Inlägg från: Hoppentoss |Visa alla inlägg
  • Hoppentoss

Störande böneutrop!

Emot...
    Jag skulle ej fixa att höra det på det oväsenet.

hbprincess skrev 2008-07-28 16:38:38 följande:
    Vad tycker ni; ska muslimerna få bygga moskéer i Sverige och sedan ha böneutropare också? Bor själv i Skövde där det planeras/har börjat byggas på en moskée och det har varit mycket snack om hurvida det ska få stå en böneutropare där också och ropa ett par gånger om dagen. Så vad tycker ni? Är ni för eller emot böneutrop?
  • Hoppentoss

Håller med!!!

Tusentand skrev 2008-07-28 23:34:46 följande:
    Jag vill inte ha böneutropare som låter klagande och enformigt (ja, jag har varit och hört "riktiga")Jag vill inte ha gatumusikanter som glor och tigger pengar och spelar samma 3 låtar hela dagen utanför mitt fönsterJag vill inte ha hemglassbilar som får ungarna att skrika efter glass kl 20 på kvällenJag vill inte ha musikskoleorkestern som övar marcshtakt ute på min gata varannan dag hela sommarenJag vill inte ha mopeder eller motorcyklar som tydligen får låta hur jävla högt som helst dygnet runt och som mest glider runt i stan för det är kulJag vill inte ha bilraggare med stereon på högst som kör i minus 5 km i timmen utanför krogen nedanför mitt fönsterJag vill inte ha grannar i högklackat som klapprar mitt i natten utanför min dörrDäremot gillar jag kyrkklockan faktiskt.. trevligt harmoniskt ljud som känns naturligt..
  • Hoppentoss

Kan inte muslimerna hitta till mosken utan att någon måste ropa in dem?

Bara en fråga som kommer när jag läser denna diskution?

• Hoppentoss

ok...Klocka kanske..eller mobil att ställa in tiden?

Det är fruktansvärt störande med en böneutropare

MsBeauty skrev 2008-07-29 20:26:07 följande:
    det är en påminnelse till bönen. Inte för att man ska hitta dit. Men det är bäst att be i moskén om man har möjlighet.
  • Hoppentoss

Jag hoppas inte grannarna har fest varje dag...

MsBeauty skrev 2008-07-29 20:53:16 följande:
    bebbe made in italy skrev 2008-07-29 20:47:59 följande:
    hahaha, vad du överdriver. hela samhällen? jovisst du. så det är rätt att alla hyresgäster ska lida för att grannen vill ha fest, men inte när en annan granne ska be? konstigt resonemang.
  • Hoppentoss

vet ej om jag vågar berätta en berättelse som skall ha skett på södra sidan av stockholm för ett visst antal år sedan. Men jag gör det ändå..
    Denna historia har jag hört från en kille som bodde granne med en moske med böneutropare.

Det vart bråk mellan icke muslimer och muslimer ioch med att ickemuslimerna vart störda av utroparen.
    Dom försökte prata med församlingen att sluta med utropen men det gick inte.
    Dom försökte prata med kommunen och där fick dom ej hjälp.

Tillslut så var dom så trötta på detta så dom skaffade luftpistol med ett visst skott som bara sved. Varje gång utroparne började ropa sköt dom honom i rumpan. (han stod i en cub på taket som var öppet åt alla håll.

Det var rätt hett mellan grupperna.
    Till slut slutade dessa utop. Om det var kommunen eller att utoparen gav upp vet jag ej.

Som sagt detta är en berättelse som jag bara fått återberättat åt mig för länge sedan.

Om kyrklockorna stör så får vi ta bort dem med inte säga ok till ett annat ljud som stör andra grupper.

Med dagens teknik kan kallelserna till bön ske på annat sätt.

• Hoppentoss

Jag känner killen och killen som berättade den var rätt intensivt(irriterat) i sin berättelse så något ligger det nog i det hela.
    Men eftersom jag ej var där så kan jag ej säga hur det egentligen gick till.

Siili skrev 2008-07-30 15:43:06 följande:
    Tror du på den här historian, egentligen?
  • Hoppentoss

Vilka är ignarant islamofobier? "Nyfiken"

GudsMestOskuldsfullasteLillaLamm skrev 2008-07-30 17:25:23 följande:
    Jag skulle personligen inte ha något emot minareter men jag förstår delvis motsåndet. Sverige är ju så sekulariserat och även fast att man kan säga att sverige är ett kristet land så är det ju inte så många som anser sig vara troende, men å andra sidan så finns det väl nu en hel del troende muslimer i landet som vill praktisera sin tro. Jag undrar skulle böneutropare i längden leda till att Islam accepteras syns och blir en del av Sverige eller kommer det bara leda till bråk och brott från ignoranta Islamofober?
  • Hoppentoss

Synd att du hört historien så ofta. Det måste vara superjobbigt för dig.

Jag har bara hört den en gång.
    Som sagt så vet jag inte om denna moske var i källare eller i riktig moske jag var ej där. Men enligt som killen så stod han på taket i en typ av låda. Jag tolkade detta som en riktig moske.Men åter igen jag var ej där.
    men som sagt det var många år som jag hörde denna berättelse.

Jag vet heller inte om histoien är sann eftersom jag ej var där. Någon ilska känner jag inte heller för jag var ej där.

Hittade på den gjorde jag inte heller eftersom jag skrev att det var hörsägen. Från en kille som bott där detta skulle ha skett.

Kattosa skrev 2008-08-01 21:01:26 följande:
    Jag säger bara suck och åter suck. Samma historia har jag hört 100 tals gånger men varje gång byter den land och plats, mycket märkligt att folk känner en sådan ilska att de måste hitta på saker. Är själv väldigt ofta i medborgarplatsens moské i Stockholm (som är den enda tänkbara att ha en böneutropare) frågade senast idag om detta och de har aldrig haft en böneutropare.
Svar på tråden Störande böneutrop!