-
Så du tror att det enbart finns moskeér i länder där många muslimer bor?mickii skrev 2008-07-28 20:23:00 följande:alltså blir det tillåtet att få böne uppropa i sverige,då måste man ju undra sig vart vi är påväg ??! bara att dom har moskeér i vårat land tycker jag är fel,vi skulle aldrig få ha kyrkor i deras landJAG ÄR KRAFTIGT EMOT BÖNEUTROP blir arg bara ja tänker på d
-
moskéerSiili skrev 2008-07-28 21:28:46 följande:Så du tror att det enbart finns moskeér i länder där många muslimer bor?
-
Nej "vi" behöver inte göra det eftersom det med stor sannolikhet redan finns kyrkor "i deras länder".
Amalthea skrev 2008-07-28 22:35:23 följande:NEJ NEJ och åter NEJ, inga moskeèr i sverige eller böneutrop för den delen heller. VI BOR I SVERIGE, vi hade aldrig (!) fått bygga en Kristen kyrka i deras länder. -
Jag måste skriva om mitt inlägg känner jag...
"Vi" behöver fan inte bygga några kyrkjävlar eftersom det redan finns en hel del kyrkhelveten i "deras länder".
-
Varför var du inne i moskén då? Såvitt jag vet och har fått förklarat för mig när jag varit där på studiebesök så får de inte ha böneutrop som hörs utanför moskén. Jag har heller aldrig hört det utanför moskén och jag bor ändå här i Uppsala...Free Spirit skrev 2008-07-28 23:39:46 följande:Bønneropene er plagsomme om monotome/tråkige å høre på.Var i Uppsala i fjor sommer og bode i nærheten av en moskè..til begynne med var det interessant å høre, men det tok ikke mange minuttene før jeg ble lei av dem. Virket for at det var kassetopptak eller "hakk i plata". Så NEI TAKK!!Har også hørt dette i Tyrkia der det hører hjeme, men same sak..
-
Och du hörde då böneutropet? Du vet att det är inte är tillåtet att ha det utanför moskén?
-
Då var det nog någon granne som spelade det i hemmet eller så... För de har inga högtalare så att böneutropet kommer utanför moskén. Om de hade ropat utanför moskén så hade det nog säkert kommit till kännedom för de flesta i området och i resten av Sverige också.Free Spirit skrev 2008-07-29 00:20:39 följande:Nei jeg visste ikke det..men jo jeg hørte det..for det vekket meg tidlig om morgonen..
-
Där skulle jag vilja bo. Speciellt om det hördes varje dag.Åsa skrev 2008-07-29 00:29:37 följande:Jag hörde Iron Maiden med dito publikvrål från mitt fönster härom kvällen (och hur det lät för dem som bodde någon kilometer närmare vågar jag inte gissa)
-
Och tänk alla som går omkring och sjunger på engelska. Var ska vi göra av dem egentligen?o GUTEGIRL o skrev 2008-07-29 00:26:46 följande:Ja, men iblande övar de hemma i sina lägenheter med fönstret öppet. Och ibland sjunger de på friluftskonserter så att alla som går förbi tvingas lyssna. Det borde verkligen inte vara tillåtet att låta överhuvudtaget, och om de sjunger på tyska så får vi skicka dem till tyskland där de nog hör hemma, så att folk kan förstå vad de sjunger.
-
Jag glömde ju fråga ts också... Vilka har snackat om böneutropare?hbprincess skrev 2008-07-28 16:38:38 följande:Vad tycker ni; ska muslimerna få bygga moskéer i Sverige och sedan ha böneutropare också? Bor själv i Skövde där det planeras/har börjat byggas på en moskée och det har varit mycket snack om hurvida det ska få stå en böneutropare där också och ropa ett par gånger om dagen. Så vad tycker ni? Är ni för eller emot böneutrop?
