Inlägg från: liv10 |Visa alla inlägg
  • liv10

Störande böneutrop!

ja tänk vad hemskt det vore med böneutop på dagtid?!

men alla kyrkklockor, alla tåg, all trafik och allt annat går väl an antar jag...

klart vi måste låta olika religioner existera i Sverige med allt vad det innebär. såvitt jag vet lever vi (än så länge) i ett fritt land där vi har religionsfrihet och där kyrkklockor får ringa- men det är klart, det är väl bara andra religioner än den kristna som skall ha ett öppet sinne och tolerans?

• liv10

personligen tycker jag det är vackert
    lika fint som kyrkklockorna Har bott bredvid en kyrka som närmsta granne som ringde i klockorna JÄMT. men inte var det nån fara, man vänjer sig- dessutom behöver man ju inte bo som närmsta granne om man är väldigt lättstörd.

• liv10
    gosetussen skrev 2008-07-28 23:33:29 följande:
    Visst att det finns kyrkor även i arabländerna, men på många håll blir man tvingad att dölja håret eller bära slöja som turist, så varför ska dom få göra och väsnas med en massa böner här? Räcker väl att dom gör det inne i mosken??
    men nu har du väl ändå missuppfattat omvärlden lite
    så om du måste bära slöja någonstans får inga böneutrop finnas här... för att vi har dagisrättvisa eller vad?!
    "han sa så- så då säger jag så"

vill du mötas av mer tolerans i andra länder kanske du bör börja med dig själv?
  • liv10
    margaritha skrev 2008-07-28 23:37:35 följande:
    Det finns en hel del saker som är betydligt mer störande än böneutrop (och kyrkklockor för den delen): - Indianerna som spelar utanför Åhlens - Skolbarn som övar inför avslutningen (brrr) - Studentflak- Smällare och fyrverkerier när det inte är nyår- Bilförare som tror att det hjälper att tuta i köerna- Telenorförsäljare - Välgörenhetsinsamlare (som vill ha autogiroinbetalningar) Listan kan göras hur lång som helst. Varför är just böneutrop ett problem?
    exakt!
  • liv10
    gosetussen skrev 2008-07-28 23:38:42 följande:
    Nej men det är sååå jäkla mkt förbud i många arabländer för kvinnor främst så varför ska vi alltid vara dom som bara blir trampade på och inte har något att säga till om?
    personligen anser jag inte att religionsfrihet och rätten att låta folk utöva sin religion är att trampa på mig.
  • liv10

Free Spirit skrev 2008-07-28 23:45:21 följande:

Som jef skrev i en annen tråd, så er klokkene bare lyd..og det er anerledes når det er folk som roper på et uforståelig språk og på en slik tråkig måte..
    så sant, alla som inte pratar svenska är ju faktiskt inte lika mycket värda
  • liv10

Free Spirit skrev 2008-07-28 23:53:51 följande:

Oki..men har du hørt bønnerop?? Og vet du hva dei taler ut over din by/ditt land?Men så er det jo forskjellig smak..
    jag tar för givet att om man argumenterar i den här tråden så har man åtminstone hört böneutrop!
Svar på tråden Störande böneutrop!