Inlägg från: BigDaddy |Visa alla inlägg
  • BigDaddy

Störande böneutrop!

Detta inlägg tycker jag är mycket bra. Det illustrerar två grundläggande åsikter som hyses av de flesta motståndare till mångkultur i allmänhet och just islam i synnerhet.

Det ena är att vi alltid gjort på ett visst sätt och skulle då någon vilja göra något som är en parallell till det existerande handlingssättet så får de inte använda denna parallell. Den är nämligen av tidsskäl undantagen från alla former av motiverande eller ursäktande. Därmed så kan den klockklämtning vars parallell inom islam är böneutropet ej användas som argument för böneutropets vara. Klockan var här först och är det inhemska, oantastliga och "svenska".

Det andra är mer specifikt för just islam. De vanföreställningar som finns om religionen Islam skapade av media, okunniga muslimer och komplexa socioekonomiska/politiska problem hemsöker även muslimer i t.ex. Skövde vid ett moské bygge. Huruvida någon egentligen, rent vetenskapligt, har belagt någon av dessa punkter som utslag av en majoritet av utövarna av religionen eller haft förmågan att se liknande brist på respekt för liv i mer närliggande länder och kulturer och vidtagit motsvarande ståndpunkter därefter förblir osagt. Det är islam och muslimer vi pratar om och, handen på hjärtat, vi vet ju precis vad de handlar om, eller hur? Den sistnämnda meningen leveras som bäst i ett större likasinnat sällskap tillsammans med menande blickar och kunniga nickanden.

Jag minns hur en av sveriges katolska präster, som skrev om moskébygget i Stockholm, beskrev de känslor som rördes upp i samband med bygget av katolska kyrkan vid Kungsträdgården i Stockholm. Breven, oron och formuleringarna var slående lika de som nu drabbar muslimerna och deras moské byggen. En av de mer färgstarka invändningarna till moskén i Stockholm var att man skulle använda minaretens högtalare för att skicka ut subliminala meddelanden när folk sov för att lömskt och samvetsbefriat konvertera den närliggande befolkningen i Björns trädgård, platsen för moskén. Jag tycker det lät alldeles underbart naivt och sammanfattar, om än något komiskt, många av de osakliga invändningar man har vid bygget av religiösa platser.

Avon2 skrev 2008-07-28 18:08:37 följande:
    Vi har ju haft klockor som har klämtat i hundratals år ifrån kyrkor över hela landet så ljudmässigt sett så stör det säkert inte någon.Däremot så kan det symboliskt sett vara frånstötande för många med tanke på deras uppfattning om vad islam symboliserar i form av kvinnoförtryck, självmordsbombare och fanatism.
  • BigDaddy

idiblon yes skrev 2008-07-28 21:04:50 följande:

Tja, ska man nu vara emot det så ska man väl åtminstone kunna lägga fram bra och vettiga argument... För de måhända finnas, men jag har inte direkt sett prov på något här.
    Du har ju självfallet rätt. Jag har själv läst dina inlägg och finner dem mycket sakliga och välformulerade. Föredömliga skulle man kunna säga och det inspirerar mig att anstränga mig än mer. Men jag tycker som så att alla åsikter skall komma fram. Jag nämnde detta i tråden om "Varför muslimer hela tiden" eller vad nu tråden exakt hette. Att man ska belysa både människor, argument och koncept. Det skapar en gallringsprocess som är nyttig för hela samhället vi lever i. Läste du möjligen mitt inlägg i den här tråden?
  • BigDaddy
    aprilsill skrev 2008-07-28 21:34:18 följande:
    Det finns många muslimer som är svenska, så vad är svenskarna enligt dig?
    Huggorm: Jag tycker dina inlägg är alldeles underbara! Man kan skönja rasismen precis bakom dina inlägg likt de skakande burdörrarna vittnar om en massiv rodeotjurs vilda önskan att göra sig kvitt sin ryttare. Det är så, så provinsiellt. Du uttrycker dig så fantastiskt och ohöljt fördomsfullt att jag kan inte annat än le. En frisk fläkt! Jag sitter här och ler i skrivande stund! Jag har försökt samla på dina inlägg men FL moderatorerna är blixtsnabba på att ta bort dem! Jag är genuint besviken. Jag hade tänkt sätta samman "huggorm-Greatest Hits" men materialet är så tunnt för närvarande. Det här senaste inlägget blir dock definitivt topp 5 material, var så säker.
    //Ditt Fan, BigDaddy
  • BigDaddy

"Nej, varför ska allt måsta passa alla i Sverige, det räcker ju med att det passar till svenskarna tycker jag!? Vi har ju olika länder som passar till olika människor istället...DET är en bra lösning!"

