Inlägg från: Bevabus |Visa alla inlägg
  • Bevabus

Störande böneutrop!

Hejsan
    Jag tycker inte att man ska få bygga en sådan moské i Sverige helt enkelt för att Sveriges religion inte har med det att göra. Det är okej att utlänningar får bo här men att ta in böneutropare blir alldeles för mycket.
    Jag var i Turkiet två veckor och där fick man ju höra bönerna 5 gånger per dygn....alltså så vaknade man klockan 04 på natten av det där brölandet.
    Till slut så vande man sig och tyckte inte det var så farligt, men att leva med det resten av sitt liv??? Nej tack!

• Bevabus

Det var ju inte riktigt så jag menade, är trött så jag uttrycer mig väl lite knäppt kanske.
    Det jag menade var att, självklart så ska folk få ha sina religioner...jag har inget emot religioner alls. MEN när det handlar om sådant som STÖR jättemånga människor, alltså böneutrop, så borde det inte få utövas.
    Ska dom få muslimerna som är i Sverige få störa resten av befolkningen 5 gånger per dygn med ett massa brölande så skulle jag bli skogstokig!!

Jag tycker förslaget om att ha böneutrop på radion är ett superbra förslag från en person i denna tråd!

bitte67 skrev 2008-07-29 00:28:09 följande:
    Du vet att det finns svenska muslimer va? Ska inte de ha rätt att utöva sin tro i sitt eget land?
  • Bevabus

Jag var i turkiet i två veckor som jag skrev...jag vet hur det är att leva med ljudet dag ut och dag in. Ja, man vande sig en hel del...men man vande sig knappast helt och hållet.
    Och tänk er alla som sover dåligt redan som det är.
    Min pappa vaknar bara av att man tassar på tårna utanför sovrumsdörren.
    När vi var i Turkiet så vaknade ahn varenda gång dom där minareterna satte igång och brölade!! Fatta va hemskt det skulle bli för folk som sover lätt. Helt seriöst.
    o GUTEGIRL o skrev 2008-07-29 00:32:22 följande:

Och tillslut skulle du inte tänka på det längre,eftersom ljudet skulle bli en vana.
  • Bevabus

Att jämföra ett brölande som ekar över hela staden från alla håll o kanter går inte att jämföra med vackra klingande kyrkklockor som man inte behöver stå ut med 5 gånger per dygn, ink. på natten.....

Jag bor väldigt nära en kyrka så jag förstår inte hur andra som bor nära kyrkor kan störa sig så på dom :S

bitte67 skrev 2008-07-29 00:36:18 följande:
    Konstigt att du inte stör dig på kyrkklockor då. Det gör jag nämligen och många fler med mig. De ringer i tid och otid, var och varannan dag. För att inte tala om söndagarna då alla kyrkor ringer samtidigt, brrr.
  • Bevabus

Va? :S nu fattade jag ingenting av din poäng..kanske är trött, men nu får du förklara dig.

Velour skrev 2008-07-29 00:38:31 följande:
    Undrar vad ni klagade på då? "de där blattarna och deras allah. Kom nu så går vi till stranden och tar oss ett dopp i havet"
  • Bevabus

Kallade du just böneutroparna för vackra och personliga röster?....det är inte vackert för fem öre. Hellre skulle man ju lyssna på nån sitta o sjunga än o höra ett enda stort brölande...
    idiblon yes skrev 2008-07-29 00:42:02 följande:

Jag lyssnar hellre på en vacker och personlig röst än stela klockor. Allra helst lyssnar jag till både och.
  • Bevabus

Tänk för att jag inte läser om landets religion när jag är 12 år gammal....
    Det gör jag nu för tiden i vilekt fall som helst aldrig ändå så. Man bor ju där bara i två veckor!
    Det jag säger är att jag tyckte det var helt okej att bo där den korta tiden, men att leva med det resten av mitt liv skulle jag aldrig klara av.

