• E L I

Pricktest på barn under 2 år?

Gör man pricktest för att kolla allergier, på barn under 2 år eller väntar man tills de är större?

Någon som gjort något test för att kolla allergier? Hur går det till?
    Testar man bara det som man misstänker eller testar de massa annat också?

• Svar på tråden Pricktest på barn under 2 år?
  • Harley

Vi testade vår tjej när hon bara var 6 månader. De kollade enbart födoämnen då.
    Hon visade på äggallergi men det har växt bort redan. Hon är snart 2 1/2 år.

• E L I
    Harley skrev 2008-07-29 07:50:16 följande:
    Vi testade vår tjej när hon bara var 6 månader. De kollade enbart födoämnen då.Hon visade på äggallergi men det har växt bort redan. Hon är snart 2 1/2 år.
    hur visade sig äggallergi?
    När de gjortde pricktestet för födoämnen, vilka tog de med då?
  • Harley

Cayenne hade eksem lite överallt så därför testade vi. På den pricken som vaar "äggämnen" blev hon väldigt röd. Minns tyvärr inte vad de andra (3) prickarna var för något.
    Om man visar reaktion på ägg så är det inte säkert att det är just ägg man är allergisk emot. Det är mer en indikation på att man är känslig sa de till oss.

Efter ordentlig cortisonbehandling så blev hon mycket bättre och nu smörjer vi henne bara ibland.

Hon äääälskar hårdkokta ägg och äter det ofta

Hur yttrar sig allergin på din lilla/e

• E L I

han är laktosintolerant, vilket läkarna så var i stort sätt omöjligt på ett barn under 4 år...
    men jag börjar tro att han inte tål ägg och lite andra saker med, men framför allt ägg.
    Han blir otroligt lös i magen av ägg...
    allt verkar yttra sig genom lös mage på sånt han inte tål...

• Tezz3

När våran dotter var liten så hade hon äggallergi. Pricktestade och då var hon under 1 år. Vid 1 års ålder gjordes en ny koll fast då med blodprov. Då var allergin borta. :)

Dom testade även mot andra ämnen tex jordnötter

• Lilith70

min son testades när han var 9 månader, då mot mjölk, ägg, soja, nötter, fisk, vete, nötter, tomat tror jag det var...För oss var det mjölkallergin som var "huvudproblemet", men ja, de testar för annat samtidigt. Min minsta är oxå testad nu när hon var runt 7 månader.

Svar på tråden Pricktest på barn under 2 år?