• anits83

Hjälp med missfärgad vit tvätt!

Behöver tips på att få hjälp med två missfärgade vita tröjor.
    De vart missfärgade utav ett tryck från en annan tröja så nu är de gulaktiga.

Tips tack.
    Har testat med vitt tvätt medel och funkar inte alls. behöver något som bleker massor.

• Svar på tråden Hjälp med missfärgad vit tvätt!
  • mimmi 1

prova att tvätta med ättika.. nån dl perstorps 24%.. ättika är suveränt mot fläckar... och miljövänligt, och skadar inte kläderna...och rengör maskinen samtidigt!!
    tar du klorin förstör du väl trycket på ena tröjan...

• ming

Tar ättika bort deo/svettfläckar under armarna? Känns som att man måste slänga alldeles för många trjor för att de har blivit typ gula under armarna...

• mimmi 1

ja, ättika tar bort det mesta.... man kan lägga plagget i en hink med ättik-vatten över natten, och sen tvätta som vanligt i maskin.

• anits83

ja nej det är inget tryck på kläderna som är missfärgade bara på tröjan som färgade de fd vita tröjorna

Men ska testa med ättika.

det är ju inte så att det är fläckar utan det är hela de vita tröjorna som blivit missfärgade.

• mimmi 1
    anits83 skrev 2008-07-28 22:01:02 följande:
    ja nej det är inget tryck på kläderna som är missfärgade bara på tröjan som färgade de fd vita tröjorna Men ska testa med ättika. det är ju inte så att det är fläckar utan det är hela de vita tröjorna som blivit missfärgade.
    jo, jag förstod nog det, med missfärgning är väl en sorts fläck ;o) i allafall så är ättika jättebra.. 1,5 dl perstorps ättika tillsätts tillsammans med tvättmedel.. och tvätta som vanligt. jag skulle nog prova det innan jag tog till klorin.. som både är miljöovänligt och som kan göra vissa syntetmaterial gulaktiga..
Svar på tråden Hjälp med missfärgad vit tvätt!