Inlägg från: bebbe made in italy |Visa alla inlägg
  • bebbe made in italy

Störande böneutrop!

nej fy faan för att bli väckt av böneutrop det tycker jag absolut inbte skall få förekomma, varför skall dom få störa andra människor?

Mamma till världens sötaste lilla docka
  • bebbe made in italy

måtte dom inte tillåta böneutrp alltså, det får fan finnas gränser fär vad vi skall gå med på!

• bebbe made in italy
    Bevabus skrev 2008-07-29 19:52:39 följande:
    håller helt med. det är en sak om det är på radion..det tycker jag är en jättebra idé....hela Sverige ska inte behöva stå ut med att höra det där när det inte ens är i närheten av hälften av alla svenskar som är muslimer...såvitt jag vet, men jag kan knappast tänka mig att halva sverige består av muslimer så...bebbe made in italy skrev 2008-07-29 19:41:41 följande:
    exakt, dom får gärna ha en egen radiokanal som man kan välja om man vill lyssna på men alla skall inte behöva lida för att en liten grupp vill höra detta, jag skulle aldrig stå ut med det...
  • bebbe made in italy
    Oklok skrev 2008-07-29 19:58:32 följande:
    speciellt inte när bönetiden infaller klockan 3 på natten eller klockan 5 på morgonen.. jag skulle inte orka höra det då iaf=)
    nä då skulle jag nog be någon oskadliggöra mistluren
  • bebbe made in italy
    Nellee skrev 2008-07-29 20:06:36 följande:
    Jag svarade emot på detta. Inte att muslimer ska få moskeér för det är en självklarhet, tycker jag i alla fall. Alla har rätt till sina heliga byggnader. Men till böneutrop säger jag bestämt nej till. Av flera orsaker. Främst för att det faktiskt stör många icke-muslimer fem gånger per dag. Visst, vi har religionsfrihet i Sverige, men det måste också betyda att de som inte tror slipper få religion upptryckt. Religion är och ska vara en privatsak. Sverige är numera separerade från kyrkan sedan några år. Varför låta en annan religion ta plats i vardagen. Det är som att välja mellan pest och kolera.
    superbra inlägg!!!!
  • bebbe made in italy
    MsBeauty skrev 2008-07-29 20:16:18 följande:
    Böneutropet dundrar inte. Det är en man som kallar och det stör inte alls. Jag har bott nära en moské (i ett muslimskt land) och blev inte väckt av böneutropen.
    jag har varit i turkiet och jag sov inte en hel natt på hela den veckan, bara för att du inte vaknade eller störde dig betyder inte det att resten av sveriges befolkning sover gott när en gubbe vrålar ut  böner genom en mistlur Skrikandes
  • bebbe made in italy
    MsBeauty skrev 2008-07-29 20:22:16 följande:
    bebbe made in italy skrev 2008-07-29 20:18:19 följande: det är ju inte bara jag som störs. Det bor massor av folk i muslimska länder som inte störs av dem, man vänjer sig.När min mamma flyttade brevid en kyrka stördes hon av klockorna, men nu är hon van och "kopplar bort" ljudet.
    vi skall inte behöva vänja oss för det kommer inte godkännas, andra människor skall inte tvingas lyssna på sånt mot sin viljs...
  • bebbe made in italy
    Hoppentoss skrev 2008-07-29 20:24:35 följande:
    Kan inte muslimerna hitta till mosken utan att någon måste ropa in dem? Bara en fråga som kommer när jag läser denna diskution?
    ja man undrar ju, jag accepterar aldrig att behöva lyssna på nåt sånt!
  • bebbe made in italy
    MsBeauty skrev 2008-07-29 20:27:17 följande:
    bebbe made in italy skrev 2008-07-29 20:23:42 följande: Precis som kyrkklockor...Jag stör mig på när mina grannar festar med balkongdörren öppen på helgerna, eftersom det stör oss som vill sova. Men eftersom det är lagligt får jag snällt stå ut. Mot min vilja...
    det är skilnad på att ha grannar och bli påprackad massa böner som man absolut inte vill höra....
  • bebbe made in italy

jag gillar kyrkklockor för jag tycker det e vackert men skulle dom ta bort dom skulle jag inte sakna dom, det kan vara störande om man bor nära en kyrka, det skulle jag inte vilja göra och höra ding donganet kl 9 en söndagmorgon, vill heller absolut inte behöva höra en gubbe som galer i en högtalare om en massa saker som inte intresserar mej ett dyft...