Velour skrev 2008-07-29 00:42:52 följande:
    Men vad gjorde du där då om du inte tål "bröl"? Hade du missat att er destination även bestod av detta fenomen?
  • Bevabus

Håller helt med. Mopeder stör mig betydligt mer och oftare än både kyrkklockor och minareter!

LillaZ skrev 2008-07-29 00:42:08 följande:
    Bevabus skrev 2008-07-29 00:22:00 följande:
    HejsanJag tycker inte att man ska få bygga en sådan moské i Sverige helt enkelt för att Sveriges religion inte har med det att göra. Det är okej att utlänningar får bo här men att ta in böneutropare blir alldeles för mycket.Jag var i Turkiet två veckor och där fick man ju höra bönerna 5 gånger per dygn....alltså så vaknade man klockan 04 på natten av det där brölandet.Till slut så vande man sig och tyckte inte det var så farligt, men att leva med det resten av sitt liv??? Nej tack!Det kör en helvetes massa mopeder här utanför, det tycker jag är störande. Och det är inte bara fem gånger om dagen i några minuter. Och som "Beverly" så fint påpekade, så vänjer man sig ju efter ett tag och tycker att det inte är så farligt. :)Föresten så vill jag bara klargöra att Sverige inte har någon religion, här råder religionsfrihet. Det betyder att kyrkklockor och böneutropare har lika mycket rätt att höras. Men vem ifrågasätter kyrkklockorna? (Ok, såg en tråd om det, som jag inte läst, här på FL, antar att det var ett mothugg till denna).
  • Bevabus

Håller helt med. Mopeder stör mig betydligt mer och oftare än både kyrkklockor och minareter!

LillaZ skrev 2008-07-29 00:42:08 följande:
    Bevabus skrev 2008-07-29 00:22:00 följande:
    HejsanJag tycker inte att man ska få bygga en sådan moské i Sverige helt enkelt för att Sveriges religion inte har med det att göra. Det är okej att utlänningar får bo här men att ta in böneutropare blir alldeles för mycket.Jag var i Turkiet två veckor och där fick man ju höra bönerna 5 gånger per dygn....alltså så vaknade man klockan 04 på natten av det där brölandet.Till slut så vande man sig och tyckte inte det var så farligt, men att leva med det resten av sitt liv??? Nej tack!Det kör en helvetes massa mopeder här utanför, det tycker jag är störande. Och det är inte bara fem gånger om dagen i några minuter. Och som "Beverly" så fint påpekade, så vänjer man sig ju efter ett tag och tycker att det inte är så farligt. :)Föresten så vill jag bara klargöra att Sverige inte har någon religion, här råder religionsfrihet. Det betyder att kyrkklockor och böneutropare har lika mycket rätt att höras. Men vem ifrågasätter kyrkklockorna? (Ok, såg en tråd om det, som jag inte läst, här på FL, antar att det var ett mothugg till denna).
  • Bevabus

Håller helt med, jag har egentligen inget problem med själva böneutropen..bara det att det dånar ju över hela staden!!

idiblon yes skrev 2008-07-29 00:46:15 följande:

Jag tycker det är vackert. Men som jag skrev tidigare i tråden så är volymen det som skulle oroa mig. Dock tål jag inte idiotargument som tex att "Vi är i SVERIGE" och "så har det alltid varit" och "vi skulle aldrig få göra så i deras länder", etc.
  • Bevabus

Jo det har du rätt i. Dock så hade jag ju gärna behållit alla andra ljud som fågelkvitter och musik och gjort mig av med mopparna
    idiblon yes skrev 2008-07-29 00:47:55 följande:

Ja fy fan, mopedister utanför fönstret är skitjobbiga. Men hellre att de kör och stör än att allt bara är dött, stagnerat och stilla, alltid.
  • Bevabus

Jag tyckte att det var helt underbart land och planerar att åka dit igen. Men det var ju knappast för böneutroparnas skull som jag åker dit igen. Jag har sagt det förut och säger det IGEN OCH FÖR SISTA GÅNGEN. Det var inte alls farligt att vara där i två veckor då man till o med vande sig litegrann vid bönerna. MEN jag skulle aldrig vilja leva med det för resten av mitt liv. Om dom tog hit minareter till västerås så skulle jag vara tvungen att flytta!

