på DET sättet Sverige ska fortsätta vara fritt!
  • Velour

Jo, det skulle "ni" få och det har "ni" redan.

Nåt mer?

Amalthea skrev 2008-07-28 22:35:23 följande:
    NEJ NEJ och åter NEJ, inga moskeèr i sverige eller böneutrop för den delen heller. VI BOR I SVERIGE, vi hade aldrig (!) fått bygga en Kristen kyrka i deras länder.
  • Velour

Ok

gosetussen skrev 2008-07-28 22:37:39 följande:
    Moskeér är väl okej, men inte böneuttrop tack.
  • Velour

Nej, landet är inte kristet, det är sekulariserat. Alltså styrs inte Sverige av kristendomen som Iran görs av islam.
    Eller hur?

Amalthea skrev 2008-07-28 22:57:09 följande:
    så (ltien bokstav ) nu ska vi börja med påhopp också, detta är ett FORUM, du KAN läsa mina meningar UTAN stor bokstav i början av min mening??..Jag (som jag skrev innan) antog i all hast att det var så, jag är EMOT att ha böneutrop i ett KRISTET SVENSKT land,.. så ursäkat mig och min obildade hjärna, för all del, *bugar för dom bildade och "dom som skriver med stor bokstav i början av en mening"*JÖSSES.
  • Velour

Nä, men du skrev att Sverige var ett KRISTET LAND, vilket det inte är. Längre.

Den erfarenheten smakade surt då jävligt många flydde Sverige.

Amalthea skrev 2008-07-28 23:01:16 följande:
    Jag sa inte att vi STYRDES av kristendomen.
  • Velour

Har de minaret?
    Free Spirit skrev 2008-07-29 00:27:22 följande:

Sant nok, men jeg forstår jo problemet da det finst Moskèr her i Norge med..
  • Velour

Undrar vad ni klagade på då? "de där blattarna och deras allah. Kom nu så går vi till stranden och tar oss ett dopp i havet"

Bevabus skrev 2008-07-29 00:34:38 följande:
    Jag var i turkiet i två veckor som jag skrev...jag vet hur det är att leva med ljudet dag ut och dag in. Ja, man vande sig en hel del...men man vande sig knappast helt och hållet.Och tänk er alla som sover dåligt redan som det är.Min pappa vaknar bara av att man tassar på tårna utanför sovrumsdörren.När vi var i Turkiet så vaknade ahn varenda gång dom där minareterna satte igång och brölade!! Fatta va hemskt det skulle bli för folk som sover lätt. Helt seriöst. o GUTEGIRL o skrev 2008-07-29 00:32:22 följande:
  • Velour

Men vad gjorde du där då om du inte tål "bröl"? Hade du missat att er destination även bestod av detta fenomen?

Bevabus skrev 2008-07-29 00:38:43 följande:
    Att jämföra ett brölande som ekar över hela staden från alla håll o kanter går inte att jämföra med vackra klingande kyrkklockor som man inte behöver stå ut med 5 gånger per dygn, ink. på natten.....Jag bor väldigt nära en kyrka så jag förstår inte hur andra som bor nära kyrkor kan störa sig så på dom :S
  • Velour

Jaså var du bara 12?

Har du rest dit nån mer gång, eller är du avskräckt för resten av ditt liv?
    Hur reagerade dina föräldrar? Som dig? Eller på annat sätt?

Bevabus skrev 2008-07-29 00:44:41 följande:
    Tänk för att jag inte läser om landets religion när jag är 12 år gammal....Det gör jag nu för tiden i vilekt fall som helst aldrig ändå så. Man bor ju där bara i två veckor!Det jag säger är att jag tyckte det var helt okej att bo där den korta tiden, men att leva med det resten av mitt liv skulle jag aldrig klara av.
  • Velour

Men Free Spirit,

du svarade ej på mig fråga: Anser du böneutrop vara ett hot?

• Velour

Åhh tack! Jag vet inte hur jag ska vara tacksam! Kanske jag måste gå och knacka dörr och kyssa varje person som öppnar på fötterna för att "de" har hjälpt mig!

Jag skulle ha ridit på kamel och skrivit konstiga tecken i sand för resten av mitt liv om det inte vore för att jag FICK komma till Sverige. Jag skulle inte veta vad en bok var för något och absolut inte var en civiliserad människa var för nåt. Jag är evigt tacksam för att jag genom att jag fick komma hit äntligen fått veta hur det är att vara en riktig människa, men ändå inte lika mycket som de överlägsna varelserna som släppte in mig. Åh tack gode gud!

(vet att jag får en tillsägelse eller varning för det, men kunde inte låta bli)

BettysBoop skrev 2008-07-29 22:51:05 följande:
    Muslimerna kan få bygga sina moskéer och ha sina böneutrop när vi får bygga kyrkor med kyrkklockor i deras länder!Nu får det banne mig vara nog! VEM vill ha det, utom muslimerna själva då förstås.Tycker de skall vara tacksamma att vi tagit emot dom och gett dom hjälp överhuvudtaget! Sverige är ett kristet land och vi måste värna om vårt ursprung!Sen kan vi ju givetvis hjälpa dom som behöver hjälp, men thats it!
  • Velour

Nu är det också så att det finns kyrkor i "muslim-land". Då betyder det att det är helt OK för att det finns både moskéer OCH böneutrop.

uh uh uh, another one bites the dust

BettysBoop skrev 2008-07-29 22:51:05 följande:
    Muslimerna kan få bygga sina moskéer och ha sina böneutrop när vi får bygga kyrkor med kyrkklockor i deras länder!Nu får det banne mig vara nog! VEM vill ha det, utom muslimerna själva då förstås.Tycker de skall vara tacksamma att vi tagit emot dom och gett dom hjälp överhuvudtaget! Sverige är ett kristet land och vi måste värna om vårt ursprung!Sen kan vi ju givetvis hjälpa dom som behöver hjälp, men thats it!
  • Velour

Nu ställer jag mig inte på nån sida när det gäller kyrkklockor.

Men tycker du att kyrkklockor är ett nytt och modernt fenomen?
    Camilla D skrev 2008-08-11 19:21:01 följande:

Nej! Varför skall vi ha böneutrop i Sverige?Kan förstå jämförelserna med kyrkklockorna, och visst kan de vara störande, men jämfört med böneutrop så är kyrkklockorna underbara!Håller med föregående talare, känns som vi går bakåt i tiden.
Svar på tråden Störande böneutrop!