Störande böneutrop!
Alla har väl rätt till en "helig" byggnad, men säger nej till böneutrop. Speciellt fem gånger per dag. Jag är själv troende, men tycker inte att resten av samhället ska bli tvungna att lyssna.
Alla har väl rätt till en "helig" byggnad, men säger nej till böneutrop. Speciellt fem gånger per dag. Jag är själv troende, men tycker inte att resten av samhället ska bli tvungna att lyssna.
Jag svarade emot på detta. Inte att muslimer ska få moskeér för det är en självklarhet, tycker jag i alla fall. Alla har rätt till sina heliga byggnader. Men till böneutrop säger jag bestämt nej till. Av flera orsaker. Främst för att det faktiskt stör många icke-muslimer fem gånger per dag. Visst, vi har religionsfrihet i Sverige, men det måste också betyda att de som inte tror slipper få religion upptryckt. Religion är och ska vara en privatsak. Sverige är numera separerade från kyrkan sedan några år. Varför låta en annan religion ta plats i vardagen. Det är som att välja mellan pest och kolera.
bebbe made in italy skrev 2008-07-29 20:12:54 följande:
bebbe made in italy skrev 2008-07-29 20:23:42 följande:
bara lilla jag skrev 2008-07-29 21:03:28 följande:
Kattosa- Exakt, du är född i Sverige. Du har frihet. Du har konverterat av fri vilja. De flesta i så kallade muslimska länder gör det inte av det, utan för att de måste. Livet eller dö. Vad skulle du själv välja? Sen poppar siffror upp. Många från min släkt räknas som muslimer trots att de inte är det. Men så är det i vissa av dessa länder. Att sitta och skriva att det finns kyrkor och att att alla är så jäkla fria gör mig både ledsen och förbannad. Varför blunda?