• bebbe made in italy
    MsBeauty skrev 2008-07-29 20:36:02 följande:
    bebbe made in italy skrev 2008-07-29 20:29:20 följande: på vilket sätt? Jag tvingas att lyssna på något (timmar i sträck) som jag inte vill...
    men du kan inte göra något åt att du har medmänniskor, då får du väl flytta tille tt hus i skogen då där du inte störs av andra människor, det e skilnad på att sätta upp en enorm högtalare där en gubbe skriker ut böner som alla tvingas höra på. Grananr finns ju om man bor bland folk men man behöver ju inte göra samhället förjävligt genom att störa andra med en mistlur...
  • bebbe made in italy

tror aldrig det skulle bli godkänt i alla fall och det tackar då jag för fyy för att behöva lyssna på det varje dag året om, kan inte ens föreställa mig hur jobbigt det skulle vara alltså. Tyckte det var ok i turkiet de första dagarna men sen tröttnade jag på att bli väckt...

• bebbe made in italy
    MsBeauty skrev 2008-07-29 20:45:59 följande:
    bebbe made in italy skrev 2008-07-29 20:37:55 följande: och du kan inte göra något åt att Sverige är fullt av muslimer. Stör du dig kan ju DU flytta ut i skogen.Och det är alltså inte frågan om att skrika ut böner. Det är ett utrop (kallelse) till bön och det varar inte särskillt länge. Till skillnad från mina grannars fester då...
    Nej där har du fel, du störs av dina grannar dom har rätt att bo och leva och störs du får du väl isolera dig då. Men alla i sverige skall väl för fan inte behöva lida 5 ggr om dahen för att det finns muslimer i sverige, ni kan väl be utan att vråla ut era böner över hela samhällen? Folk vill inte höra det:
  • bebbe made in italy
    MsBeauty skrev 2008-07-29 20:53:16 följande:
    bebbe made in italy skrev 2008-07-29 20:47:59 följande: hahaha, vad du överdriver. hela samhällen? jovisst du. så det är rätt att alla hyresgäster ska lida för att grannen vill ha fest, men inte när en annan granne ska be? konstigt resonemang.
    ja jag lyssnar då hellre på grannar som festar än hemska böneutrop och dina grananr kan du inte göra nåt åt förutom att flytta men att sätta upp mistlurar e inte att bidra med nåt bra i samhället.
  • bebbe made in italy
    Hoppentoss skrev 2008-07-29 20:54:37 följande:
    Jag hoppas inte grannarna har fest varje dag...
    presis 5 ggr om dagen dessutom
  • bebbe made in italy
    bara lilla jag skrev 2008-07-29 20:58:43 följande:
    Svar på #298så du menar att kyrklockorna inte trycker upp tron i ansiktet på icke kristna?? Nej just det det är ju helt okej för vi är ju i Sverige och här är man kristen.. Ja så var det ja....
    ingen har påstått det, tvärtom!!
  • bebbe made in italy
    Nellee skrev 2008-07-29 20:59:12 följande:
    Jag har varit i Iran och blev väckt. Klart att det väcker folk. Det är ju jättehögt.
    ja, bara för att en person inte vakbar av det så gärller ju inte det alla, jag vaknade oxå i turkiet pissjobbigt var det!
  • bebbe made in italy
    Nellee skrev 2008-07-29 21:01:27 följande:
    Håller med. Ingen ska behöva vänja sig. Vi ska inte ta in religion till andra människor. Som alla muslimer påpekar i alla trådar, vi bor i ett sekulariserat land.
    exakt!!!
  • bebbe made in italy
    bara lilla jag skrev 2008-07-29 21:01:39 följande:
    Svar på #293SÅ det finns ingen i svenska kyrkan som är starkt negativa mot homosexuella.. Får man slänga ur sig ett åke green kanske?? Som starkt propagerade emot homosexuella och i prioncip önskade livet ur alla och tyckte att dom skulle dö allihopa och brinna i helvetet?? Livets ords kristna kyrka som vill "hela" alla homosexuella för dom är ju trots allt inte friska från sin "sjukdom" förren LO har helat dom.. Jehovas vittnen och andra frikyrkor? Samma sak.. Även många protestantiska kristna är tvärt emot homosexuella..Vad är det för dolt hat emot muslimer här egentligen?
    dolt hat mot muslimer för att man inte vill höra en skrikande gubbe 5 ggr om dagen som läser böner...
  • bebbe made in italy
    BigDaddy skrev 2008-07-29 21:05:54 följande:
    bebbe made in italy: Nämen, har vi en talesman för folket här? Se där, se där! En sådan ära. Det har "vi" hit och "folket" dit. Hur många är ni där bakom avataren egentligen? Böneutropet är inte en bön i sig självt. Det är en kallelse till bön. Jag hoppas du kan uppskatta skillnaden. Är du så här slentrianmässig i din inställning till alla ämnen du diskuterar, eller åtnjuter just islam en priviligerad särställning hos dig? Jag antar att du inte är emot kyrkklockor?
    jaja skit samma vad det är, bön eller kallelse lika jävla illa låter det ju och  bara för att du och en minioritet vill höra brölet så vill inte alla det... Lyssna på radion om du vill höra så kan dom som inte vill höra slippa.
Svar på tråden Störande böneutrop!