-
Ok. Det var konstigt eftersom det, som sagt, är förbjudet med böneutrop utanför moskéer i Sverige.Free Spirit skrev 2008-07-29 00:42:47 följande:Tror ikke det, for det kom der i fra..
-
Jag kan inte släppa det här. Menar du verkligen att du har bott mitt emot Uppsalamoskén och där hört böneutrop från moskén flera gånger och till och med har vaknat av utropen?Free Spirit skrev 2008-07-29 00:42:47 följande:Tror ikke det, for det kom der i fra..
Mitt emot moskén finns endast ett studentområde. Har du hört något kan det möjligtvis vara en granne eller några studenter som spelat dig ett spratt/lyssnat på utropet i sitt hem. Tror du verkligen inte att de som sköter moskén skulle "åka dit så det visslar om det" om de trotsade förbudet mot böneutrop utanför moskén? Är du säker på att det inte är i Oslo du har varit och vaknat av böneutropet som tydligen sker där inför fredagsbönen?
Kanske är det en idé att kontakta Uppsalamoskén och höra om de har haft utrop i en kulturell/religiös demonstration för allmänheten. En demonstration sopm pågått 5 ggr per dygn i flera dagar... -
Ändrar första och sista stycket:
Menar du verkligen att du har bott mitt emot Uppsalamoskén och där har hört ett böneutrop som du har blivit väckt av?
Mitt emot moskén finns endast ett studentområde. Har du hört något kan det möjligtvis vara en granne eller några studenter som spelat dig ett spratt/lyssnat på utropet i sitt hem. Tror du verkligen inte att de som sköter moskén skulle "åka dit så det visslar om det" om de trotsade förbudet mot böneutrop utanför moskén? Är du säker på att det inte är i Oslo du har varit och vaknat av böneutropet som tydligen sker där inför fredagsbönen?
Kanske är det en idé att kontakta Uppsalamoskén och höra om de har haft utrop i en kulturell/religiös demonstration för allmänheten. En demonstration som pågått på en tid på dygnet så människor riskerar att väckas av ljudet.
Siili skrev 2008-07-29 08:37:07 följande:Jag kan inte släppa det här. Menar du verkligen att du har bott mitt emot Uppsalamoskén och där hört böneutrop från moskén flera gånger och till och med har vaknat av utropen?Mitt emot moskén finns endast ett studentområde. Har du hört något kan det möjligtvis vara en granne eller några studenter som spelat dig ett spratt/lyssnat på utropet i sitt hem. Tror du verkligen inte att de som sköter moskén skulle "åka dit så det visslar om det" om de trotsade förbudet mot böneutrop utanför moskén? Är du säker på att det inte är i Oslo du har varit och vaknat av böneutropet som tydligen sker där inför fredagsbönen?Kanske är det en idé att kontakta Uppsalamoskén och höra om de har haft utrop i en kulturell/religiös demonstration för allmänheten. En demonstration sopm pågått 5 ggr per dygn i flera dagar... -
Man får inte ha böneutrop som hörs utanför någon moské hittills i Sverige. Trots att vissa här i tråden påstår att det förekommer.bara lilla jag skrev 2008-07-29 20:53:55 följande:i uppsala tror jag inte ens att dom får ha böneutropare... Finns en moskee här men har aldrig hört nåt från den.. Visst ska alla få utöva sin religion men jag tycker ändå att man kan vara lite flexibel, som här.. Muslimerna i uppsala tycker inte att det är världens grej att dom inte får ha böneutropare.. Huvudsaken är ju att de ber 5 ggr om dagen vända mot mecka.. Sen kan man ju ta diskussionen lite längre och säga att i ett muslimskt land skulle man inte ens få bygga en kyrka och man skulle inte få ha en kyrkklocka.. Vi har religionsfrihet i sverige och alla har rätt att utöva sin religion... Jag tror inte att muslimerna tycker att det är superviktigt om utroparen står i minareten eller inne i moskeen.. Det är nog en ganska trivial grej för dom så varför ska det ens disskuteras?
