Inlägg från: bitte67 |Visa alla inlägg
  • bitte67

Störande böneutrop!

Helt okej enligt min mening. Ska vi stå ut med det förbannade ringandet i kyrkklockor i tid och otid (varje timme dygnet runt) kan vi nog stå ut med böneutrop 5 ggr per dag.

Vill bara tala om att vi INTE bor i ett kristet land utan i ett land där var och en har rätt att utöva vilken religion de vill. Därför ska det också finnas religiösa inrättningar där de kan utöva sin religion också, gärna med tillhörande attribut som böneutrop etc.

• bitte67
    Bevabus skrev 2008-07-29 00:22:00 följande:
    HejsanJag tycker inte att man ska få bygga en sådan moské i Sverige helt enkelt för att Sveriges religion inte har med det att göra. Det är okej att utlänningar får bo här men att ta in böneutropare blir alldeles för mycket.Jag var i Turkiet två veckor och där fick man ju höra bönerna 5 gånger per dygn....alltså så vaknade man klockan 04 på natten av det där brölandet.Till slut så vande man sig och tyckte inte det var så farligt, men att leva med det resten av sitt liv??? Nej tack!
    Du vet att det finns svenska muslimer va? Ska inte de ha rätt att utöva sin tro i sitt eget land?
  • bitte67
    Bevabus skrev 2008-07-29 00:32:33 följande:
    Det var ju inte riktigt så jag menade, är trött så jag uttrycer mig väl lite knäppt kanske.Det jag menade var att, självklart så ska folk få ha sina religioner...jag har inget emot religioner alls. MEN när det handlar om sådant som STÖR jättemånga människor, alltså böneutrop, så borde det inte få utövas.Ska dom få muslimerna som är i Sverige få störa resten av befolkningen 5 gånger per dygn med ett massa brölande så skulle jag bli skogstokig!!Jag tycker förslaget om att ha böneutrop på radion är ett superbra förslag från en person i denna tråd!
    Konstigt att du inte stör dig på kyrkklockor då. Det gör jag nämligen och många fler med mig. De ringer i tid och otid, var och varannan dag. För att inte tala om söndagarna då alla kyrkor ringer samtidigt, brrr.
  • bitte67
    Hoppentoss skrev 2008-07-30 15:01:23 följande:
    vet ej om jag vågar berätta en berättelse som skall ha skett på södra sidan av stockholm för ett visst antal år sedan. Men jag gör det ändå..Denna historia har jag hört från en kille som bodde granne med en moske med böneutropare.Det vart bråk mellan icke muslimer och muslimer ioch med att ickemuslimerna vart störda av utroparen.Dom försökte prata med församlingen att sluta med utropen men det gick inte.Dom försökte prata med kommunen och där fick dom ej hjälp.Tillslut så var dom så trötta på detta så dom skaffade luftpistol med ett visst skott som bara sved. Varje gång utroparne började ropa sköt dom honom i rumpan. (han stod i en cub på taket som var öppet åt alla håll.Det var rätt hett mellan grupperna.Till slut slutade dessa utop. Om det var kommunen eller att utoparen gav upp vet jag ej.Som sagt detta är en berättelse som jag bara fått återberättat åt mig för länge sedan. Om kyrklockorna stör så får vi ta bort dem med inte säga ok till ett annat ljud som stör andra grupper.Med dagens teknik kan kallelserna till bön ske på annat sätt.
    Jag tror inte ett spår på den här storyn. Jag har bott på den södra sidan av Stockholm i hela mitt liv och det finns inte särskilt många fristående moskéer här, typ ingen, än så länge. Och speciellt ingen med minaret (bönetorn). De flesta moskeér i förorterna håller till i källarlokaler och dylikt just för att de inte får tag på bättre lokaler och där finns det knappast någon minaret. Kanske pga inskränkta människor som inte tycker att islam är något att utöva. Man man håller dock på och bygger en i Fittja (vet inte om den är klar än) och det finns en vid Björns trädgård vid Medborgarplatsen. Den vid Medis har visserligen minaret men inget böneutrop. Så sorry, storyn är helt säkert påhittad.
  • bitte67

Hoppentoss och ni andra: Historien om böneutroparen låter onekligen som en modern skröna. Skulle inte förvåna mig om Bengt af Klintberg har den med i sin nästa bok om skrönor...

Svar på tråden Störande böneutrop!