Detta var ju huggorms inlägg. Sorry Stefano, det blev något fel här. Ack så typiskt! Jag får skylla på min uppspelthet.

• BigDaddy

Men var är huggorm? Var är guldet? *letar*

Fortfarande en bländande mosaik av uttalanden. Underbart!

• BigDaddy

bebbe made in italy: Nämen, har vi en talesman för folket här? Se där, se där! En sådan ära. Det har "vi" hit och "folket" dit. Hur många är ni där bakom avataren egentligen?

Böneutropet är inte en bön i sig självt. Det är en kallelse till bön. Jag hoppas du kan uppskatta skillnaden. Är du så här slentrianmässig i din inställning till alla ämnen du diskuterar, eller åtnjuter just islam en priviligerad särställning hos dig? Jag antar att du inte är emot kyrkklockor?

• BigDaddy

Den enda postaren som är konsekvent och solid i denna tråden av de som är emot är anarkokapitalist. Good on ya! Wonderful to see that kind of consistency. It´s rare nowadays.

• BigDaddy

bebbe made in italy skrev 2008-07-29 21:09:51 följande:

jaja skit samma vad det är, bön eller kallelse lika jävla illa låter det ju och  bara för att du och en minioritet vill höra brölet så vill inte alla det... Lyssna på radion om du vill höra så kan dom som inte vill höra slippa.
    Vart har jag skrivit att jag är för? Du svarade heller inte på huruvida du ville ha kyrkklockor också. Jag får anta att du gör det. Om kyrkklockor tillåts så ser jag ingen grund för att förbjuda böneutrop, gong gongar och dylika auditoriella kallelser. Däremot finns där något i att försöka använda modern teknik för att kalla till bön eller ringa in till kyrkan eller templet. Radiovågor till mobiltelefoner t.ex..

Att prata som om man representerar folket, majoriteten eller den tongivande gruppen är inget argument i sig. Om du tänker efter så hoppas jag att du ser det också. Ej heller fungerar imperativ eller svordomar. Och självsäkra uttalanden är heller inga argument i sig. Jag blir nyfiken, bebbe född i italien, om du kan tänkas dela med dig av vad du tänker göra om nu böneutrop tillåts på någon ort här i Sverige. Berätta gärna. Vad ska du, invandraren (jag utgår från att du är född i italien), göra?
  • BigDaddy
    Frontline skrev 2008-07-29 22:35:54 följande:
    Klart jag vill åka utomlands , det är ju därför jag har fått nog av dessa skrikande personer som inte vet om dom är skitnödiga eller har ont..
    Kan det vara sant? Har vi en arvtagare till huggorm? För det här var riktigt bra material måste jag säga....
  • BigDaddy
    BettysBoop skrev 2008-07-29 22:51:05 följande:
    Muslimerna kan få bygga sina moskéer och ha sina böneutrop när vi får bygga kyrkor med kyrkklockor i deras länder!Nu får det banne mig vara nog! VEM vill ha det, utom muslimerna själva då förstås.Tycker de skall vara tacksamma att vi tagit emot dom och gett dom hjälp överhuvudtaget! Sverige är ett kristet land och vi måste värna om vårt ursprung!Sen kan vi ju givetvis hjälpa dom som behöver hjälp, men thats it!
    Det här är en ny favorit. Huggorm, I´m sorry darling men det här var lysande bra. Notera självgodheten. Antydan om brist på tacksamhet bland svartingarna, om kristlig, om än villkorad barmhärtighet, hänvisning till en imaginär folklig representant och en fantastisk slutkläm med villkorad kristlig barmhärtighet. Denna har verkligen allt. BettysBoop. Lägg namnet på minnet gott folk. I think we have a winner!
  • BigDaddy
    tattarunge skrev 2008-07-29 22:57:06 följande:
    Svar på #348
    Men hjälp! Jag blir ju mörkrädd. Värna om vårt ursprung? Pratar du då om Asatron? Eller försöker du på riktigt påstå att kristendomen är vårt ursprung?
    Nej nej, stör inte Betty, jag ber dig! Jag känner ett mästerverk är i faggorna!
  • BigDaddy
    Svar på #359
    Ett sådant föredömligt inlägg! tack lallelapp. Jag hoppas verkligen vi kan höja nivån här inne med så pass konsekventa argument. Tack verkligen! Jag vill bara säga att jag håller med dig också, förresten.
  • BigDaddy
    Svar på #368
    Mandrake: Jag är imponerad av dina andra inlägg. Därför måste jag anta att detta inlägg handlar om att du vill använda samma trubbiga verktyg för att demonstrera dess oanvändbarhet för den ursprungliga användaren. För du kan väl inte mena att vi ska åsidosätta våra landvinningar till förmån för någonting bakåtsträvande som religionsförbud? Att man har hållningen att varken kyrkklockor eller böneutrop ska tillåtas då vi är ett sekulärt land är solitt. Men jag är inte ombord på att köra någon variant av öga för öga och tand för tand. Mandrake, say it ain´t so?!
  • BigDaddy