-
Tror du på den här historian, egentligen?Hoppentoss skrev 2008-07-30 15:01:23 följande:vet ej om jag vågar berätta en berättelse som skall ha skett på södra sidan av stockholm för ett visst antal år sedan. Men jag gör det ändå..Denna historia har jag hört från en kille som bodde granne med en moske med böneutropare.Det vart bråk mellan icke muslimer och muslimer ioch med att ickemuslimerna vart störda av utroparen.Dom försökte prata med församlingen att sluta med utropen men det gick inte.Dom försökte prata med kommunen och där fick dom ej hjälp.Tillslut så var dom så trötta på detta så dom skaffade luftpistol med ett visst skott som bara sved. Varje gång utroparne började ropa sköt dom honom i rumpan. (han stod i en cub på taket som var öppet åt alla håll.Det var rätt hett mellan grupperna.Till slut slutade dessa utop. Om det var kommunen eller att utoparen gav upp vet jag ej.Som sagt detta är en berättelse som jag bara fått återberättat åt mig för länge sedan. Om kyrklockorna stör så får vi ta bort dem med inte säga ok till ett annat ljud som stör andra grupper.Med dagens teknik kan kallelserna till bön ske på annat sätt.
-
Såvitt jag vet så har det aldrig varit tillåtet att ha böneutrop utanför en moské i Sverige. Isf har det enbart skett som en demonstration någon gång. De svenska minareterna har inga högtalare (det brukar ofta vara det och inte en gubbe som står och ropar uppe i minareten. Det skulle inte höras särskilt långt till de som vill till moskén om han gjorde det och det skulle ju även vara ganska onödigt att stå där om han ändå måste ropa in i en mikrofon så det leds ut i högtalare). Så jag vet inte hur sann den historian är egentligen.Hoppentoss skrev 2008-07-30 17:14:43 följande:Jag känner killen och killen som berättade den var rätt intensivt(irriterat) i sin berättelse så något ligger det nog i det hela. Men eftersom jag ej var där så kan jag ej säga hur det egentligen gick till.
*känner mig som en repig skiva* -
Demonstration var nog fel ord. Som någon typ av uppvisning kanske man kan säga. Fast jag tvivlar på att även det skett.Siili skrev 2008-07-30 19:04:54 följande:Såvitt jag vet så har det aldrig varit tillåtet att ha böneutrop utanför en moské i Sverige. Isf har det enbart skett som en demonstration någon gång. De svenska minareterna har inga högtalare (det brukar ofta vara det och inte en gubbe som står och ropar uppe i minareten. Det skulle inte höras särskilt långt till de som vill till moskén om han gjorde det och det skulle ju även vara ganska onödigt att stå där om han ändå måste ropa in i en mikrofon så det leds ut i högtalare). Så jag vet inte hur sann den historian är egentligen.*känner mig som en repig skiva*
-
Min man kallade historien för "FN-skrönan" häromdagen när jag pratade om den här tråden. Det är tydligen en sådan som berättas under utlandsmissionerna och det är så klart alltid i det land som soldaterna befinner sig i som händelsen har utspelat sig.bitte67 skrev 2008-08-03 15:51:46 följande:Hoppentoss och ni andra: Historien om böneutroparen låter onekligen som en modern skröna. Skulle inte förvåna mig om Bengt af Klintberg har den med i sin nästa bok om skrönor...
-
Spelar det någon roll om det är en svensk kyrkklocka (En klocka tillverkad i Sverige? En klocka som sitter på en "svensk" kyrka i Bosnien?) eller en kyrkklocka som sitter på en helt vanlig bosnisk kyrka?LiCaNo skrev 2008-08-11 23:55:52 följande:En undran... Är det svenska kyrkklockor på söndagarna kl:11 då tex?
-
Undrar om svenneklockorna har en speciell klang?
marina 81 skrev 2008-08-12 00:55:08 följande:klart det måste va en svenneklocka o inte nån jädra blatteklocka!