• Lokatt

Phil and Ted syskonvagn del 11

Välkommen till tionde Phil and Ted´s tråden!

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS www.familjeliv.se/Forum-3-141/m23420663.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ?babypositionen? där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns några bra instruktionsfilmer
    www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

strollermama.com/strollervideos/e3-twin-buggy.wmv

www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

Många har köpt vagn från någon av dessa butiker i England/UK:

www.pramworld.co.uk/

www.babydaysdirect.co.uk/

www.peppermint.co.uk/

Man kan spara upp till 2000 kr eller mer i dagsläget genom att importera vagnen och tillbehör från UK.

I skrivande stund har Pramworld billigast frakt med £20, Baby Days Direct tar £29, Peppermint tar £30 och Comfy-kids £40. Det är alltid bäst att maila resp. återförsäljare för korrekt fraktkostnad.

Många funderar på att importera från USA, Australien eller Nya Zeeland (t ex E-bay) då kan det vara bra att vara medveten om att svensk moms med 25% och tullavgift tillkommer när man handlar utanför EU.

Här är en bra sida där man lätt omvandlar priser till olika valutor:

www.etn.nl/cconvert.htm eller www.forex.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m32211498.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-28 22:21
    Lägger även till Missy Cat`s bra och kortfattade beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-25 10:39
    !!OBS!!
    I nuläget har även PW sagt nej till att sälja vagnar till sverige.
    Försäljarna i england har fått order från P&t att inte sälja till andra länder, så som sverige, detta därför att det inte ska kunna bli konkurrans återförsäljarna imellan mellam olika länder.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-06 17:22
    BILDTRÅD: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

Lägg era kort på vagarna, tillbehör och tips och trix där!

• Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11
  • nest

Hej Tror mitt inlägg glömdes bort när nya tråden startades, eller så har jag inte hittat om någon kommenterat ståbrädor.... Ni skriver ju så mkt att jag inte hinner läsa allt.... Här kommer inlägget igen...

Vi var och köpte ståbräda till vår vagn i helgen. Stora är drygt tre men ännu inte så pigg på att gå långa sträckor och lilla börjar kännas lite stor för att sitta där bak nu. Känner att syskonsätet hindrar stora killen från att gå, han behöver peppas lite och det är svårt när det finns sittplats för två. Är det någon annan som kör med ståbräda? Vi köpte en buggy board maxi och fäste den under fästet för syskonsätet. Provade också en easyrider med stora krokar som jag hört rek förut till P&T, men med den kunde man inte anv vagnens broms utan att ta av ståbrädan. Verkar lite bökigt. Ffa om man åker buss eller så. Man har ju tillräckligt ändå när man går på en buss med två barn och vagn.

• Lokatt
    nest skrev 2008-08-02 21:03:29 följande:
    Hej Tror mitt inlägg glömdes bort när nya tråden startades, eller så har jag inte hittat om någon kommenterat ståbrädor.... Ni skriver ju så mkt att jag inte hinner läsa allt.... Här kommer inlägget igen...Vi var och köpte ståbräda till vår vagn i helgen. Stora är drygt tre men ännu inte så pigg på att gå långa sträckor och lilla börjar kännas lite stor för att sitta där bak nu. Känner att syskonsätet hindrar stora killen från att gå, han behöver peppas lite och det är svårt när det finns sittplats för två. Är det någon annan som kör med ståbräda? Vi köpte en buggy board maxi och fäste den under fästet för syskonsätet. Provade också en easyrider med stora krokar som jag hört rek förut till P&T, men med den kunde man inte anv vagnens broms utan att ta av ståbrädan. Verkar lite bökigt. Ffa om man åker buss eller så. Man har ju tillräckligt ändå när man går på en buss med två barn och vagn.
    funkade det bra med buggy board maxi? Kan du ha den tillsammans med syskonsätet oxå?
    har ju bara hört om easy rider förut.
  • Caeruleus

Roligt att höra 2 som är nöjda med P&T även som singelvagn

Lokatt skrev 2008-08-02 19:58:05 följande:
    jag har använnt min p&t ganska mycket som singelvagn oxå. och tycker den är toppen som det med, lätt smidig. Den är ju mindre än uj på bredden och vikten dessutom.
    Den är alltså mindre än UJ på bredden och vikten!! Fick den känslan när jag var på Babyland för några dagar sedan men var inte säker. Är lite sugen på att köpa en P&T men egentligen är det väl inte nödvändigt förräns ett syskon är på väg...
  • Lokatt
    Caeruleus skrev 2008-08-02 21:50:12 följande:
    Roligt att höra 2 som är nöjda med P&T även som singelvagn
    Den är alltså mindre än UJ på bredden och vikten!! Fick den känslan när jag var på Babyland för några dagar sedan men var inte säker. Är lite sugen på att köpa en P&T men egentligen är det väl inte nödvändigt förräns ett syskon är på väg...
    klart du kan köpa den innan syskon och ha den som singelvagn, hur smart som hellst ju, då har du syskonvagn klart sen

jo, den är smalare och lättare, dessutom så är tyngdpunkten fördelad helt annorlunda.
  • Caeruleus

...jo fast jag har ju redan en vagn.... men den har ju o andra sidan inte stora och bra vinterhjul som P&T. Hmm undrar vilka mer bra argument jag kan komma på för att övertyga mig själv

• norgesessan

Jag använder den som singelvagn, storebror på 5.5 har fått låna lite sittplats när vi har varit ute hela dagen..
    Har också vagn sen innan, och trean kommer om ett halvår..Men jag kom över ett bra pris, i affär..

Ja, det var den röda remmen jag menade..

jag hittade inga spännremmar hemma, men hittade ett vuxenbälte (skärp heter det kanske?) Det fungerade perfekt!! Så nu är det plats till ett syskon där under..Säkert tvåan med..(skrev ju om honom innan, att ingen kunde sitta över honom i sovläget).

Har äntligen hittat kameran, har fotat, men det tar tid...får nog ut ett par bilder idag..i morgon ska jag fota den som singelvagn..

Emil 03-Jonathan 05 och LillKnodd bf. jan.09
  • Caeruleus

Grattis till den blivande 3án.

Vad tycker ni är ett bra pris för en begagandad P&T?
    Och vad skulle ni som mest betala?

På blocket hittar jag rätt gamla E3ór för nästan 5000kr...känns spontant lite mycket. Eller är det så mycket de går för?

• Lokatt
    Caeruleus skrev 2008-08-02 22:14:29 följande:
    ...jo fast jag har ju redan en vagn.... men den har ju o andra sidan inte stora och bra vinterhjul som P&T. Hmm undrar vilka mer bra argument jag kan komma på för att övertyga mig själv
    jag har oxå en bugaboo Klart du behöver båda
    Ett till bra argument är att p&t är mycket lättare att packa massor med grejer i, tex till utflykter och så En pannierbag på varje sida och varukorgen och du får med dig otroligt mycket!
  • gustafssons
    Caeruleus skrev 2008-08-02 22:14:29 följande:
    Jag hade två vagnar
    en brio duo- sålde jag för 3000
    en carena easy- fick lämna tillbaka för den gnällde 1195.

Då köpte jag en P&T sp och använder den som singelvagn.
    Hade inte nått syskon på väg jag heller..
    Men nu har vi..
    Å ja ångrar mig INTE!
Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11