Inlägg från: Zemcia |Visa alla inlägg
  • Zemcia

Störande böneutrop!

Nellee skrev 2008-07-29 21:19:42 följande:
    Skillnaden är kanske att i många muslimska länder blir kristna förföljda och mördade. Så nej, en annan religion är inte okej i många muslimska länder. Men du är väl svensk? Och har träffat en underbar muslimsk man? Oftast är de som konverterat de som hårdast försvarar religionen. De som är födda inom den håller oftast inte på så.
    fast sen hur jävla rättvist och smart är det att dra alla muslimska länder som du kallar dem över en kam? Om du menar i mellanöstern så t.ex. under saddams styre så fick de kristna ha sina kyrkor och religioner, likså i libanon och syrien och egypten.
  • Zemcia

för att svara på ts: nej jag tycker inte att man ska ha böneutropare, för i vår väldigt moderna tid har vi något som heter radioalarm, och är man fiffig kan man ställa in det på de flesta mobiler. Så egentligen är det mest tradition och känslan av att vara hemma som kallar, för hade man velat fixa det så alla blev nöjda så hade dagens teknologi tillåtit det.

• Zemcia
    Frontline skrev 2008-07-29 22:35:54 följande:
    Klart jag vill åka utomlands , det är ju därför jag har fått nog av dessa skrikande personer som inte vet om dom är skitnödiga eller har ont..
    aaaah doften av tolerans...
  • Zemcia
    Kattosa skrev 2008-07-29 22:49:40 följande:
    Vad du är löjlig på riktigt jag har aldrig pratat om det utan det var din önskan att om det gick verkar det som att du skulle vilja göra det. Eller står du inte för vad du säger.
    tror inte det är lönt att du försöker diskutera, tappert försök, men du förlorar nog mer på det än din motståndare...
  • Zemcia
    BettysBoop skrev 2008-07-29 22:51:05 följande:
    Muslimerna kan få bygga sina moskéer och ha sina böneutrop när vi får bygga kyrkor med kyrkklockor i deras länder!Nu får det banne mig vara nog! VEM vill ha det, utom muslimerna själva då förstås.Tycker de skall vara tacksamma att vi tagit emot dom och gett dom hjälp överhuvudtaget! Sverige är ett kristet land och vi måste värna om vårt ursprung!Sen kan vi ju givetvis hjälpa dom som behöver hjälp, men thats it!
    and again..... i libanon är en stor del av befolkningen kristna. likså i syrien. Och delar av turkiet... and the list goes on and on...
  • Zemcia
    mandrake skrev 2008-07-30 01:47:02 följande:
    Efter att ha levt ett antal (i min ungdom) nära en kyrka så kan jag bara säga att jag inte vara så glad på den tiden över deras oväsen och jag skulle hata om någon väsnades på arabiska ännu mer. Under senare år har jag funderat en del över frågan kring kultur, religion och historia insett att det är en påtaglig möjlighet att förutsättningen för min ateistiska livssyn är en religion som inte har ambitionen att kontrollera alla aspekter av mitt liv och som inte hävdar att den har svaret på allt. Det finns en frånvaro av absolutism i kristendomen som öppnar en dörr för ett sekulärt samhälle och detta tror jag har sitt ursprung i att centralgestalten förlät och accepterade när andra dömde och kastade sten. När jag istället läser koranen och (för all del det lilla del jag hunnit av) sunnan så framkommer i mitt huvud en centralgestalt som är tolerant innan han fått makt och talar maktspråk när makten är hans. Titta på "Divorce, Sharia Style" men se absolut alla 5 delarna (

) så kommer ni förstå exakt vad jag pratar om. Man måste se del 1 till 4 för att uppskatta del 5.Islam bygger inte heterogena samhällen. I en överväldigande andel av de stater där islam är statsreligion utgör muslimerna mer än 99% av befolkningen, och notera att en gång i tiden var de 0% av befolkningen.Jag tror säkert att majoriteten av er tycker att jag är en islamofob när jag säger -nej tack- till moskeér. Själv tycker jag bara att jag tittar i tangentens riktning och gillar inte det jag ser.
    orkar inte ens titta på det för att se....islams kärna kommer inte fram i youtubeklipp. Inte kristendomens heller för den delen.
Svar på tråden Störande böneutrop!