• suz75

Synskadade barn del 2!!

Hej hej

Jag har följt eran tråd ett tag nu och kände att jag kanske kan presentera mig. Suzanna heter jag. Har en liten Jolina 2,5 år gammal har en cp skada med flerfunktionshinder. Hon har bla CVI. Idag säger ögonläkarna att hon har dålig synskörpa, vad det innebär vet ingen igentligen om framtiden. De säger att det inte är ngn ide med glasögon.
    vi går på uppföljningar, synpedagogen har inte e ns föreslagit vad som kan vara bra för jolinas syn, någon som nämnde ang det lilla rummet. Hade vart en bra idé

cp-prinsessansblog.blogspot.com/ En vanlig dag i Jolinas liv
  • suz75

Ja marre84, visst är du med i cp tråden Skall faktiskt ifrågasätta varför inte vi har fått en sådan. Jolina älskar allt som är i starka färger, rött, illrosa, och gult

• suz75

Klamaj:

Hjärnsynskada eller CVI - cerebral visual impairment är idag en vanlig orsak till synskada hos barn. För att kunna se bra krävs inte bara bra ögon utan också bra förbindelser mellan ögat och hjärnan samt en väl fungerande synhjärna.

När man har en CVI kan detta leda till en lite låg synskärpa, skelning eller nystagmus (ofrivilligt ögondarr). Det största problemet brukar dock vara att man får ett problem att tolka det man ser. Man kan därför ha svårt med avståndsbedömning, ansiktsigenkänning, orientering, rörelser. Barnet har ofta besvär med att tolka synintryck i röriga miljöer t.ex i trafiken och detta leder naturligtvis till stora problem.    

• suz75

gohappy: tack! Jag önskar jag hade mer kött på benen men tyvärr så är det som så att ögonen utvecklas upp till 12 års ålder. Vår Jolina ser men frågan är hur mkt och om hon vet vad det är hon ser, tolkningsbilden av saker. Bara till att följa noga..

usch blev lite konstig svenska, är supertrött efter en tuff dag på jobbet..

Någon som vet hur det går för Marre och hennes lille?

Svar på tråden Synskadade barn del 2!!