• ulricaa

    Cp-prinsar och prinsessors skryttråd nr 9!

    Hej Bea!!! Va roligt att du hittat hit nu!!! Jag har letat efter dig på babyboom emellanåt o undrat så hur det är med lilla Ophelia! Så härligt att höra om framstegen!!!

    Liam har hunnit bli fyra, äter mat med munnen 2 ggr/dag (du minns alla våra diskussioner om mat till tunntarmen, va?) och sondas resten direkt till magsäcken numera. Han är en riktigt glad liten kille, förstår ca 40-50 ord och har full fart i sin gåstol eller gåsele!
    Vi har varit på MW två gånger och det har gjort underverk, minst sagt!


    Sköt om er o grattis till den lill*!!!!


    Välkomna alla ni andra nya också!!! Å grattis alla goa ungar till framstegen!!! Så kul att läsa!

    Jag är hemma från kretaresan, som var helt underbar! Så skönt att bara kunna slappa en hel vecka: inte ett enda samtal att ringa, inte en tvättmaskin i sikte och någon som serverar mat hela veckan!!!
    Saknade Liam så jag höll på att gå åt i början, men sen insåg jag mer o mer att det faktiskt var lite skönt att vara ifrån varandra! Hittade mitt gamla jag på nåt sätt!
    Liam höll sig hyfsat frisk; de åkte till akuten med honom en gång för att lyssna på lungorna och han fick penicillin. Men det var inga större problem; han har ju vana assistenter som jobbat hos honom i flera år!
    Han överöste sin mamma med pussar när jag kom hem och när pappa skulle ge kvällsmaten så höll han på att skratta ihjäl sig... var så lycklig! Han höll ett öga på mig hela tiden i ett par dagar, så jag inte skulle försvinna igen, men nu är det som vanligt!
    Det känns helt otroligt att vi faktiskt lyckades komma iväg tillsammans en hel vecka... det ska vi försöka igen!

    kram alla!!!!


    stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • ulricaa
    numberone skrev 2008-08-06 16:37:06 följande:
    Suz:Ok, hade J sond i näsan innan eller hur funkade det? En sköterska på avdelningen nämnde peg:en i dag när jag pratade med henne och Ellen är ju bara 7 veckor (idag faktiskt, min stora tjej)
    PEGen kan man ju ta bort om den inte behövs sen... Många är tveksamma i början, men jag vet ingen som ångrat den när den väl sitter på plats. Förstår att det känns konstigt för er, eftersom hon är så liten än! Har för mig att Jozzes Julia fick PEG tidigt. Liam var 8-9 mån och hade då haft sond i näsan i tre månader (plus till o från i ytterligare två månader innan dess).
    Jag skulle nog försöka lite till om jag var er; mest för att vara på den säkra sidan att den verkligen behövs. Barnet måste ju sövas när PEGen ska sättas dit o det vill man ju inte göra i onödan!

    Grattis Ellen på 7-veckorsdagen!!! *saftskål*
    stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • ulricaa
    numberone skrev 2008-08-06 16:05:27 följande:
    Ni som har barn som har PEG idag hur gammalt var barnet när den sattes in? Vi känner att Ellen borde klara sig utan för hon har druckit/sugit i sig 105 ml en gång och 120 ml en annan gång... Det stora problemet är att hon inte blir nöjd i sitt sätt att sitta/ligga när hon ska få mat... Vi vet inte hur vi ska göra, känns som vi provat alla ställningar utom att vända henne upponer ... Blir snart tokig på riktigt!
    Är hon nöjd annars? Är det bara vid matning som det är problem? Isf kan man ju misstänka att det är nåt med matningen som inte känns bra!
    stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • ulricaa
    numberone skrev 2008-08-06 18:19:16 följande:
    Ulricaa:*skål skål* Ja vi vill kämpa på ett tag till för det känns inte omöjligt att bli av med sonden iom att hon har tagit så mycket ett par gånger...Hon är jätte missnöjd varje gång numera som hon ligger på rygg på en arm hos oss, det är bara på bröstet som hon blir nöjd...å det blir hon så gott som alltid....
    Vågar knappt säga det: men Liam satt på min axel i 1½ år! Han var förtvivlad överallt annars! Å då menar jag förtvivlad! Jag lärde mig att göra ALLT med honom på axeln, inklusive gå på toa !
    Läkarna kallar det hjärnskrik och jag har många kompisar som berättat att deras barn skrek oerhört mycket när de var små!
    Hoppas verkligen det inte blir så för er!
    För Liams del blev det bättre när han fick en liten dos Stesolid; då slappnade den lilla kroppen av på nåt sätt och han kunde leka lite på golvet!
    Nuförtiden är han den absolut gladaste lilla kille som finns... skrattar jämt!
    stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • ulricaa