Mina föräldrar reagerade på samma sätt som mig men dom kände säkert till böneutroparna innan vi åkte dit. Pappa har som jag skrev förut, svårt att sova djupt så han vaknar för minsta lilla ljud. Därför så var det ytterst jobbigt för honom att vakna varje natt av det där ljudet som dånade över hela staden.
    Förstå om han skulle vara tvungen att stå ut med det under resten av sitt liv?? Han skulle inte orka ta sig till jobbet till slut ju!!

När man åker och "kollar in" ett land så åker man dit för att se landet. Det finns alltid små negativa saker med varje land, men dom sakerna ser man förbi, annars så skulle man ju inte komma nån vart här i livet.
    Det är som att säga "Jag vågar inte smaka på maten nån algat åt mig för TÄNK så är den för salt???" Fånigt ju. Men att leva med salt mat hela sitt liv vill man ju inte, eller hur? Förstår du min poäng nu?

Velour skrev 2008-07-29 00:50:35 följande:
    Jaså var du bara 12?Har du rest dit nån mer gång, eller är du avskräckt för resten av ditt liv?Hur reagerade dina föräldrar? Som dig? Eller på annat sätt?
  • Bevabus

Men skulle du stå ut med att höra det där ljudet dundra över staden fem gånger per dag, ink. på natten?
    Eller föredrar du att dom som vill höra böneutropen sätter på radion där dom sänder det 5 gånger per dag, så du slipper höra det?

sunmaid78 skrev 2008-07-29 18:15:08 följande:
    tja...för antar jag. Det finns ju många med den religionen här så de borde väl få utöva det som hör till den.
  • Bevabus

håller helt med. det är en sak om det är på radion..det tycker jag är en jättebra idé....hela Sverige ska inte behöva stå ut med att höra det där när det inte ens är i närheten av hälften av alla svenskar som är muslimer...såvitt jag vet, men jag kan knappast tänka mig att halva sverige består av muslimer så...
    bebbe made in italy skrev 2008-07-29 19:41:41 följande:

måtte dom inte tillåta böneutrp alltså, det får fan finnas gränser fär vad vi skall gå med på!
  • Bevabus

Jag är visserligen ateist men tänker säga AMEN! till dina ord

Nellee skrev 2008-07-29 20:06:36 följande:
    Jag svarade emot på detta. Inte att muslimer ska få moskeér för det är en självklarhet, tycker jag i alla fall. Alla har rätt till sina heliga byggnader. Men till böneutrop säger jag bestämt nej till. Av flera orsaker. Främst för att det faktiskt stör många icke-muslimer fem gånger per dag. Visst, vi har religionsfrihet i Sverige, men det måste också betyda att de som inte tror slipper få religion upptryckt. Religion är och ska vara en privatsak. Sverige är numera separerade från kyrkan sedan några år. Varför låta en annan religion ta plats i vardagen. Det är som att välja mellan pest och kolera.
  • Bevabus

Jag vet inte hur många gånger jag har berättat om min pappa nu men han sover jättelätt...och är knappast den enda i Sverige som gör det. HAn vaknar för minsta lilla fotsteg och när vi var i Turkiet så vaknade han vareviga natt. Som sagt, ALLA ska inte behöva lyssna på det där om dom inte vill. Återigen, en radiokanal som sänder ut bönerna är det jag hejar på...

Böneutropet dundrar inte. Det är en man som kallar och det stör inte alls. Jag har bott nära en moské (i ett muslimskt land) och blev inte väckt av böneutropen.
  • Bevabus

JOHO!

MsBeauty skrev 2008-07-29 20:34:51 följande:
    för att det inte finns någon tråd om störande kyrkklockor...
Svar på tråden Störande böneutrop!