• Sessis

Sockerbelastningstest

Hej!
    Jag undrar hur det är att göra ett sockerbelastningstest.
    Hur mycke ska man dricka av det, är det äckligt osv..

• Svar på tråden Sockerbelastningstest
  • S vali s

Jag fastade från kl 00 natten innan och kom till mvc vid åtta på morgonen, då började bm med ett stick i fingret och sen fick jag dricka ett vanligt glas med "vätskan" - det var bara de sista klunkarna som var lite besvärliga att svälja ( jag menar sötsliskigt vatten var väl inte vad man längtade efter att ha fastat och var hungrig )
    Sen fick jag ligga och läsa i två timmar innan det var dags för ett nytt stick i fingret och sen var det hela över

• Solisen

Tror att det var en halv liter av det där som man skulle dricka. Personligen tyckte jag inte att det var så äckligt...de hällde citron i det så det smakade som väääldigt stark citronsaft ungefär. Man ska ju dricka vätskan inom 5 minuter men det tog nog inte mer än en minut för mig

• dutten

Du dricker ca 2,5dl av detta söta slisk har du tur får du en svätt citon i det gör det lättare att dricka.
    Dricker gör du på fastande mage dvs ingen mat eller dryck efter 00.00 dan före drickat.
    Ja det är äckligt men Ja man får ner det i alla fall jag brukade få en liten mun vatten efteråt att skölja med det var mycket gott.

Lycka till
    dutten

• Solisen

Jag skulle föresten vara fastande från kl 20.00 kvällen före men det gick bra att dricka vanligt vatten fram till kl 00.00

• Sessis

Okay, är mest rädd över att det ska vara äckligt o att jag inte ska kunna dricka upp det
    Tack så mycke för svaren!

• Nyfiken gul

jag gjorde det med yngsta sonen när jag väntade honom

fick dricka 5 dl sockerlösning, iskallt var det..... det var okej, drack även ett glas citronsaft efteråt för att få bort smaken...

det smakar otroligt sött, det är allt...

o se till att du får dricka det riktigt iskallt så går det lättare ner annars blir det lite sliskigt...

sen fick jag sätta mig i väntrummet under en timma ... en sköterska kom ut med jämna mellanrum för att ta sockerprov o kolla hur man mådde....

• Tant Green

Med MASSOR av citron i så är det rätt ok Ta med något att läsa bara för det brukar vara 2 timmars väntan.

• Sessis

Jo, jag ska sitta där i 2 timmar så det blir mycke läsande..hehe :)
    Får kanske ta med mig en citron ifall dom inte erbjuder det

• Thaleia

Jag tyckte inte heller det var så äckligt med den där sockerlösningen. Min BM brukar ställa den i kylen dagen innan så att den är riktigt kall och så häller hon en halv citron i. Det gick hur lätt som helst att dricka den. Det var under första graviditeten, nu är jag gravid igen och ska göra sockerbelastningen nästa vecka. Får se om det går lika bra den här gången också

• J fer

Jag hade jättemycket citron i och det var supergott!
    Smakade som citronlemonad och det var inte dumt när man var superhungrig som jag!

Svar på tråden Sockerbelastningstest