Mandrake: Jag pustar ut. Jag är med i det du säger fram till de två sista meningarna. Lagstiftning och konfiskering väljer jag bort till förmån för upplysning och samförstånd.

• BigDaddy

Jag inväntar återtåget av BettysBoop eller huggorm. Var har dessa två tagit vägen?!

• BigDaddy
    Svar på #419
    Men ringning i kyrklockor är ju bra mycket äldre än böneutrop. Kan du beskriva hur du resonerar?
  • BigDaddy
    Svar på #482
    Det här med att tvätta sig och be på arbetstid. Vi har alltid haft möjlighet till fikapauser, rökpauser och dylikt på arbetsplatser. I Islam finns möjligheten att be sina böner när man kommit hem. Ett koncept som kallas Kazaa. Det är inte uppmuntrat men en möjlighet som jag tror ett stort antal muslimer begagnar sig av. En del av dem anser dock att man inte kan medvetet fördröja bönen utan den måste förättas när bönetiden infaller. De kan säkert tajmas med eventuella fikapauser, rökpauser och raster i samklang med en förstående chef och arbetsplats.

Att man ger uttryck för att ens kollegor skall bete sig på ett sätt som du tycker är passande så tycker jag man själv ska leva upp till idealet. Enligt aftonbladet (länk:www.aftonbladet.se/nyheter/article2502242.ab) surfar folk igenomsnitt 1 timme om dagen i privata ärenden. Vanligtvis jobbar folk mellan 08.00 och 16:30 (vilket också omfattar 10:07) men jag antar att även privat surfning på arbetsplatser innefattas med fikapauser, rökpauser och raster. Ungefär som att kyrkor är ok och det ska ringas i för vi, svenskar, har alltid haft det så och vi är vita och kristna (även om vi inte aktivt tror) och så skall förbli. Allt frammände måste bli godkänt av oss först.

Och det där med hängning. Vad menar du egentligen? Utveckla det dära gärna.
  • BigDaddy
    Svar på #498
    Skogsflickan: Vart vill du komma med dina inlägg? Jag anar en lätt touch av offermentalitet (varför slipper dem men inte vi?), en släng av paranoia (det är säkert staten som bekostar dessa sandneg..eh jag menar muslimers kåkar fast de inte säger något) och en rejäl dos blindhet ( Pakistan, Iran, Irak, Egypten, Libanon, Syrien, Indonesien har alla kyrkor, några av dem erkänner du själv). Du utgår från dig själv också när du säger att du vill bygga något. Hur skulle det vara om man inte surfade på arbetstid istället? Man skulle väl kunna hjälpa bygga ett starkare företag?

Vilka folk är det du talar om som ska storma? Good Christian white "fowk"? *skakar på huvudet* Vilken relik! Finns detta fortfarande??? Jag trodde skolorna och universiteten hade tagit hand om de vilsna?
Svar på tråden Störande böneutrop!