• Cattis08

Synskadade barn del 2!!

Hej allihopa!
    Jag har en dotter på drygt 4 mån som inte har fäst blicken. Det är svårt (både för oss och läkare) att få en uppfattning om hon ser någonting alls.
    Hon har nystagmus och orsaken är okänd, än så länge.
    Dessutom är hon kraftigt närsynt och har precis provat ut glasögon som vi väntar på.

Jag tänkte kolla om någon annan gått igenom något liknade och om ni kan ge mig bra tips på hur jag ska "leka" med henne och stimulera synen.
    (Givetvis går vi på läkarkontroller och får råd därifrån, men vill höra från er också!)

Tacktack!

• Cattis08

Tack för hjälpen!
    CJK: Jag har beställt en egen lekmatta till min lilla Olivia. Superbra tips!

Lycka till för er andra!

• Cattis08

Anna 2001:
    Tack för bra tips och "glada tillrop"!

Vi försöker ha mycket i svart-vitt och sen i övrigt mycket tydliga kontraster. Det märks att hon blir lite bättre, men ibland tror man att man inbillar sig...
    Sen far ju tankarna lätt framåt i tiden och man funderar över hur mycket hon kommer att kunna se och klara av i framtiden. Men vi försöker ta en dag i taget och stimulera så mycket som det går.
    Nu ska vi ha en liten lekstund...

• Cattis08

cissi29:

Oj vad kul att höra!
    Ja, en nystagmus som inte är så uttalad kan mer eller mindre försvinna med tiden. Men det är ju också beroende på den bakomliggande orsaken. (Olivia har ganska "dramatiska" ryckningar.)
    Hon är ju kraftigt närsynt, men det tycker inte läkana är anledning nog att ha nystagmus så nu har de upptäckt att synnerven ser liten ut också. Så det är väl, bland annat, synnerven de ska kika på under magnetröntken om 2 mån.
    Men din berättelse ger ju hopp i alla fall. Jag ska träna på och försöka hålla humöret uppe!

Svar på tråden Synskadade barn del 2!!