    Jozze: omg... blir alldeles tårögd!!! Det syns verkligen hur lycklig o stolt hon är!!! Bra jobbat allihopa!!!


    kram


    stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • ulricaa
    numberone skrev 2008-08-09 14:05:48 följande:
    Vi blev utskrivna från avd. 17 igår....känns som ett jätte stort steg
    Grattis... visst känns det lite som att få bli mamma på riktigt!!!
    stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • ulricaa
    numberone skrev 2008-08-11 23:18:51 följande:
    Usch har kommit in i en liten svacka..... Jag vill inte mer, jag orkar inte med Ellen, det är bara jobbigt att se henne...hon vägrar ta mer än några ynka mililiter på flaska å ögonen är helt borta på henne, hon tittar rakt igenom allt.... Om vi bara kunde få veta om hon ser alls men det lär väl dröja länge det med.... suck!!
    Precis så var det med Liam också... jag undrade så om jag någonsin skulle få kontakt med honom! Men så en dag, på kompisen Elias (Janis här i tråden) dopdag, så började han helt plötsligt le mot mig! Hela tiden, under en hel eftermiddag! Då, för en liten stund undrade jag nästan om inte alla i vården hade haft fel... det var en sådan skön känsla... även om jag hela tiden visste att han var allvarligt skadad! Men på nåt sätt var det den största framgången vi sett på hela tiden. Han var 2 månader då!
    Lägg inte för mycket kraft på maten... visst testa att ge, men det viktigaste är ju att hon får i sig tillräckligt med näring. Hon kanske behöver växa på sig lite först.
    Jag hade grymt dåligt samvete under ett helt år, när Liam var ca 7 mån o framåt, för att vi inte orkade hålla på att matträna (det var så mkt annat just då). Jag trodde att det skulle vara kört för all framtid, ändå orkade jag inte; men nu äter han ju faktiskt två mål mat om dagen med munnen! 
    Jag sitter på jobbet nu, men skriver mer sen! Inboxa din hemadress så ska jag skicka lite information om synstimulering. Hon är ju iofs väldigt liten ännu, men det brukar kännas lite skönt för en själv att ta reda på så mycket som möjligt!!!
    Stor kram till dig o Liam skickar en slabbig (men god) puss till lilla Ellen!!!
    stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • ulricaa
    suz75 skrev 2008-08-12 12:46:50 följande:
    Jag vill dela med mig något som känns så ofartbart att det inte går att beskriva.Jolina satt upp alldeles själv igår, inga spänningar helt avslappnat satt vi båda på soffkanten jag höll Jolinas ena hand och den andra höll hon sig på soffkanten. Efter en stunds skrattande och bus, släppte jag Jolinas hand som jag höll i och lade den på andra kanten, tänkte i samma stund nu trillar hon bakåt som hon brukar men nej 5 hela minuter satt hon och log och sa "mamma titta"..tårarna rann för min kind visste inte om jag skulle skratta eller gråta av glädje. Det är så underbart att se framstegen komma. Sedan Jolina fått PEGEN så har det bara gått frammåt. Idag pratar hon jätte mycket något litet oförståerligt, men för det mesta så säger hon verkligen till när hon vill saker eller inte vill. Resursen på förskolan förstår inte vad som har hänt, att framstegen bara kommer så fort nu..man vågar hoppas lite
    Grattis duktiga Jolina och duktiga mamma o pappa!!!!
    stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • ulricaa
    mammat2 skrev 2008-08-12 15:32:29 följande:
    HejsanSå otroligt glad jag blev när jag läste om Jolina. jag tror också att sommaren är bra för våra barn. För Elias är det så. Han får vara något så när frisk från förkylningar. Och han får hämta krafter. Sedan brukar det blir enorma framsteg för att sedan under vinterhalvåret stå still eller bli några bakslag för han. just nu har vi pottträning. Han fick en toalettsitts så att han ska sitta mer avslappnat på toaletten.Innan spände han sig i hela kroppen. Den nya toastolen var han intresserad av första veckan. Sedan var det inte roligt längre. Han är totalt ointreserad av att bli blöjfri. Vi tänkte att när han ser att lillebror går på toa så blir det bättre. Men inte nu är lillebror blöjfri och Elias är ännu mindre intresserad av att gå på toa. Vi vill att han iallafall bajsar på toaletten. Har ni några förslag som vi kan ta till. Har försökt med läsa en bok, sjunga. Men det hjälper inte.
    Ett klistermärke för varje gång han går (sätt en tavla att ha dem på bredvid toan). Kanske ge två klistermärken när han bajsat. När han fått ihop ett visst antal får han byta dem mot en present! Är det inte så ni andra har gjort? Tror att Move & Walk har ett sådant system!
    stolt mamma till Dancing Soul Liam
Svar på tråden Cp-prinsar och prinsessors skryttråd nr 9!