Inlägg från: Nellee |Visa alla inlägg
  • Nellee

Störande böneutrop!

Alla har väl rätt till en "helig" byggnad, men säger nej till böneutrop. Speciellt fem gånger per dag. Jag är själv troende, men tycker inte att resten av samhället ska bli tvungna att lyssna.

• Nellee

Jag svarade emot på detta. Inte att muslimer ska få moskeér för det är en självklarhet, tycker jag i alla fall. Alla har rätt till sina heliga byggnader. Men till böneutrop säger jag bestämt nej till. Av flera orsaker. Främst för att det faktiskt stör många icke-muslimer fem gånger per dag. Visst, vi har religionsfrihet i Sverige, men det måste också betyda att de som inte tror slipper få religion upptryckt. Religion är och ska vara en privatsak. Sverige är numera separerade från kyrkan sedan några år. Varför låta en annan religion ta plats i vardagen. Det är som att välja mellan pest och kolera.

• Nellee
    Bevabus skrev 2008-07-29 20:09:11 följande:
    Jag är visserligen ateist men tänker säga AMEN! till dina ord Nellee skrev 2008-07-29 20:06:36 följande:
    Ha,ha Jag är katolik och troende men tycker att religion är en privatsak. Allmänheten ska INTE bli tvungna att ta del eller lyssna på den. Amen

Och för den som tänker fråga, säger jag samma sak om kyrkklockor..Religion är och ska vara en privatsak. Punkt.
  • Nellee

bebbe made in italy skrev 2008-07-29 20:12:54 följande:

superbra inlägg!!!!
    Tack
  • Nellee
    MsBeauty skrev 2008-07-29 20:16:18 följande:
    Böneutropet dundrar inte. Det är en man som kallar och det stör inte alls. Jag har bott nära en moské (i ett muslimskt land) och blev inte väckt av böneutropen.
    Jag har varit i Iran och blev väckt. Klart att det väcker folk. Det är ju jättehögt.
  • Nellee

bebbe made in italy skrev 2008-07-29 20:23:42 följande:

vi skall inte behöva vänja oss för det kommer inte godkännas, andra människor skall inte tvingas lyssna på sånt mot sin viljs...
    Håller med. Ingen ska behöva vänja sig. Vi ska inte ta in religion till andra människor. Som alla muslimer påpekar i alla trådar, vi bor i ett sekulariserat land.
  • Nellee

bara lilla jag skrev 2008-07-29 21:03:28 följande:

Svar på #302Fast hon jag svarade på på inlägget menade på att det är fel med böneutrop för då trycker man upp tron i ansiktet på folk.. Gör inte en kyrkklocka det då? Är det jag menar med det..bebbe made in italy skrev 2008-07-29 20:59:52 följande:
    Jag är inte svensk. Personligen skulle jag ALDRIG gnälla eller klaga på det land som faktiskt har gett min familj frihet. Punkt. Angående klockorna så kommer de säkert att försvinna i framtiden. Så varför ta in en annan religion, eller rättare sagt ge en religion mer frihet än vad vi gör med kristna och judar? Vi är på väg att ta bort det och då ska vi ta in islam istället?
  • Nellee
    MsBeauty skrev 2008-07-29 21:06:34 följande:
    bara lilla jag skrev 2008-07-29 20:53:55 följande:
    vart nånstans får man inte bygga kyrkor?vad jag vet finns det kyrkor med klockor i ALLA muslimska länder.
    Skillnaden är kanske att i många muslimska länder blir kristna förföljda och mördade. Så nej, en annan religion är inte okej i många muslimska länder. Men du är väl svensk? Och har träffat en underbar muslimsk man? Oftast är de som konverterat de som hårdast försvarar religionen. De som är födda inom den håller oftast inte på så.
  • Nellee

Kattosa- Exakt, du är född i Sverige. Du har frihet. Du har konverterat av fri vilja. De flesta i så kallade muslimska länder gör det inte av det, utan för att de måste. Livet eller dö. Vad skulle du själv välja? Sen poppar siffror upp. Många från min släkt räknas som muslimer trots att de inte är det. Men så är det i vissa av dessa länder. Att sitta och skriva att det finns kyrkor och att att alla är så jäkla fria gör mig både ledsen och förbannad. Varför blunda?

Svar på tråden Störande böneutrop!